NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Qua sfeer: zeker. Qua comfort: dat hangt af van persoon tot persoon. Hoe mooi ze ook zijn, de rood-fluwelen zetels zijn echt wel 'uitgezeten', en het gaat ook om banken in plaats van individuele plaatsen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Wat niets afdoet van de algemene tendens dat de eerste klasse op veel nieuw materieel slechts weinig verschilt van de tweede...groentje schreef:Qua sfeer: zeker. Qua comfort: dat hangt af van persoon tot persoon. Hoe mooi ze ook zijn, de rood-fluwelen zetels zijn echt wel 'uitgezeten', en het gaat ook om banken in plaats van individuele plaatsen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Deze morgen de 08011 zien staan in de bundel net voor Brussel-Zuid. Het middelste rijtuig zat helemaal onder de graffiti, andere rijtuigen waren ook beklad maar niet zo erg als het middelste rijtuig.
Ronduit schandalig!
Ronduit schandalig!
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik vind dat de NMBS het zelf wat zoekt met graffiti. Die bleke kleuren vragen er gewoon om. Niet dat ik graffiti goedkeur, verre van zelfs. Maar ik geloof dat je met een andere kleursamenstelling al heel wat graffitispuiters minder of geen interesse zouden hebben.




Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Was het maar waar: kijk maar eens naar de wijnrode tweeledige stellen. Daar is de situatie zo mogelijk nog erger.Stef schreef:Ik vind dat de NMBS het zelf wat zoekt met graffiti. Die bleke kleuren vragen er gewoon om. Niet dat ik graffiti goedkeur, verre van zelfs. Maar ik geloof dat je met een andere kleursamenstelling al heel wat graffitispuiters minder of geen interesse zouden hebben.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Is het mijn gedacht, maar ik heb de indruk dat de graffiti-situatie de laatste maanden aan het verergeren is. Overlaatst nog een ram m4 gezien waarvan !elk! rijtuig serieus beklad was! En de desiro's blijven inderdaad ook niet gespaard.
Echt jammer, blijkbaar is het goedkoper om ze te reinigen dan om ze te bewaken.
Echt jammer, blijkbaar is het goedkoper om ze te reinigen dan om ze te bewaken.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
De NMBS zoekt het inderdaad niet 'wat' zelf wat graffiti betreft, maar voor de volle 100%. Niet door de kleuren van de treinen, wel door het onbestaande anti-graffitibeleid van de NMBS. Wat de vandaaltjes aantrekt in de treinen is de zogenaamde 'exposure': die treinen komen overal, hun 'werk' wordt dus overal gezien. Het is dus zaak om die rommel er zo snel mogelijk terug af te halen. Al onze buurlanden hebben dat al jaren door, en hebben een duidelijk beleid uitgestippeld om dat er zo snel mogelijk af te halen. Dat wordt geformuleerd in uren of dagen, en in sommige landen komt een trein niet in dienst zolang er graffiti opzit. In België rijden treinen in de regel een paar maanden rond met dezelfde graffiti. Geen wonder dat ze zo aantrekkelijk zijn voor die vandaaltjes, de NMBS smeekt er gewoon om!
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
probleem is dat er niet altijd ander materieel op voorhand is. In de werkplaatsen staan ook nog rijtuigen of stellen die op dat moment niet kunnen rijden.
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he




Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Sorry, maar da's onzin. Elk ander land slaagt er wel in om dat te doen, enkel de NMBS niet. En in pakweg Nederland is er echt geen groter materieeloverschot dan in België hoor...Robin schreef:probleem is dat er niet altijd ander materieel op voorhand is. In de werkplaatsen staan ook nog rijtuigen of stellen die op dat moment niet kunnen rijden.
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he
Het gaat hier gewoon om onwil (de NMBS beschouwt dit niet als prioriteit) en onkunde (de schandalig slechte organisatie van het onderhoud die verantwoordelijk is voor de veel te grote hoeveelheid materieel die tegelijk buiten dienst is).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
onzin of niet maar toen ik mijn tijd deed in CW Mechelen bleven rijtuigen gewoon rijden omdat er binnen in de werkplaats geen plek meer wasTeach2 schreef:Sorry, maar da's onzin. Elk ander land slaagt er wel in om dat te doen, enkel de NMBS niet. En in pakweg Nederland is er echt geen groter materieeloverschot dan in België hoor...Robin schreef:probleem is dat er niet altijd ander materieel op voorhand is. In de werkplaatsen staan ook nog rijtuigen of stellen die op dat moment niet kunnen rijden.
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he
Het gaat hier gewoon om onwil (de NMBS beschouwt dit niet als prioriteit) en onkunde (de schandalig slechte organisatie van het onderhoud die verantwoordelijk is voor de veel te grote hoeveelheid materieel die tegelijk buiten dienst is).

als je met de opendeurdag bent geweest zul je wel gezien hebben hoeveel plek daar is.
1 rijtuig kan men nog vervangen maar een ganse ram is al een ander verhaal als je bv 10 rijtuigen moet vervangen door 1 of 2 klassiekjes in de spits.
HLE's worden (alsinds bij ons toch) altijd proper gemaakt van graffiti.



Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dat de CW vol staat is juist een zeer mooie illustratie van wat ik schreef: door het desastreus slecht georganiseerde onderhoud bij de NMBS staat er veel te veel materieel tegelijk binnen, en staat het er veel en veel te lang. Ik kan hier nog eens herhalen wat ik hier al tig keer gezegd heb ter illustratie: een break staat tot een half jaar in Mechelen binnen voor iets wat van ver op een modernisering lijkt. De Nederlanders moderniseerden hun ICM's (en dan bedoel ik écht moderniseren) op 6 weken. De Nederlanders zijn ongeveer tegelijk met Mechelen aan de breaks begonnen met de renovatie van de ICM's. Er rijden nu een dozijn gerenoveerde breaks rond, en de Nederlanders, wel, die zijn klaar met de renovatie van de ICM's. Alle 137. En op geen enkel moment stonden daar meer ICM's binnen voor renovatie dan dat er breaks binnenstaan. Go figure...Robin schreef:
onzin of niet maar toen ik mijn tijd deed in CW Mechelen bleven rijtuigen gewoon rijden omdat er binnen in de werkplaats geen plek meer was.
als je met de opendeurdag bent geweest zul je wel gezien hebben hoeveel plek daar is.
1 rijtuig kan men nog vervangen maar een ganse ram is al een ander verhaal als je bv 10 rijtuigen moet vervangen door 1 of 2 klassiekjes in de spits.
HLE's worden (alsinds bij ons toch) altijd proper gemaakt van graffiti.
Het probleem is juist dat materieel hier enkel schoongemaakt wordt wanneer het in onderhoud gaat. Dat is in het buitenland niet zo: daar wordt materieel op het eerst mogelijke moment uit dienst gehaald om proper te maken. En dat kan hier ook perfect, maar daarvoor moet er wel de wil zijn, en het nodige organisatietalent. En ik vrees dat die er geen van de twee zijn.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Het verwijderen van dat kladschilderwerk is grotendeels uitbesteed. Volgens mij ligt het probleem bij meerdere punten.
Het beschikbare budget voor het verwijderen van...
De controle op de uitgevoerde werken.
Ik heb ook het vermoeden dat ze die privébedrijven gewoon per uur betalen, ik denk dat het meer zou opbrengen moesten ze die betalen per vierkante meter proper gemaakte trein.
Het beschikbare budget voor het verwijderen van...
De controle op de uitgevoerde werken.
Ik heb ook het vermoeden dat ze die privébedrijven gewoon per uur betalen, ik denk dat het meer zou opbrengen moesten ze die betalen per vierkante meter proper gemaakte trein.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Om het terug even over de Desiro zelf te hebben. Je begint ze meer en meer te zien.
Vandaag eentje gezien op de CR Eigenbrakel -Aalst en op de L van Libramont naar Dinant.
Vandaag eentje gezien op de CR Eigenbrakel -Aalst en op de L van Libramont naar Dinant.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Groot gelijk. Het onderhoud van het materieel van de NMBS trekt op niet veel. Getuige de vele materieelpannes.Teach2 schreef:Dat de CW vol staat is juist een zeer mooie illustratie van wat ik schreef: door het desastreus slecht georganiseerde onderhoud bij de NMBS staat er veel te veel materieel tegelijk binnen, en staat het er veel en veel te lang. Ik kan hier nog eens herhalen wat ik hier al tig keer gezegd heb ter illustratie: een break staat tot een half jaar in Mechelen binnen voor iets wat van ver op een modernisering lijkt. De Nederlanders moderniseerden hun ICM's (en dan bedoel ik écht moderniseren) op 6 weken. De Nederlanders zijn ongeveer tegelijk met Mechelen aan de breaks begonnen met de renovatie van de ICM's. Er rijden nu een dozijn gerenoveerde breaks rond, en de Nederlanders, wel, die zijn klaar met de renovatie van de ICM's. Alle 137. En op geen enkel moment stonden daar meer ICM's binnen voor renovatie dan dat er breaks binnenstaan. Go figure...Robin schreef:
onzin of niet maar toen ik mijn tijd deed in CW Mechelen bleven rijtuigen gewoon rijden omdat er binnen in de werkplaats geen plek meer was.
als je met de opendeurdag bent geweest zul je wel gezien hebben hoeveel plek daar is.
1 rijtuig kan men nog vervangen maar een ganse ram is al een ander verhaal als je bv 10 rijtuigen moet vervangen door 1 of 2 klassiekjes in de spits.
HLE's worden (alsinds bij ons toch) altijd proper gemaakt van graffiti.
Het probleem is juist dat materieel hier enkel schoongemaakt wordt wanneer het in onderhoud gaat. Dat is in het buitenland niet zo: daar wordt materieel op het eerst mogelijke moment uit dienst gehaald om proper te maken. En dat kan hier ook perfect, maar daarvoor moet er wel de wil zijn, en het nodige organisatietalent. En ik vrees dat die er geen van de twee zijn.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
de laatste tijd gaat het toch al beter (qua tractie problemen ) tegenwoordig toch al minder kans da er 50 % tractie ofzo is .
heb daarstraks nog is op de desiro gezeten en hij heeft heel eventjes doorgeslipt maar da was ook direct gedaan
heb daarstraks nog is op de desiro gezeten en hij heeft heel eventjes doorgeslipt maar da was ook direct gedaan