EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Wie weet of de EC treinen Brussel-Zwitserland (90, 91, 96, 97) airco aan boord hebben? Dit is Zwitsers materiaal, dat volgens mij al relatief oud is. De NMBS vertelde me dat er "een bepaalde vorm van airco" aan boord was, "zoals het oudere Belgische materieel". Maar wat betekent dit? En is dit ook zo in 1e klas? Wil namelijk zo'n trein nemen binnenkort, maar erg warm buiten (30+), en met heel kleine kinderen...
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Je kan die treinen gerust nemen, de Zwitsers hebben hun rijtuigen recent nog vernieuwd, de airco is er zeker functioneel genoeg. Over de eventuele aanwezigheid van de Belgische rijtuigen (1 of meerdere) in deze treinen spreken we niet, die hebben zelden een modernisering gehad aan de binnenkant die die naam waard is.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Dus toch airco? Maar waarom schrijft de NMBS me dit dan?Steven schreef:Je kan die treinen gerust nemen, de Zwitsers hebben hun rijtuigen recent nog vernieuwd, de airco is er zeker functioneel genoeg. Over de eventuele aanwezigheid van de Belgische rijtuigen (1 of meerdere) in deze treinen spreken we niet, die hebben zelden een modernisering gehad aan de binnenkant die die naam waard is.
Code: Selecteer alles
De treinen naar Basel zijn in het algemeen Zwitserse rijtuigen. Er is wel enige vorm airconditioning maar dit is te vergelijken met de oudere treinstellen hier in België.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
De breaks hebben geen klimaatregeling maar een luchtverversingssysteem, dat is totaal iets anders. Trouwens deze SBB rijtuigen hebben net als onze i11 rijtuigen volledig gesloten ramen waardoor je wel een degelijke klimaatregeling moet plaatsen of ze zijn zelfs in de lente bij de minste zon al niet meer te gebruiken.
Waar heb jij die tekst gevonden, aan het lettertype alleen al zou ik zeggen van een verouderde nmbs pagina.
Waar heb jij die tekst gevonden, aan het lettertype alleen al zou ik zeggen van een verouderde nmbs pagina.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Normaal zitten in die trein SBB Eurocity rijtuigen. Dus gewoon met Airco.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Het lettertype wordt door de forumsoftware zo gemaakt, de tekst staan in eenSteven schreef:Waar heb jij die tekst gevonden, aan het lettertype alleen al zou ik zeggen van een verouderde nmbs pagina.
Code: Selecteer alles
-blok.
Gezien zijn zinsbouw ('de NMBS heeft me gschreven') vermoed ik dat het een e-mail of brief is.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Ja, een mail van de klantendienst. Blijkbaar dus niet op de hoogte 

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
De Zwitserse rijtuigen hebben altijd airco gehad en één van de beste van Europa.Erger is het met de airco's in België
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
"Enige vorm airconditioning": wat bedoelen ze daar nu mee? Een trein heeft airco, of heeft die niet, toch? En een luchtverversingssysteem zonder koeling, zoals in de Break, M4, is natuurlijk geen airconditioning.Er is wel enige vorm airconditioning maar dit is te vergelijken met de oudere treinstellen hier in België.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Theoretisch heeft volgens mij gen enkele trein "airconditioning" net zoals ik geen auto ken met "air conditioning"
Bij air-conditioning of klimaatregeling wordt zowel temperatuur als vocht geregeld... bij beide voorgaande toepassingen is het echter alleen de temperatuur die geregeld wordt.
Dus "halve" airco.
Bij air-conditioning of klimaatregeling wordt zowel temperatuur als vocht geregeld... bij beide voorgaande toepassingen is het echter alleen de temperatuur die geregeld wordt.
Dus "halve" airco.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Tegenwoordig zit er ook opnieuw een Belgisch I6-rijtuig in de samenstelling (dus ook met klimaatregeling), blijkbaar tot Zwitserland. Wat ik bizar vind aangezien de trein voorzien is/was voor 200 km/u in Frankrijk, en het toevoegen van dat rijtuig de snelheid beperkt tot 160.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Er is in de buitenlandse (spoor)pers al wat commentaar geweest op die Franse wijzigingen....die geen effect zouden hebben want trein staat alleen "ergens" langer stil.
Details ken ik niet meer.
Details ken ik niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Dat was voorzien om enkel I10 en I6 te gebruiken die 200km/h kunnen rijden, maar door 1 of ander probleem rijd deze trein nog altijd geen 200km/h in Frankrijk. Daarom dat men nog altijd I10 en I6 rijtuigen die max 160km/h kunnen rijden in de samenstelling toevoegt.Terminus schreef:Tegenwoordig zit er ook opnieuw een Belgisch I6-rijtuig in de samenstelling (dus ook met klimaatregeling), blijkbaar tot Zwitserland. Wat ik bizar vind aangezien de trein voorzien is/was voor 200 km/u in Frankrijk, en het toevoegen van dat rijtuig de snelheid beperkt tot 160.
Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel
Het was weer een fijne reis met de NMBS afgelopen donderdag. De EC97 was eerst vertraagd... En daarna geannuleerd. Dus allemaal op de IC naar Luxemburg met tientallen stops, tot ter hoogte van Aarlen een lege EC97 ons voorbijstak. Blijkbaar hersteld. Vanuit Luxemburg stond hij dan weer klaar tot Basel met 1u30 vertraging. Volgens de hoofdconducteur is dit regelmatig zo. Tsja...