De avondspits in Kapellekerk... september 2011

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Steve

De avondspits in Kapellekerk... september 2011

Bericht door Steve »

Station Brussel-Kapellekerk is altijd een leuke plaats om de ochtend- of avondspits eens vast te leggen. Al het verkeer op de noord-zuidverbinding komt er op slechts een paar sporen door, er liggen drie sporen naast elkaar zonder perron dat kan storen, er is bijna geen kat te zien, er hangen weinig bovenleidingspalen in de weg, en zowel richting de tunnel als richting Zuidstation is er enige afstand om zoveel mogelijk van de trein vast te leggen. Het enige nadeel is dat je soms niet weet welke trein eerst vastleggen. :wink:

De foto's dateren van september 2011, maar ik heb helaas nu pas de tijd gevonden om de reeks eindelijk eens te verwerken. Elk voordeel heb echter ze nadeel: de tijd heeft niet stilgestaan, en veel zaken van toen zijn nu amper of niet niet meer te zien. Denk maar aan de 23 en 26, maar ook de 13 en 20 (nu amper nog te zien), de M6-stammen die nog bijna systematisch door 27 getrokken werden, enzovoort.

Veel kijkplezier!

1: twee locs 21 kruisen elkaar, elk met een sleep M4 aan de haak. Beide doen de IC-H Moeskroen-Schaarbeek.
Afbeelding 2: 13'en waren nog een zeer gewone verschijning, hier de 1353 met een sleep I11'en op de IC-A. Op de achtergrond de kerk die dit station z'n naam gegeven heeft, op de voorgrond een paar dwarsliggers en ander materiaal dat zomaar op het perron neergeplant was.
Afbeelding 3: de 597 en nog een ander, niet-gemoderniseerd klassiekje op de CR naar Denderleeuw en Aalst. Een nadeel van een station als Kapellekerk: proberen te kijken welk klassiekje achteraan hangt was totaal zinloos, want een seconde na deze foto flitste de M6-stam links al voorbij.
Afbeelding 4: een combinatie die niet vaak voorkomt (nu al helemaal niet meer), namelijk een 13 met M4. Het gaat vrijwel zeker om P 8400 Brussel-Zuid - Welkenraedt.
Afbeelding 5: ook al verleden tijd, de 2006 die een reeks M5-rijtuigen naar Jemelle sleept, P 8602. Machtige machines toch.
Afbeelding 6: ook dit doet me persoonlijk wat pijn aan het hart... ooit de rots in de branding van de Benelux, nu gedoemd tot een P-treintje met 5 M4's en een traject van iets meer dan een uur (P 8969, Brussel-Zuid - Zottegem via Jette en Denderleeuw).
Afbeelding 7: het bordeaux is ook zo'n klassieke NMBS-kleur. Hier de 1185 met M4 (P 8012 naar Gent-Sint-Pieters) en de 834 (L 6386 naar Nijvel).
Afbeelding 8: de 2116 duwt een M5-stam, en zo'n trek-duwcombinatie komt ook niet zo vaak meer voor als vroeger. We zien P 8305 naar Tongeren.
Afbeelding 9: een van de vele 23'en die voor m'n lens gepasseerd zijn. Hier de 2368 met P 8312 naar Hasselt (via Landen en dus niet via de boog van Aarschot).
Afbeelding 10: en nog eentje, de 2330 op P 8511 naar Doornik. Hier is nog beter te zien hoe onorthodox de dwarsliggers neergezet zijn - je kon er amper in alle veiligheid langs.
Afbeelding 11: de 11 is niet alleen met M4 te zien, ook M5 komt voor (en trek-duw is mogelijk). We zien P 8903 naar Oudenaarde.
Afbeelding 12: en dit is in september 2011 nog zo banaal als wat, een 27 die een stam M6 trekt. Het valt trouwens op dat de meeste locs 11/21/27 vrij proper zijn, en deze 2722 is daar geen uitzondering op. Het gaat trouwens om een IC-F naar Quiévrain.
Afbeelding 13: de 1302 met een I10 en verder allemaal I11, op de IC-O naar Maastricht. Er was een tijd dat je de locs 1301 tot 1340 zelden tot nooit in reizigersdienst zag, maar die tijd was dus duidelijk al voorbij.
Afbeelding 14: de 2107 met een sleep I10'en op P 8002. Daar zou ik nu eens met plezier mee tot in Oostende gegaan zijn, sie.
Afbeelding 15: niet de beste foto ooit, maar deze HLE 26 was op het moment van de foto al erg zeldzaam geworden. De 2606 trekt P 8720 naar Châtelet, die trouwens ook regelmatig door een 23 getrokken werd.
Afbeelding 16: een 18! Toen kon je 'm nog vrijwel uitsluitend op de IR-l zien, Binche - Louvain-La-Neuve (zo ook op deze foto). Intussen is het natuurlijk heel andere koek.
Afbeelding 17: sprintje tussen twee blauwtjes, de 2152 (die met z'n beide panto's alle zeilen lijkt bij te zetten) en achteraan de 2328. De 21 trekt volgens mij P 8403 naar Hoei (niet helemaal zeker, meestal is het een 27, maar ik zou niet weten waar het anders om ging), de 23 trekt P 8067 naar Denderleeuw (amper 33 minuten).
Afbeelding 18: niet kapot te krijgen, deze 166 op de CR naar Geraardsbergen.
Afbeelding 19: eindelijk nog eens een 23 naar het zuiden en dus met de zon aan de goede kant. De 2320 doet P 8741 naar Binche.
Afbeelding 20: een (opnieuw erg propere) 21 met een M6-stam aan de haak, ook dat zie je slechts een paar keer per dag. De 2145 trekt P 8004 naar Kortrijk. 9 stuks M6 overigens, terwijl sommige 27's vandaag de dag P-treintjes van amper 4 of 5 M4-rijtuigen trekken.
Afbeelding 21: de 2344 met 5 M4'tjes aan de haak, P 8095 naar Dendermonde.
Afbeelding 22: de 2003 trekt een aantal Corail-rijtuigen. Het gaat om EC 295 "Jean Monnet", intussen ook al uit België verdwenen.
Afbeelding 23: afsluiten doen we met deze 2370, die zomaar eventjes 11 M4- en I6-rijtuigen tot Hasselt mag slepen via de boog van Aarschot. Een vrij bonte trein dus, let op de I6 helemaal achteraan. Ik heb niet kunnen zien of er ook I6-ligrijtuigen meereden - dit is een van die P-treinen waar ze al eens konden of kunnen voorkomen.
Afbeelding
Dieselfreak

Re: De avondspits in Kapellekerk... september 2011

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:2: 13'en waren nog een zeer gewone verschijning, hier de 1353 met een sleep I11'en op de IC-A.
Ik krijg nu al nostalgische gevoelens van een 13 met I11 te zien, ik vind dat de 13 toch veel beter bij I11-en past dan de 18 van Siemens.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Geweldige serie, vroeger vond ik de spits echt super, met al die mooie combinaties, tegenwoordig is het er zelfs nu met de spits vrij saai.
Maar Brussel-Kapellekerk staat toch ook nog op mijn To Do-list, en met deze foto's te zien wil ik er des te sneller heen :D
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

MIVB-reiziger,

Bedankt voor de mooie foto's!!Op minder dan een jaar is er toch heel veel veranderd.In minder dan een jaar moesten we van de 23ers en de 26ers afscheid nemen.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
etoile du nord
Contacteer:

Bericht door etoile du nord »

Bedankt voor deze prachtige herinneringsfoto's
Afbeelding
nmbs820

Bericht door nmbs820 »

Inderdaad, prachtige foto's. Doet mij terugdenken aan de goeie tijden met de 23'ers en 26'ers.
Plaats reactie