Opvallend was dat er voorbij Antwerpen/Mechelen niet of nauwelijks een fotograaf gereed stond. Tussen Roosendaal en Essen heb ik er wel 17 geteld... Ik blij dat ik het verder weg gezocht heb!

SSN 65 018+Bm-rijtuigen
Op station Zwijndrecht komt op deze vroege ochtend al vol stomend de SSN door Zwijndrecht gestoven. Op spoor 3 staat NS met de Sprinter naar Roosendaal. De trein was al gesleuteld, maar de machinist moest even naar de stoomtrein kijken vanuit zijn cabinedeur. Zodoende ging de passage tussen de +8-rijdende stoomtrein en +2 rijdende Sprinter naar Roosendaal nog maar net goed. De SSN is onderweg naar Ciney en Spontin, om aldaar 3 dagen te rijden bij de Chemin Fer du Bocq-spoorlijn.

CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm
Omdat de 65 018 van de Stoom Stichting Nederland (SSN) niet door België mag rijden, word deze trein door de schone PB03 gesleept naar Ciney. Op deze zonnige ochtend komt de fraaie combinatie in een prachtig zonnetje door Ekeren.

NMBS 1353+3x M6+3x I6
Doordat er een tekort is ontstaan van AM96 treinstellen, is de NMBS genoodzaakt de treindienst op een aantal treinen uit te voeren met rijtuigen. Dit is meestal een fraaie samenstelling van M6 en I6-rijtuigen, zoals ook bij deze trein. De trein heeft geen stuurstandrijtuig, waardoor in Luxemburg de trein afgesleept word door een rangeerlok, en de locomotief kan omlopen. De rijtuigen zitten in vaste composities, en deze stammen doen momenteel enkel dienst op de IC-dienst Brussel-Luxemburg.

NMBS 2727+M5 als EXT
Deze dag was er een extra trein onderweg met een vrij groot gezelschap. Dit gezelschap had een trein afgehuurd, die wij rond 12u30 al tegen kwamen op Brussel-Noord, en richting Zuid ging. De trein zat voor minimaal 70% gevuld!
Enkele uren later komt dezelfde stam en lok, met omgelopen locomotief, opnieuw langs Natoye met deze extra trein, maar dan in de richting van Ciney.

CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm+ TSP 9001 of 9015+ 4x K1
De trein van Rotterdam naar Ciney en Spontin werd in Nederland gereden door de stoomloc zelf, en vanaf Roosendaal tot het einde met de PB03 van CrossRail. In Schaarbeek was echter 75 minuten voorzien om te rangeren met rijtuigen. Aldaar zou door deze trein aangehaakt worden, 4 rijtuigen M2, 4 rijtuigen K1 en 2 resto-rijtuigen. Doordat de trein zelf al 3 rijtuigen mee had vanuit Rotterdam, en er maar maximaal 10 rijtuigen mee mochten (door spoorlengte?), zijn uiteindelijk één van de 2 resto-rijtuigen aan de haak gezet, samen met de 4 K1-rijtuigen. Hier passeert de trein ter hoogte van Natoye, vlakbij Ciney met een vertraging van 90 minuten. In Schaarbeek was volgens een collega van de SSN al deze vertraging opgelopen. Dit zal ongetwijfeld de oorzaak hebben dat de K1-rijtuigen achter de M2-rijtuigen stonden, en er extra gerangeerd moest worden. In Ciney zal de PB03 omlopen, en de trein naar Spontin trekken. Zelf ben ik weer rechtsomkeert gegaan naar Nederland, en bij passage van Schaarbeek rond 20:30 stonden de M2-rijtuigen nog roerloos.