groentje schreef:TB_worden schreef:Alleen is het OV in deze contreien van dergelijk waardeloos niveau dat ze niet eens een optie is voor mij. Ik kan niet gaan werken met het OV, ik kan niet uitgaan met OV, ik kan in Limburg niks met het OV en als de mogelijkheid er wel is, dan is die zo schamel dat ik er uren aan moet opofferen. Op mijn vorige werkplek, de luchthaven van Zaventem, heb ik eens uitgeteld wat ik er voor over zou moeten hebben om met het OV te gaan werken. Dan spreken we al over enkele uren die ik verloor op een dag, daar waar koning auto mij op iets meer dan een uurtje op het werk bracht.
Wat het OV in Limburg betreft, het is misschien een kwestie van vraag en aanbod, maar als er geen aanbod is, kan er ook geen vraag zijn.
De enige "fout" die je maakt, is dat mensen in andere landen hun woonplaats veel makkelijker aan hun werk aanpassen, ze verwachten niet dat er tot in het kleinste dorpje een feilloos, snel en frequent busvervoer is, maar gaan wonen op een plaats die goed (of beter) is ontsloten met het openbaar vervoer. In Nederland mag je zelfs bijna alleen maar bouwen op zulke plaatsen, een bouwvergunning voor een huisje in een klein dorpje, daar geraak je bijna niet aan.
Ook in Zwitserland zijn er dorpen en verbindingen met een magere bediening (enkele bussen per dag), alleen wonen veruit de meeste mensen in die grotere gemeenten en steden, relatief dicht bij het werk.
Waarom zou ik een fout maken door niet dichter bij het werk te gaan wonen? Ik blijf liever wonen in het Limburg waar ik me thuis voel dan te verhuizen naar een vreemde regio. Als iedereen die in Brussel werkt, dichter bij het werk moet gaan wonen, dan moet men de volledige Brusselse rand en verder, bij wijze van spreken van Aalst tot Leuven, vol bouwen met appartementsgebouwen, niet? Zelf carpool ik en gebruik ik koning auto, door de 12-uren diensten die ik draai en een gunstige carpool moet ik zelf maar 4 tot 5 keer per maand naar Brussel rijden, maar ik heb oprecht medelijden met wie elke dag uren moet opofferen om te gaan werken.
Ik vraag ook geen feilloos, snel en frequent busvervoer tot in het kleinste dorpje, maar mijn inziens voldoet de overheid in Limburg absoluut niet aan de vereisten voor een minimaal openbaar vervoer. Treinen zijn een zeldzaamheid en busritten duren urenlang. Dat is toch niet meer serieus? Bovendien staan er in Limburg ook enkele projecten op stapel die een betere interne OV-ontsluiting verantwoorden, zoals het Thorpark in Genk (duizenden jobs voorzien) en links en rechts nog enkele kleinschaligere projecten.
Maar, om terug te keren naar Spartacus, het is een megalomaan waanidee van Steve Stunt(el), een draak van een plan en veel te omslachtig. Had men indertijd begonnen met het opwaarderen van bestaande, heractiveren van oude en aanleggen van nieuwe spoorlijnen, dan stond met nu véél verder.