Interrail (München)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
mijack1985

Interrail (München)

Bericht door mijack1985 »

Goedemiddag allen,

ik ben hier nieuw op dit forum. Mijn naam is Auguste en kom uit Nederland.

Afgelopen week zijn mijn vriendin en ik gaan Interrailen richting München. Ik heb daar een tante wonen, altijd handig :mrgreen:
We hadden niet echt een planning van hoe we er zouden komen. Het ging allemaal een beetje op de bonnefooi. Als we maar om 20:11 zouden aankomen, dat hadden we afgesproken.

Nu moesten we eerst Nederland maar zien te verlaten.

Met de IC van 08:26 vertrokken we uit Oss richting Nijmegen. Rit van een klein kwartiertje.

Onze trein. De IC van Roosendaal naar Zwolle, bestaande uit twee ICMm drietjes. Afbeelding In Nijmegen zouden we overstappen op de stoptrein van Veolia naar Venlo, vertrek om 09:08.
Dit was een rit van een kleine 50 minuten.

Stadler GTW als spitstrein uit Cuijk. Afbeelding In Venlo aangekomen hadden we een mooie overstap op de RE (van Eurobahn) naar Düsseldorf. In Monchengladbach werd er een treinstel afgehaald en bleef daar achter.

Eurobahn RE 13 naar Hamm. Afbeelding In Düsseldorf aangekomen namen we even een pauze. We gingen even wat eten en later namen we een trein naar Köln.
vanaf Köln namen we de ICE naar Frankfurt.

Nog een foto van de Baureihe 628 in Düsseldorf. Afbeelding Binnenkomst van de ICE naar Frankfurt in Köln. Afbeelding Na een rit van iets meer dan een uur kwamen we aan in Frankfurt. De temperatuur was inmiddels ook flink opgelopen.
Keken even rond en besloten om de trein naar Darmstadt te nemen. Tussendoor nog even wat foto's van de treinen aldaar.

ICE 3 uit Köln. Afbeelding ICE 1 richting Zwitserland. Afbeelding DB InterCity. had Frankfurt als eindbestemming. Afbeelding Onze trein, de RB 15359 naar Heidelberg via o.a. Darmstadt en Bensheim. Afbeelding Fijn dat in de trein de ramen nog flink open kunnen. Afbeelding Toen we eenmaal in Darmstadt waren, viel het ons eigenlijk toch een beetje tegen. We gingen maar even in het parkje voor het station liggen. Wat drinken en genieten van het weer. Voordat we weer besloten om maar terug te gaan naar Frankfurt. Vanaf daar hadden we meerdere mogelijkheden om naar München te gaan.

In Darmstadt toch nog wat foto's genomen van het openbaar vervoer aldaar.

Bussen en een tramvan de HEAG mobilo GmbH. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Bussen van de Verkehrsgesellschaft Werner GmbH & Co. KG (Abellio) Afbeelding Afbeelding Bussen van de Winzenhöler GmbH & Co. KG. Afbeelding Afbeelding Vias GmbH. Afbeelding DB Regio naar Frankfurt. Afbeelding Eenmaal terug in Frankfurt zouden we de EuroCity naar Linz nemen. Die gaat via München.
Helaas had deze trein bij vertrek een vertraging van 20 minuten. In de wagon waar we onze zitplaats hadden gereserveerd deed de airco het niet (een van de twee wagons). En na Stuttgart werden beide wagons afgesloten voor de reizigers. Ter compensatie werden wel gratis pakken water uitgedeeld.

Hier nog wat foto's van Frankfurtse bussen en tijdens de reis.

traffiQ Lokale Nahverkehrsgesellschaft Frankfurt am Main mbH. Afbeelding Afbeelding ICE 1. Afbeelding DB Regio. Afbeelding Netjes vermeld dat er een wagon ontbreekt. Afbeelding Geen airco. Afbeelding Op de HSL. Afbeelding BordBistro gedeelte. Afbeelding Uiteindelijk om 20:45 aangekomen in München. Een paar dagen later zouden we richting Innsbruck gaan.
Dat verslag volgt nog. Hopelijk was het leuk om te lezen.
wattman

Re: Interrail (München)

Bericht door wattman »

Reisverslagen zijn altijd leuk. :D

Nog een tip voor het fotograferen van de LED-displays bij voertuigen. Helaas hebben bepaalde types het probleem dat bij een hoge sluitertijd de tekst niet of nauwelijks leesbaar is. Als een voertuig toch stilstaat - ik meen toch te zien dat dat bijv. het geval is met diverse bussen in Frankfurt en Munchen, dan is het verstandig om je sluitertijd te stellen op een 1/200 of liever langer.
(Gelukkig voor mij hebben de trams van de TEC en De Lijn die problemen niet, maar de MIVB weer wel).
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Steve

Bericht door Steve »

wattman schreef:Reisverslagen zijn altijd leuk. :D

Nog een tip voor het fotograferen van de LED-displays bij voertuigen. Helaas hebben bepaalde types het probleem dat bij een hoge sluitertijd de tekst niet of nauwelijks leesbaar is. Als een voertuig toch stilstaat - ik meen toch te zien dat dat bijv. het geval is met diverse bussen in Frankfurt en Munchen, dan is het verstandig om je sluitertijd te stellen op een 1/200 of liever langer.
(Gelukkig voor mij hebben de trams van de TEC en De Lijn die problemen niet, maar de MIVB weer wel).
Om helemaal zeker te zijn, hanteer je best een sluitertijd van 1/125. Daarmee zijn de voertuigen nog steeds scherp genoeg (tenzij ze echt snel rijden en/of je er vlakbij staat, sterke beweging van links naar rechts op het beeld) en is het display vrijwel altijd goed.

Enkel voor sommige heel recente displays, die zo'n lage frequentie hebben dat je ze zelfs vanuit je ooghoeken ziet knipperen, moet je naar 1/100 of 1/80 om 100% zeker te zijn. Maar dergelijke displays zijn gelukkig nog vrij zeldzaam. Sommige recente bussen van De Lijn hebben ze (dus dit is zeker niet beperkt tot de nieuwe MIVB-voertuigen, en die heb je sowieso altijd goed bij 1/125 en meestal zelfs nog korter).

Overigens, om spraakverwarring te vermijden: een korte sluitertijd komt juist overeen met een hoog getal in de deler. 1/800 betekent dat de sluiter slechts 1/800e van een seconde openblijft, en dat is dus een stuk korter dan pakweg 1/100. Hoe kleiner het getal in de deler, hoe langer de sluitertijd en omgekeerd. :wink:

Buiten de aangepaste sluitertijd voor de displays zou ik als tip geven om ook ietwat op de compositie te letten. Sommige foto's zijn echt van heel dichtbij genomen, je ziet amper wat omgeving, terwijl die ook belangrijk is. Het is altijd handiger om de foto ietsje te ruim te nemen en daarna wat bij te knippen ("croppen"), want omgekeerd kan immers niet. Als je een camera hebt met een goede resolutie (en dat is volgens mij het geval, afgaand op je foto's), dan zal de kwaliteit nog steeds goed zijn. Kenmerkend is de foto van de ICE-1 naar Zwitserland: foto van dichtbij genomen (of sterk ingezoomd) met een grote opening (klein F-getal), waardoor enkel het puntje van de neus van de trein scherp is en de rest onscherp. Hoe groter het F-getal (en dus hoe kleiner de opening), hoe scherper de hele foto zal zijn, ook de achtergrond.
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

mijack1985,

Eerst en vooral welkom op dit forum!!

Ook bedankt voor de mooie reportage.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
mijack1985

Dank u allen, vandaag ben ik bezig met het 3e deel van Interrail trip. Verslag volgt nog.

Oja bedankt voor de tips :mrgreen:
loic1811

Bericht door loic1811 »

leuke reportage :) vol mooie foto's altijd leuk om te weten met wat voor materieel gereisd hebt :)
mijack1985

hle2127 schreef:leuke reportage :) vol mooie foto's altijd leuk om te weten met wat voor materieel gereisd hebt :)
Dank u :D
Plaats reactie