Fotobewerking

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
sammarco1
Contacteer:

Fotobewerking

Bericht door sammarco1 »

Af en toe bewerk ik mijn foto's

Ik doe dat om:

-Kleine foutjes te corrigeren, of een foto beter te doen renderen/recupereren

zoals deze in Naméche De HLE 1839 passeert hier met een IC ?

Ziet iemand wat er is geshopt ? Er is redelijk wat bewerkt.

Zijn er nog mensen die fotoshopen ? En zo ja wil ik daar graag nog van leren en ideen uitwisselen.

De HLE 1604 op Trainpaparazzo stond boordevol grafitti op de neus. Na ruim 2 uur werk ben ik best wel fier dat ik die smeerlapperij eraf heb.

Er staan op Trainpaparazzo nog meerdere bewerkte voorbeelden, zoals deze Sloveense dieselwagen:

De originele foto staat er naast. Ik heb hem er bij gezet, maar in principe post ik geen treinen met grafitti erop daar ik die loozers niet het plezier wil geven die ze zouden willen, en ook zie ik niet ongevraagd mijn foto's op een van hun website's verschijnen
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Merijn

Re: Fotobewerking

Bericht door Merijn »

Ik doe het tegenwoordig ook wel eens, maar ik ben er niet zo goed als in als u!

Ik doe het enkel als het om kleine stukjes graffiti gaat, zoniet probeer ik de foto nogmaals te nemen.
sammarco1
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Als je echt graag een foto hebt die je wil houden, en het lukt je niet goed om hem bij te werken , mag je hem altijd wel doormailen, kijk ik wel even of het haalbaar is.

De HLE 16 die in gent stonden waren zo besmeurd dat een van de zijkanten mischien na 3 of vier uur werk toch te recupereren zijn. Echter was de andere kant van de lok nog schoon, dus publiceer ik de schone kant...

Maar een tag verwijderen alvorens je een foto gaat publiceren, vind ik wel belangrijk... Ook omdat dat crapuul zonder je toestemming je foto's steelt en ze ongevraagd zelfs op hun website zetten.

Heel veel dingen kan je met de kloonstempel doen..

In de foto van de HLE 1839 te nameche stond in het midden van de lokomotief een bovenleidingspaal zoals je die kan zien beetje terug naar het station toe... Foto van lokomotief met paal is niet mooi. dus heel die bovenleidingspaal weg en je foto rendeert een pak meer.

Op de eerste wagon van diezelfde trein in Naméche stond er een relaiskast voor of zoiets die voor de signalen dient, Die is ook weg geshopt.

Dat sloveense treintje, had ik slechts één foto van, en jammer genoeg zit het in Slovenie vol van die losers die niet beter te doen hebben dan alle vol te kladden.

Om toch die trein te hebben, schoot er maar een ding over.... 5 uur fotoscopen
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Steven

Bericht door Steven »

in het vervolg dan net iets later afdrukken dan moet je geen volledige paal wegvegen met fotoshop :mrgreen: :mrgreen:
sammarco1
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Da is een optie, maar als ge door da gat van uw toestelleke aan't koekeloeren zijt naar nen voorbijrijdende trein, en da is dan ook nog zo ne sjieke HLE18 masjien :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , van de spanning drukte nu net te vroeg af. awel ???? Gumme dan.... Maar ge ebt gelijk, helaas was dit gommen of weggooien... :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: Maar dan nog, staat dinne paal dan voor die wagons... nu gij...
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Ja en? Die paal maakt deel uit van het spoorweggeheel, laat die dan gewoon staan, als hij voor de rijtuigen staat stoort het al 100 keer minder dan voor de loc denk ik zo. Ik tracht men foto's altijd net zo te maken dat de loc voorbij een portiek is. Je hebt dan digitale fototoestellen waarop 101 instellingen zijn die je niet zou gebruiken maar dan doe je het wel op die manier met de computer wat wel wat raar is.
Neem foto's in burst modus zodat je snel 2 foto's achter elkaar kan maken en dan heb je die zorg ook al minder.
Anders kan je ook nog bomen, verlichtingspalen en weet ik veel wat gaan weg vegen. Laat aub zoveel mogelijk van het origineel staan. bovenleidingspalen, perronverlichting, het hoort er allemaal bij.
Shrek

Bericht door Shrek »

Sorry, maar die foto van de 18 ziet er echt mottig uit.
Er is nu éénmaal om de zoveel meter een bovenleidingspaal. Het is niet alleen realistisch maar zorgt ook voor een zeker kader voor je foto. Hier rijdt de trein precies op een autoweg. :|
Merijn

Bericht door Merijn »

sammarco1 schreef:van de spanning drukte nu net te vroeg af.
Op mijn fototoestel heb ik de optie om een groot aantal foto's na elkaar te maken. Om eerlijk te zijn, heb ik dit pas een aantal maanden geleden ontdekt (die burst modus zoals Steven zei) Als je je dan nog een mooi plekje uitzoekt, hoeven die palen toch niet zo'n zorg te zijn?

Ik neem tegenwoordig eerst enkele foto's voordat de trein er is, om te zien of ik iets over het oog zag, maar ik zeg er dan wel direct ook bij: mijn foto's zijn ver van perfect (ik heb er niet veel die ik echt goed durf noemen).

Een paal weggummen, zou ik ook niet doen, dan maar een nieuwe foto maken. Maar ik heb er wel bewondering voor als je dit kan in photoshop, zonder dat het echt opvalt!!

Wat berteft tags verwijderen: 100% akkoord!
dentheo

Bericht door dentheo »

Merijn schreef: Op mijn fototoestel heb ik de optie om een groot aantal foto's na elkaar te maken. Om eerlijk te zijn, heb ik dit pas een aantal maanden geleden ontdekt (die burst modus zoals Steven zei)
Klopt, maar wel even "oppassen", sommige toestellen zetten scherp voor de eerste foto en vergrendelen dan hun instelling.
Als de trein naar U toerijdt (bijna altijd!!) kan hij onscherp worden na een aantal beelden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steve

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
Merijn schreef: Op mijn fototoestel heb ik de optie om een groot aantal foto's na elkaar te maken. Om eerlijk te zijn, heb ik dit pas een aantal maanden geleden ontdekt (die burst modus zoals Steven zei)
Klopt, maar wel even "oppassen", sommige toestellen zetten scherp voor de eerste foto en vergrendelen dan hun instelling.
Als de trein naar U toerijdt (bijna altijd!!) kan hij onscherp worden na een aantal beelden.
Hangt er wel grotendeels van af waar je staat en wat je scherptediepte (diafragma-opening) is. Op de foto van de 18+M6 van sammarco1 zou het geen verschil gemaakt hebben. Als je daarentegen een stukje dichter bij het spoor zou staan, dan is het inderdaad opletten geblazen.

(overigens geldt dit vooral voor bepaalde compactcamera's, geavanceerdere modellen waaronder vrijwel alle spiegelreflexen beschouwen iedere foto op zchzelf in "continuous mode" en zouden steeds opnieuw moeten scherpstellen - het gebruik van "AF Servo" helpt overigens sterk in zo'n situatie)
sammarco1
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Shrek schreef:Sorry, maar die foto van de 18 ziet er echt mottig uit.
Er is nu éénmaal om de zoveel meter een bovenleidingspaal. Het is niet alleen realistisch maar zorgt ook voor een zeker kader voor je foto. Hier rijdt de trein precies op een autoweg. :|
Ja, maar Shrek , als ik dat nu niet gezegd had, ik denk dat je het niet eens had gezien, durf ik wedde...

Hier nog een fotootje, maar van een tag die verwijderd is.
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

In het begin let je er misschien niet op maar dan ineens zie je een fout in de bovenleiding en die begint te storen omdat je merkt dat er dan geprutst is.
sammarco1
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Zie je... Zo word ook alle reklame gemaakt... Fotoshop is niet weg te denken, net zoals een gsm... tuurlijk kan je zeggen je moet dat origineel zo laten, maar er is nu eenmaal digitale fotografie met al zijn bijbehorende fotobewerkingsprogrammas.
Of willen we terug naar de tijd van de filmkes en foto's op papier waar je niks kon veranderen... t'is een evolutie in de fotografie, die net zoals de gsm niet meer weg te denken is.

En toch maar fijn ook, want zou je de originele foto eens willen zien van de HLE 16 in Gent zeehaven die ik gepubliceerd heb (link hierboven?) ? Ik denk dat je begint te janken... :|
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Reclame is reclame da heeft als doel te verkopen/mensen te bedriegen en zo aan te zetten tot kopen. Hobbyfotografie valt daar niet onder, in tegendeel. Als je photoshop op die manier wil gebruiken om de betere foto te hebben ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Zeker als je zaken begint te verwijderen die eigen zijn aan de spoorweg. Een tag verwijderen om een propere trein te hebben kan ik nog ergens volgen, een foto wat scherper maken of de witbalans wat aanpassen kan ik ook verstaan.
Plaats reactie