Dit type tenderlocomotieven voor stoptreinen werd door de Belgische Staatsspoorwegen besteld en ontworpen vanaf 1899. In 1900 werden twee prototypes gebouwd: een met diepe vuurhaard door La Meuse, een met halfdiepe vuurhaard door Franco-Belge te La Croyère. Van 1900 tot 1901 werden 49 locomotieven gebouwd met diepe vuurhaard, en van 1900 tot 1908, 73 locomotieven met halfdiepe vuurhaard. Onder de benaming type 15, bewezen ze over heel het net uitstekende diensten.
In 1905 liet de Staat een oververhitter aanbrengen op een locomotief met halfdiepe vuurhaard en van de aldus uitgeruste machines werden er in 1907 en van 1909 tot 1913, 78 geleverd. Die mooie locomotieven van 980 pk trokken de reizigerstreinen op de vlakke lijnen met een snelheid van 100 km/h.
In 1926 werd het type 15 met diepe vuurhaard het type 14, het type 15 met halfdiepe vuurhaard behield zijn oorspronkelijke aanduiding en het type 15 met oververhitter werd het type 16.
Het type 14 woog rijvaardig 62 t, het type 15, 64 t en het type 16, 69,40 t. Die 4-4-2 “Atlantic” hadden drijfwielen van 1,80 m.
Bron: Phil Dambly, Onze onvergetelijke stomers, in Het Spoor nr. 128, april 1967.
Die artikelenreeks, later ook gebundeld in boekvorm verschenen, staat online op de onvolprezen archief-website van R. Tassignon, zie
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article948&lang=nl