geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Het is iedereen blijkbaar een beetje ontgaan, maar op 7 september reden er voor het laatst reizigerstreinen over de grens in Erquelinnes. De reden zou zijn dat al het in Frankrijk ingezette materieel vanaf 10 september uitgerust moet zijn met KVB, en de klassieke stellen hebben dat niet. Alweer een grenspunt minder in het "verenigde" Europa.
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Gingen deze hoe dan ook niet afgeschaft worden?
Gebruik was overigens zeer beperkt gezien het hoge grenstarief. Ben voor enkele jaren eens via Quévy naar Maubeuge gereisd (ondertussen ook afgeschaft): bijna onbezette trein wegens slechte aansluiting en hoog tarief. Van Maubeuge naar Jeumont met Franse trein, en dan te voet naar Erquelinnes om het grenstarief te omzeilen. Slechts 2 km, een mooi en rustig pad langs de Samber.
Mits het afschaffen van de grenstarieven zouden er genoeg opportuniteiten kunnen zijn voor lokaal internationaal vervoer (ik denk aan beide hiervoor genoemde verbindingen, maar ook bv. aan Quievrain-Valenciennes dat al jaren ligt te roesten...)
Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
Gebruik was overigens zeer beperkt gezien het hoge grenstarief. Ben voor enkele jaren eens via Quévy naar Maubeuge gereisd (ondertussen ook afgeschaft): bijna onbezette trein wegens slechte aansluiting en hoog tarief. Van Maubeuge naar Jeumont met Franse trein, en dan te voet naar Erquelinnes om het grenstarief te omzeilen. Slechts 2 km, een mooi en rustig pad langs de Samber.
Mits het afschaffen van de grenstarieven zouden er genoeg opportuniteiten kunnen zijn voor lokaal internationaal vervoer (ik denk aan beide hiervoor genoemde verbindingen, maar ook bv. aan Quievrain-Valenciennes dat al jaren ligt te roesten...)
Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Ik had hier gisteren al een bericht gepost, maar blijkbaar is dit spoorloos verdwenen. KVB is inderdaad het Franse beveiligingssysteem, en werkt met een constante snelheidscontrole.LHOON schreef: Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=9567&start=95HLE 2302 schreef:Ik had hier gisteren al een bericht gepost, maar blijkbaar is dit spoorloos verdwenen. KVB is inderdaad het Franse beveiligingssysteem, en werkt met een constante snelheidscontrole.LHOON schreef: Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?

Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Aha, terecht ! Bedankt !Shrek schreef:Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=9567&start=95HLE 2302 schreef:Ik had hier gisteren al een bericht gepost, maar blijkbaar is dit spoorloos verdwenen. KVB is inderdaad het Franse beveiligingssysteem, en werkt met een constante snelheidscontrole.LHOON schreef: Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Zoals de laatste jaren in Nederland gedaan is. Maastricht - Heerlen of Enschede - Gronau zijn goede voorbeelden.LHOON schreef: Mits het afschaffen van de grenstarieven zouden er genoeg opportuniteiten kunnen zijn voor lokaal internationaal vervoer (ik denk aan beide hiervoor genoemde verbindingen, maar ook bv. aan Quievrain-Valenciennes dat al jaren ligt te roesten...)
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Of aan de andere kant van het land: De Panne - Duinkerke!K V B schreef:Zoals de laatste jaren in Nederland gedaan is. Maastricht - Heerlen of Enschede - Gronau zijn goede voorbeelden.LHOON schreef: Mits het afschaffen van de grenstarieven zouden er genoeg opportuniteiten kunnen zijn voor lokaal internationaal vervoer (ik denk aan beide hiervoor genoemde verbindingen, maar ook bv. aan Quievrain-Valenciennes dat al jaren ligt te roesten...)
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Daar rijden toch geen treinen?LHOON schreef:Of aan de andere kant van het land: De Panne - Duinkerke!K V B schreef:Zoals de laatste jaren in Nederland gedaan is. Maastricht - Heerlen of Enschede - Gronau zijn goede voorbeelden.LHOON schreef: Mits het afschaffen van de grenstarieven zouden er genoeg opportuniteiten kunnen zijn voor lokaal internationaal vervoer (ik denk aan beide hiervoor genoemde verbindingen, maar ook bv. aan Quievrain-Valenciennes dat al jaren ligt te roesten...)
Re: geen reizigerstreinen meer tussen Erquelinnes en Jeumont
Die laatste is inderdaad een voorbeeld van een potentieel succes, net zoals Quiévrain-Valenciennes. De NMBS verwaarloost schaamtelijk de lijn tussen St-Ghislain en Quiévrain, het eindpunt is ook niet zo gelukkig gelegen, maar een internationale (stop)treinverbinding zou wellicht wel succes hebben én de verantwoordelijke overheden (NMBS, gemeentes, gewest) om de lijn iets meer uitstraling te geven.