ETCS in België
Re: ETCS in België.
Ik denk dat de Chinese HST-stations de grootste stations zijn waar men rijdt onder ETCS-beveiliging. Of nouja, CTCS, een Chinese afgeleide van ETCS.
Noorderkempen sowieso al niet, want Virton is groterdentheo schreef:Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?
Ik hoop dat Noorderkempen niet het grootste is ?

Ik heb in ieder geval geen weet van buitenlandse grote stations, maar zo'n groot probleem is dat niet hoor. Oké, je hebt meer manuren nodig om dat allemaal te programmeren en te installeren, maar de regels en procedures zijn net hetzelfde.
Ik denk het niet, de TBL1+ installatie zit intussen 2 jaar voor op schema, dus het kan wel.kika schreef:Enneuhm: mooi, 2025, maar als ik dat kaartje zie, betekend dat de laatste 7 jaar het leeuwendeel moet gebeuren, ben een beetje bang dat infrabel zich daar serieus kan verslikken, of is dat onterecht?
Daarnaast gaat het ook steeds sneller. Bij lijn 36 en diabolo moest iedereen nog wat uitzoeken hoe je nu net zo'n etcs-installaties ontwerpt, maar nu zijn er duidelijke procedures, automatiseringstools en voorbeelden om op terug te vallen. Daardoor daalt de designtijd enorm en kunnen we elk jaar meer kilometers spoor uitrusten. Bovendien zal een deel van het net ETCS Limited Supervision krijgen, een light-versie zeg maar. Daar is veel minder designwerk aan dus dat gaat ook snel gaan.
Tenslotte plant infrabel nog een verdere verhoging van het budget voor seininrichting, waardoor we op het geld ook niet zullen moeten wachten

Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.deadlock schreef:HLE18 en de Desiro ML zijn alvast geen probleem denk ik? Evenals HLE28/29 dat niet zou moeten zijn. Voor de rest is er nog 13 jaar en tegen die tijd zijn alle klassiekjes er toch ook wel en is er een veel homogener materieelbestand?
Eerst zien en dan geloven

Nuja, het belangrijkste blijft dat treinen zonder memor/krokodil/TBL toegelaten worden. Dat treinen zonder ETCS verboden worden is een mooie besparing, maar dat is minder belangrijk voor de spoorwegmarkt

Ik ben benieuwd. Als dit forum nog bestaat tegen die tijd hebben we het er nog wel een keer over :p
Elk nieuw beveiligingssysteem sinds 1830 heeft geleid tot tragere afhandeling van het spoorverkeer.Shrek schreef: Ik heb in ieder geval geen weet van buitenlandse grote stations, maar zo'n groot probleem is dat niet hoor. Oké, je hebt meer manuren nodig om dat allemaal te programmeren en te installeren, maar de regels en procedures zijn net hetzelfde
Ik vroeg mij af welke invloed ETCS heeft op het gebeuren in een station....
Trager binnenrijden door pessimistische remcurves etc., waaruit volgt langer bezette wisselstraten enz.
Dat kan in een station met kruisende wisselstraten tot redelijke verrassingen leiden indien elke wisselstraat een minuut langer bezet blijft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Onder de 40km/h maakt het toch niets uit wat je doet (zolang je niet door het rood rijdt). Dus zoveel verschil zal het niet makendentheo schreef:Dat kan in een station met kruisende wisselstraten tot redelijke verrassingen leiden indien elke wisselstraat een minuut langer bezet blijft.

En snel binnenrijden kan natuurlijk alleen als de uitrit open staat, maar dat is nu ook het geval

Dat is nu zo, ja. Maar dat was niet zo, ik ben nog genoeg IC's tegengekomen die in volle vaart kwamen aanrijden om met een stevige remming precies aan het perron stil te staan. Ik weet niet of het mocht, maar nu mag, en binnenkort kan het ook niet meer.
Dit vind ik echt wel jammer. Ik ben in de eerste plaats fan van treinen voor de emotie die erin zit, en zo'n trein die de statie van Brugge binnenstoof is gewoon indrukwekkend.Shrek schreef:Onder de 40km/h maakt het toch niets uit wat je doet (zolang je niet door het rood rijdt). Dus zoveel verschil zal het niet makendentheo schreef:Dat kan in een station met kruisende wisselstraten tot redelijke verrassingen leiden indien elke wisselstraat een minuut langer bezet blijft.
En snel binnenrijden kan natuurlijk alleen als de uitrit open staat, maar dat is nu ook het geval
Met TBL1+ kan het al niet meer (als je vertreksein dicht staat).groentje schreef:Dat is nu zo, ja. Maar dat was niet zo, ik ben nog genoeg IC's tegengekomen die in volle vaart kwamen aanrijden om met een stevige remming precies aan het perron stil te staan. Ik weet niet of het mocht, maar nu mag, en binnenkort kan het ook niet meer.
Ik geloof dat de Duitsers daar over liepen te miepen en dat dat in de TSI of hoe heet zoiets van versie 3.2.0 straks opgelost is en dat zou een relatief makkelijke softwareupdate zijn. Eerst zien dan geloven, maar goed.groentje schreef:Dat is nu zo, ja. Maar dat was niet zo, ik ben nog genoeg IC's tegengekomen die in volle vaart kwamen aanrijden om met een stevige remming precies aan het perron stil te staan. Ik weet niet of het mocht, maar nu mag, en binnenkort kan het ook niet meer.
Dan zult ge naar Duitsland op reis moeten.....Retard schreef: Dit vind ik echt wel jammer. Ik ben in de eerste plaats fan van treinen voor de emotie die erin zit, en zo'n trein die de statie van Brugge binnenstoof is gewoon indrukwekkend.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Luxemburg is het grootste volgens enkele collega's. Maar zij zijn ook niet heel goed op de hoogte van wat er in china allemaal gebeurt natuurlijkdentheo schreef:Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?
Ik hoop dat Noorderkempen niet het grootste is ?

Jamaar met de gewone ETCS 2.3.0/3.0.0 kan dat ook hoor, het sein moet gewoon open staan. Het einde van een perron wordt niet herkent door ETCS dus je bewegingstoelating loopt veel verder door. Snel aankomen aan het perron is dus geen probleem.deadlock schreef:Ik geloof dat de Duitsers daar over liepen te miepen en dat dat in de TSI of hoe heet zoiets van versie 3.2.0 straks opgelost is en dat zou een relatief makkelijke softwareupdate zijn. Eerst zien dan geloven, maar goed.
Het zou me ten sterkste verbazen moest je in de 3.2.0 opeens tegen 100km/h op een gesloten sein kunnen afstormen, perron of niet...
Dat zal welniet, maar er wordt bij mijn weten wel iets gedaan aan de zeer lange remcurves (alsof je met een slome goederentrein rijdt). Het is me op lijn 3 ook al eens opgevallen dat de ICE al heel vroeg begint te remmen.Shrek schreef:Het zou me ten sterkste verbazen moest je in de 3.2.0 opeens tegen 100km/h op een gesloten sein kunnen afstormen, perron of niet...
Groetjes,
Rian
Op lijn 3 is het snelheidsprofiel gewoon heel geleidelijk aan. Je mag daar gewoon geen 260 km/h rijden tot vlak voor de vertakking.rvdborgt schreef:Dat zal welniet, maar er wordt bij mijn weten wel iets gedaan aan de zeer lange remcurves (alsof je met een slome goederentrein rijdt). Het is me op lijn 3 ook al eens opgevallen dat de ICE al heel vroeg begint te remmen.Shrek schreef:Het zou me ten sterkste verbazen moest je in de 3.2.0 opeens tegen 100km/h op een gesloten sein kunnen afstormen, perron of niet...
En voor de rest is één van de handige dingen in ETCS net het aangepaste snelheidsprofiel. Je geeft als bestuurder het rempercentage in en de trein berekent zelf de remcurves. Als je snel moet remmen ligt dat gewoon aan de eigenschappen van de trein.
De remcurves waren volgens de DB veel te strikt. In Duitsland liggen veel IC-stations in de vrije baan en rijden treinen nog tegen de 80km/u als ze langs het perron komen en remmen dan snel af. Ik weet niet hoe het bij de grensovergangen met België zit maar hier zijn er twee waarbij je in het vlakke Duitsland uitkomt en als treinen daar moeten remmen wordt er hard geremd en niet van dat mietjesgezeur zoals in Nederland en Duitsland. Je merkt dat ook direct na vertrek uit Emmerich/Bad Bentheim.Shrek schreef:Op lijn 3 is het snelheidsprofiel gewoon heel geleidelijk aan. Je mag daar gewoon geen 260 km/h rijden tot vlak voor de vertakking.
En voor de rest is één van de handige dingen in ETCS net het aangepaste snelheidsprofiel. Je geeft als bestuurder het rempercentage in en de trein berekent zelf de remcurves. Als je snel moet remmen ligt dat gewoon aan de eigenschappen van de trein.