Alternatief voor de 'Benelux'?
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
9min voor de koppelen + ganse remproef? lijkt me toch maar vrij kort hoorarriveert om 6:41 in Roosendaal. Nederlandse locomotieven eraf, de zojuist Antwerpen gearriveerde Belgische locomotief ervoor. Omstreeks 6:50 vertrek naar Antwerpen,




Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Het is niet onmogelijk als alle systemen goed werken. Maar daar zit vaak het probleem...
En goed, ze willen een Nederlandse trein naar België sturen. Allemaal wel, maar welk Nederlands materiaal kan in België rijden?
En goed, ze willen een Nederlandse trein naar België sturen. Allemaal wel, maar welk Nederlands materiaal kan in België rijden?
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Zowel ICR-rijtuigen als de ÖBB-rijtuigen die nu in de Benelux rijden. Zet daar dezelfde Traxx voor die nu vrijkomt met de vogelbekdieren en men moet helemaal geen rangeerwerk meer doen. En anders moeten er een paar 28'en losgeweekt worden bij BLX..groentje schreef:Het is niet onmogelijk als alle systemen goed werken. Maar daar zit vaak het probleem...
En goed, ze willen een Nederlandse trein naar België sturen. Allemaal wel, maar welk Nederlands materiaal kan in België rijden?

Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
De Oostenrijkers gaat eind dit jaar definitief terug naar Oostenrijk, eigenlijk hadden ze ze al sneller terug gewild, maar na lang onderhandelen mogen we ze nog houden tot in december. De ICR-rijtuigen zijn ook nodig in binnenlands Nederlands verkeer, en hou je er dan nog genoeg over voor een dienstregeling die zelfs nog doorrijdt naar België? Hoe zit het met die Traxxen, ik hoor bij verschillende bronnen dat die niet zomaar overal mogen rijden (de ene niet in België, de andere niet in Nederland (of op de Nederlandse HSL, dat is me niet helemaal duidelijk). Mogelijk is het misschien net, maar waarschijnlijk is het sowieso niet, spijtig genoeg. Eerst moeten ze eens hard met hun hoofd tegen de muur lopen bij NS Hispeed en NMBS Europe...
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
dat is vrijwel onmogelijk, de verderlers zitten nu al te trappelen voor Traxxenmsts.be schreef:En anders moeten er een paar 28'en losgeweekt worden bij BLX..groentje schreef:Het is niet onmogelijk als alle systemen goed werken. Maar daar zit vaak het probleem...
En goed, ze willen een Nederlandse trein naar België sturen. Allemaal wel, maar welk Nederlands materiaal kan in België rijden?



- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Jammer!groentje schreef:De Oostenrijkers gaat eind dit jaar definitief terug naar Oostenrijk

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Dit kan in principe zelfs in 5 minuten. Is gewoon kwestie van efficiënt zijn.Robin schreef:9min voor de koppelen + ganse remproef? lijkt me toch maar vrij kort hoorarriveert om 6:41 in Roosendaal. Nederlandse locomotieven eraf, de zojuist Antwerpen gearriveerde Belgische locomotief ervoor. Omstreeks 6:50 vertrek naar Antwerpen,.
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
5 minuten om twee locs los te maken. Een derde lic vast te maken en een nieuwe remproef doen lukt nooit. Zelfs niet bij de Zwitsers. KVB je moet redelijk blijven en gezond verstand gebruiken.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
In Bad Bentheim wordt 14x per dag een locwissel in een kwartier geregeld. (En ja, dat is gepland. Het kan fysiek sneller)
Echter: Je zult toch als "vervangende HSL-trein" niet in stationnetjes als Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid willen stoppen? En dat kan voorlopig nog niet, voordat er een extra sprinter Wijchen-Arnhem rijdt. (en dus keergelegenheid in Wijchen moet komen)
Ook kan het voorlopig niet wegens de werkzaamheden bij Den Bosch.
En als dat allemaal geen probleem is: vanaf december keert de serie 3600 in 8 minuten in Zwolle. (sneller op Zutphen-Zwolle ivm het niet bieden van de crossplatform overstap van de IC Enschede-Amersfoort e.v.) In 8 minuten kopmaken is vrij... rap. Vooral gezien de grote vertragingsgevoeligheid door de lange lijn.
Echter: Je zult toch als "vervangende HSL-trein" niet in stationnetjes als Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid willen stoppen? En dat kan voorlopig nog niet, voordat er een extra sprinter Wijchen-Arnhem rijdt. (en dus keergelegenheid in Wijchen moet komen)
Ook kan het voorlopig niet wegens de werkzaamheden bij Den Bosch.
En als dat allemaal geen probleem is: vanaf december keert de serie 3600 in 8 minuten in Zwolle. (sneller op Zutphen-Zwolle ivm het niet bieden van de crossplatform overstap van de IC Enschede-Amersfoort e.v.) In 8 minuten kopmaken is vrij... rap. Vooral gezien de grote vertragingsgevoeligheid door de lange lijn.
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Dat het me geen goed plan leek, had ik al in dat ander draadje duidelijk gemaakt. Nu ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat gaat om 2 locs in een trek-trek samenstelling los te koppelen. Mocht je voldoende mensen (rangeerders?) hebben, kan je die dan gelijktijdig loskoppelen of moet dat om de beurt?Steven schreef:5 minuten om twee locs los te maken. Een derde lic vast te maken en een nieuwe remproef doen lukt nooit. Zelfs niet bij de Zwitsers. KVB je moet redelijk blijven en gezond verstand gebruiken.
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Ik wist niet dat het hier om drie locs ging. Echter op het moment dat je echter gaat locwissels in je omloop inbouwen heeft "trek-trek" configuratie zowieso geen zin meer. Een loc vervangen in vijf minuten is echter iets wat ik regelmatig gezien heb. Ik heb zelfs een jaar lang gezien hoe de SBB een loc in Hbf in volle spits in 5 minuten doet omlopen...Steven schreef:5 minuten om twee locs los te maken. Een derde lic vast te maken en een nieuwe remproef doen lukt nooit. Zelfs niet bij de Zwitsers. KVB je moet redelijk blijven en gezond verstand gebruiken.
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Dat laatste heeft meer met de infra zelf te maken dan met het omlopen op zich. Ten eerste moet kort keren mogelijk zijn (is in Zwitserland haast overal mogelijk, in vele andere landen niet). Ten tweede kan zoiets enkel met locs waarbij je bij een frontverandering niets buiten dienst stelt. Ten derde kan dit enkel bij een trein met korte samenstelling. Als je dit doet bij 12 dubbeldekkers waarbij (om redenen van veiligheid) alle lucht werd verwijderd tijdens het omlopen dan kan je na 5 minuten onmogelijk vertrekken. De compressor heeft dan namelijk ook nog een taak uit te voeren. Verder praat jij vooral over efficiëntie maar hou je in weinige gevallen rekening met het veilig handelen en daar mag en kan je geen tijd op kleven. Je zal mij nooit horen beweren dat ze moeten treuzelen maar zeggen dat alles in 5 min zou moet gebeuren is gewoon vragen om problemen. Zelfs de Luxemburgers (die in mijn ogen toch ook vrij efficiënt werken) Slagen er zelden in om de Vauban of Iris op 5 min buiten te krijgen.K V B schreef:Ik wist niet dat het hier om drie locs ging. Echter op het moment dat je echter gaat locwissels in je omloop inbouwen heeft "trek-trek" configuratie zowieso geen zin meer. Een loc vervangen in vijf minuten is echter iets wat ik regelmatig gezien heb. Ik heb zelfs een jaar lang gezien hoe de SBB een loc in Hbf in volle spits in 5 minuten doet omlopen...Steven schreef:5 minuten om twee locs los te maken. Een derde loc vast te maken en een nieuwe remproef doen lukt nooit. Zelfs niet bij de Zwitsers. KVB je moet redelijk blijven en gezond verstand gebruiken.
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Kopmaken en tegelijk loc wisselen kan makkelijk in 5 minuten. Hebben de Duitsers ook jarenlang gedaan in o.a. Stuttgart. Omlopen in 5 minuten, dat is iets meer een uitdaging, maar de Zwitsers hebben hun proces daarop ingericht. De Vauban en Iris hebben tussen de 10 en 15 minuten in Luxemburg, dat mag echt geen probleem zijn.Steven schreef:Dat laatste heeft meer met de infra zelf te maken dan met het omlopen op zich. Ten eerste moet kort keren mogelijk zijn (is in Zwitserland haast overal mogelijk, in vele andere landen niet). Ten tweede kan zoiets enkel met locs waarbij je bij een frontverandering niets buiten dienst stelt. Ten derde kan dit enkel bij een trein met korte samenstelling. Als je dit doet bij 12 dubbeldekkers waarbij (om redenen van veiligheid) alle lucht werd verwijderd tijdens het omlopen dan kan je na 5 minuten onmogelijk vertrekken. De compressor heeft dan namelijk ook nog een taak uit te voeren. Verder praat jij vooral over efficiëntie maar hou je in weinige gevallen rekening met het veilig handelen en daar mag en kan je geen tijd op kleven. Je zal mij nooit horen beweren dat ze moeten treuzelen maar zeggen dat alles in 5 min zou moet gebeuren is gewoon vragen om problemen. Zelfs de Luxemburgers (die in mijn ogen toch ook vrij efficiënt werken) Slagen er zelden in om de Vauban of Iris op 5 min buiten te krijgen.K V B schreef:Een loc vervangen in vijf minuten is echter iets wat ik regelmatig gezien heb. Ik heb zelfs een jaar lang gezien hoe de SBB een loc in Hbf in volle spits in 5 minuten doet omlopen...
De NMBS kan dat niet in 5 minuten omdat het materieel en de processen er niet op zijn ingericht. Moeten we dan accepteren dat dat tot in lengte van jaren zo blijft? Ik denk het niet.
Groetjes,
Rian
Re: Alternatief voor de 'Benelux'?
Hier kan het niet omdat de infra het gewoonweg niet toelaat. De meeste stations hebben geen wisselstraten die kort rangeren toelaat. In Brussel Zuid kan het wel al is dat niet evident op elk spoor en vooral geschikt voor locomotieven, als je begint om hetzelfde te doen met motorstellen mag je het alweer vergeten.