Fyra

mijack1985

Re: Fyra.

Bericht door mijack1985 »

Ook trage trein naar België fors duurder
vrijdag 19 oktober 2012

Een dagje of een weekend naar België wordt ook met de trage trein vanaf 9 december fors duurder. Een weekendretour wordt gemiddeld 67 procent duurder, een dagretour (met vertrek na 9:00 uur) wordt 45 tot 60 procent duurder. Dat meldt Treinreiziger.nl vrijdag. Voor Maatschappij voor beter OV is het bericht aanleiding opnieuw een klacht in te dienen bij de NMa. Rover noemt de prijsstijging “absurd” en “geldklopperij”.

De prijsstijging wordt veroorzaakt door het afschaffen van het superdagretour en het weekendretourtje. Ook het goedkopere tarief voor jongeren gaat verdwijnen. Die formules worden nu nog aangeboden tussen ieder Nederlands en ieder Belgisch station, en zijn altijd verkrijgbaar. Bij het superdagretour is alleen de eis dat de reis na 9:00 uur plaats vindt.

Noord-Brabant
Vooral voor reizigers vanuit Noord-Brabant en Zeeland is dat zuur nieuws: zij krijgen niet alleen te maken met duurdere treintickets, maar ook met tragere verbindingen. Zo zal een reiziger Roosendaal – Brussel zijn rechtstreekse trein verliezen. Daardoor zal hij zowel op de heen- als terugreis ruim een half uur langer onderweg zijn en gaat hij 45 procent meer betalen voor een dagretourtje. Een retourtje in het weekend zal zelfs 67 procent duurder worden.

NMa
Reizigersorganisatie Voor Beter OV is geschokt van de prijsstijging en heeft de waakhond NMa in een brief opnieuw gevraagd op te treden tegen NS. Voorzitter Rikus Spithorst: "Nadat de NS vanuit zijn machtsconcentratie al eerder de markt had gemanipuleerd door het aanbod van de 'gewone' treinen te verslechteren om zo de reizigers de Fyra in te jagen, wordt de markt nu ook gemanipuleerd door prijsopdrijving van de 'gewone' treinen naar België."

Absurd
Ook Rover maakt zich zorgen over de tarieven. “De nieuwe Fyra-tarieven zijn absurd hoog. Met het afschaffen van deze voordelige kaartsoorten wordt het dus helemaal onmogelijk om voordelig naar België te reizen” zegt Rover-woordvoerster Sanne van Gaalen.

Reactie NS
Een woordvoerder van NS dat er nog met de Belgen onderhandeld wordt over de tarieven. Feit is dat de goedkope tarieven na 8 december niet meer boekbaar zijn. Ook uit informatie van B-Europe is op te merken dat het superdagretour en het weekendretour na 8 december niet meer verkocht worden.

Enkele reis
Overigens verandert er niets voor de prijzen van enkele reizen. Ook het tarief van een dagretour met vertrek voor 9:00 uur wordt niet aangepast. De prijs van een meerdaags retour – niet zijnde een weekendretour – blijft opgebouwd worden uit twee enkele reizen, en wordt dus niet duurder.

Overzicht nieuwe en oude tarieven zie bron: treinreiziger
groentje

Bericht door groentje »

Maar dat doet men ook niet! Net omdat men vreest dat dat ding anders helemaal leeg zal rijden, en wellicht hebben ze nog gelijk ook... Maar wat een idee van klantvriendelijkheid.
nahoj

Bericht door nahoj »

Joris schreef:Hallo,
nahoj schreef:Wil dat dan zeggen dat een privé-vervoerder een trein Roosendaal-Essen mag beginnen uitbaten? En dezelfde subsidies mag vragen van de staat als de NMBS krijgt voor die uitbating?
En Roosendaal-Antwerpen? Of Roosendaal-Lille?
Ik vermoed dat in dat geval wel met een aanbesteding moet gewerkt worden, en de goedkoopste, die heeft de subsidie binnen...
Maar bij mijn weten zijn de grenssecties momenteel niet gesubsidieerd, de reden waarom bestemmingen als Lille en Jeumont duurder zijn/waren, en de reden waarom Jeumont geschrapt is!
Het is wel jammer dat men steeds beweerd heeft dat internationale treinen geen subsidies konden krijgen, anders hadden we heden ten dage waarschijnlijk nog enkele nachttreinen in België... Maargoed, dit even off-topic...
Groeten,
Joris De Mol
Excuses dat ik nog even op dit zijspoor in ga.
Die grensbedieningen staan in het beheerscontract gedefinieerd als openbare dienstverlening, mèt subsidies. Om geen concurentievervalsing te hebben, mocht er zich vandaag een privé-vervoerder aanbieden, zie ik maar 2 mogelijkheden:
- een privé-vervoerder die dezelfde diensten aanbiedt moet evenredig dezelfde subsidies krijgen
- het is verboden aan een privé-vervoerder om deze diensten aan te bieden (zou NMBS via dit beheerscontract het exclusiviteitsrecht op dit grensoverschrijdend verkeer hebben? (ik heb dat (nog) niet zien staan in de text))

Hierbij enkele relevante uittreksels uit het beheerscontract.
Het beheerscontract Belgische staat - NMBS (2008 - 2012) schreef:Art. 5. Maatschappelijke relevantie – opdrachten van openbare dienst
(...)
De opdrachten van openbare dienst omvatten:
(...)
2. het grensoverschrijdende vervoer van reizigers, d.w.z. het vervoer met treinen van de gewone dienst voor het deel van het nationale traject dat niet gedekt is door punt 1 en dit tot de stations gelegen op de naburige netwerken zoals bepaald in artikel 24 van dit contract;

(...)

Art. 24. Grensoverschrijdend verkeer
In akkoord met de buitenlandse instanties zorgt de NMBS voor grensoverschrijdende bedieningen tot stations kort over de grens met treinen van de gewone dienst:
-in Duitsland: Aken;
-in Frankrijk: Rijsel;
-in Luxemburg:
Rodange;
Luxemburg,
Troisvierges,
-in Nederland: Maastricht (met een minimum van 12 treinen per dag en per richting), Roosendaal.
(...)
De Staat kan voorzien in een financiële tegemoetkoming om de eventuele nettokosten te compenseren die voortvloeien uit de wijziging van de productie en van de aangepaste tarifering, dit rekening houdend met de reële ontvangsten.

Art. 25. Bediening Virton – Rodange en Arlon – Rodange
(...)
Het werkelijke compensatieniveau dat daartoe in 2007 aan de NMBS werd gestort, wordt eveneens behouden tot eind 2018.

(...)

Art. 73. De jaarlijkse exploitatietoelage
De NMBS ontvangt een jaarlijkse exploitatietoelage ten bedrage van:
(...)
Deze bedragen compenseren de kosten die voortvloeien uit de volgende opdrachten van openbare dienst:
- het aanbod van de gewone binnenlandse en grensoverschrijdende reizigerstreinen;
(...)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Joris schreef:
nahoj schreef:
rvdborgt schreef:Verordening 1370/2007 is de basis voor het gunnen van openbaredienstcontracten in het openbaar vervoer. Daar staat gewoon expliciet in dat dat ook geldt voor internationale verbindingen. Internationaal is daarbij overigens wel degelijk te verstaan als letterlijk grensoverschrijdend. Maar er zijn ook voorbeelden van treinen die aan beide zijden van de grens een stuk doorrijden, zoals München/Neurenberg - Praag.

Dat internationale verbindingen niet gesubsidieerd zouden kunnen worden, is een leugen die graag wordt gebruikt door ambtenaren en politici om te voorkomen dat ze iets zouden moeten doen. Of ze snappen niet dat het vrijgeven van het internationaal vervoer het gunnen van openbaredienstcontracten helemaal niet uitsluit.
Wil dat dan zeggen dat een privé-vervoerder een trein Roosendaal-Essen mag beginnen uitbaten? En dezelfde subsidies mag vragen van de staat als de NMBS krijgt voor die uitbating?
En Roosendaal-Antwerpen? Of Roosendaal-Lille?
Ik vermoed dat in dat geval wel met een aanbesteding moet gewerkt worden, en de goedkoopste, die heeft de subsidie binnen...
Bij een aanbesteding moet je van tevoren aangeven op welke criteria je de aanbesteding zult beoordelen en hoe zwaar elk criterium zal meetellen. Creteria zijn o.a. de prijs, maar kunnen ook nog veel andere dingen zijn. De offerte die de meeste punten scoort is dan de beste. Dat hoeft dus niet die met de laagste prijs te zijn. Het is zelfs onverstandig om alleen naar de prijs te kijken.
Joris schreef:Maar bij mijn weten zijn de grenssecties momenteel niet gesubsidieerd, de reden waarom bestemmingen als Lille en Jeumont duurder zijn/waren, en de reden waarom Jeumont geschrapt is!
Het is wel jammer dat men steeds beweerd heeft dat internationale treinen geen subsidies konden krijgen, anders hadden we heden ten dage waarschijnlijk nog enkele nachttreinen in België...
Dat betwijfel ik. De politici weten doorgaans donders goed wat er wel en niet kan en in België hebben ze ervoor gekozen om in principe alleen binnenlands verkeer te subsidiëren en enkele uitlopers naar plaatsen vlak over de grens, zoals in het huidige beheerscontract staat.

Groetjes,
Rian
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Ik snap die weerstand tegen reserveren overigens niet zo. Ik kan het aantal keren dat ik bij de afgelopen 10 jaar bij een internationale reis een andere trein genomen heb dan ik op voorhand had ingepland had op een hand tellen. Ik neem bijvoorbeeld op Zwitserland - België al een jaar of vier telkens de zelfde combinatie van treinen. En ik reserveer altijd.
Ik reis regelmatig van België naar Nederland en de terugreis is lang niet altijd te voorspellen.
Voor een reis die de hele dag duurt wil ik ook nog wel eens reserveren, maar een dagtripje naar Nederland zie ik toch anders. Ik zie niet in waarom ik voor de IC naar Luik of Oostende niet hoef te reserveren en voor een vergelijkbare trein naar Rotterdam wel.

Hoe zou je het vinden als je in Zwitserland voor iedere IC zou moeten reserveren, ook duurt je reis maar een halfuur?

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Hoe zou je het vinden als je in Zwitserland voor iedere IC zou moeten reserveren, ook duurt je reis maar een halfuur?
Als je gebruik wil maken van voordeel tarieven moet je inderdaad reserveren. Ik zou graag meer van dat soort tarieven zien, want vooral voor toeristen is de trein nu erg duur in Zwitserland.

Ik ben in September in Spanje geweest, en daar reserveer je inderdaad zowat elke trein. Ook voor ritjes van 20 minuten. Wat je daar hebt is eigenlijk, net als in Frankrijk of Italie niet "verplicht reserveren", maar "automatisch reserveren". Als je een treinkaartje koopt krijg je automatisch een reservatie. In Italie bijvoorbeeld kies ik dan voor de terugreis gewoon de laatste trein van de dag, en dan ben ik net zo flexible als ik met een kaartje zonder reservatie zou zijn.
Het voordeel voor mij is dat ik dan niet geconfronteerd wordt met zitplaatsgebrek. Ik neem liever een trein een uur later dan te moeten staan. Zeker als ik het op voorhand kan weten. Als Fyra dit goed aanpakt zie ik geen probleem.
Het voordeel voor de spoorwegmaatschappij is dat ze mensen van drukke treinen weg kunnen sturen, en zo overbelasting van de trein vermijden. Want zou jij het leuk vinden om systematisch een uur te laat terug te komen van je dagtrip omdat men de trein wegens teveel staande passagiers via de oude lijn heeft gestuurd?
deadlock

Bericht door deadlock »

K V B schreef:Ik ben in September in Spanje geweest, en daar reserveer je inderdaad zowat elke trein. Ook voor ritjes van 20 minuten.
Dat het ergens anders gedaan wordt maakt het niet automatisch een goed iets. De kracht van de Beneluxtrein was altijd de toegankelijkheid bestaande uit een redelijke prijs en een redelijk comfort en in de jaren '90 een goede betrouwbaarheid. Het enige minpunt is de frequentie want helemaal in de zomer zitten deze treinen vaak zo vol dat een halfuursfrequentie makkelijk rendabel is, helemaal bij volledige integratie in het binnenlandse spoorwegnet. Een dergelijke frequentie zorgt ook voor nog meer reizigers.

Met deze nieuwe uiterst vreemde tariefstructuur jaag je mensen de trein uit en de auto in. Het wordt zo onhandig om 'eventjes' naar Antwerpen te gaan, iets wat nu door veel mensen in de Randstad gedaan wordt. Je hoeft nergens rekening mee te houden, loopt naar de kaartautomaat en kan daar gewoon een kaartje naar Antwerpen, Brussel of 100 andere bestemmingen in België kopen. De ondoorzichtigheid die nu ingevoerd gaat worden is een enorme achteruitgang.
dcr

Bericht door dcr »

Het is gewoon amateuristisch gedaan: te weinig treinen, niet flexibele reserveringen (basisprijs), geen alternatieven

Iedereen ziet dat dit rampzalig gaat zijn voor het treinverkeer naar Nederland maar de NMBS kan het blijkbaar niet veel schelen.
Budgetcontrole is 1 ding, aanmoedigen van openbaar vervoer is het tegenovergestelde (meestal).
deadlock

Bericht door deadlock »

dcr schreef:Het is gewoon amateuristisch gedaan: te weinig treinen, niet flexibele reserveringen (basisprijs), geen alternatieven

Iedereen ziet dat dit rampzalig gaat zijn voor het treinverkeer naar Nederland maar de NMBS kan het blijkbaar niet veel schelen.
Budgetcontrole is 1 ding, aanmoedigen van openbaar vervoer is het tegenovergestelde (meestal).
Ik zie eigenlijk NS(-HiSpeed) als de grote schuldige.
groentje

Bericht door groentje »

Pas op, als je nog een kaartje moet kopen, kan daar automatisch een reservering bij zitten, maar dan nog zie ik het liever facultatief. Mensen die de trein willen nemen, zijn bereid een beetje van hun autonomie op te geven, ze moeten immers meer dan een automobilist de klok in de gaten houden. Maar daar zijn wel grenzen aan. Maar goed, als de ticketinfrastructuur volgt, en je vlot en flexibel je kaartje kan omwisselen, zelfs als dat een goedkoop exemplaar is, dan wil ik nog leren leven met een verplichte reservatie.
Spanje vind ik echt geen voorbeeldland, K V B, al is de verplichte reservering voor elk type trein dat beter doet dan een metro slechts 1 van de problemen die ik met die spoorweg heb.
neigezug

Bericht door neigezug »

Men kan natuurlijk ook opteren voor bus 19 (Veolia) tussen A'pen en Breda:€ 8 enkele reis, € 12,5 retour
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Hoe zou je het vinden als je in Zwitserland voor iedere IC zou moeten reserveren, ook duurt je reis maar een halfuur?
Als je gebruik wil maken van voordeel tarieven moet je inderdaad reserveren. Ik zou graag meer van dat soort tarieven zien, want vooral voor toeristen is de trein nu erg duur in Zwitserland.
Het probleem met de Fyra is dat je voor alle tickets moet reserveren, niet alleen voor de vooruitboektarieven waarmee je vaak sowieso een treinbinding zou hebben. Verder is het niet echt een antwoord op mijn vraag. Hoe zou je het vinden als je ook voor dagelijkse reizen verplicht moet reserveren, ook bij abonnementen? Geen probleem?

Groetjes,
Rian
Robin

Bericht door Robin »

het volk wou de NMBS niet meer en wou de boel geprivatiseerd, dit krijg je nu se; net hetzelfde als in de UK.
Binnenkort gaan ze nog staan roepen dat ze toch liever de NMBS bij de overheid zien :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

De situatie in engeland is totaal iets anders hoor. Daar zijn de prijzen voor een ticket vooral omhoog gegaan door dat de overheid aldaar beslist heeft dat de bijdrage van de reiziger omhoog moet, da kan hier ook perfect en dat staat los van de vrijmaken van de spoorwegen voor private operatoren.
In Zwitserland en Duitsland betalen reizigers ook grotere bijdragen aan het loket voor een gewoon ticket op zich is dat niets vreemd.
Wij zijn gewoon verwend met zoveel formules van goedkoop reizen (opgelegd van bovenuit) dat we hier niet vertrouwd zijn met een hoge basisprijs. Maar zoals gezegd dat is niet de schuld van europa maar de keuze van elke regering op zich.
Gratis bestaat niet, je moet enkel de verhouding kiezen. Wat betaald de reiziger aan het loket en wat via zijn belastingen. De Belgen betalen het grootste deel via hun belastingen en het kleinste deel aan het loket. De bussen in Hasselt mag men dat misschien wel gratis noemen dat zijn ze echter niet. Feit is dat iedereen betaald ook al maak je er totaal geen gebruik van.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Inderdaad. Of iets geprivatiseerd is of niet maakt niets uit voor de kwaliteit of de prijs die je ervoor moet betalen. Bij het "geprivatiseerd" OV zie je dat vaak de opdrachtgever een sturende hand heeft in het prijsbeleid.

Dat zie je ook goed terug bij de Fyra: omdat de Nederlandse overheid (!) besloot dat de 7 miljard aan aanlegkosten in 30 jaar terugverdiend zou moeten worden heeft de overheid ervoor gekozen om bij het vergeven van de HSL-concessie te gaan voor winstmaximalisatie. NS, op zijn beurt, voelde de hete adem van de buitenlandse partijen als DB en SNCF in z'n nek en deed een wanhoopspoging in de vorm van de huidige concessie - waarmee de Staat tegen beter weten in akkoord ging! De Nederlandse Staat wist vanaf dag 1 al dat de concessie eigenlijk onhaalbaar is. De absurd hoge tarieven zoals ze worden voorgesteld voor Fyra zijn een direct gevolg hiervan, NS Hispeed probeert ook alleen maar te overleven - iedere dag kost de belastingbetaler vele duizenden euro's.

Op korte termijn zou het opheffen van HSA (Fyra) wellicht nog wel het meeste in het belang zijn van de belastingbetaler - de eerdergenoemde terugverdientermijn van 30 jaar zal dan echter niet meer gehaald worden. Daarom houdt men koste wat kost vast aan de concessie.
Plaats reactie