@rdvborgt : het klopt idd van die 5 euro toeslag.
Probleem is : het correcte biljet volgens die nieuwe vervoersvoorwaarden kunnen we niet maken met onze ibis.
Zoals je schrijft : we moeten een gewoon biljet maken en daarbij een C6 afleveren + de gegevens van de klantendienst waar ze voor een deel terugbetaling kunnen vragen.
Hoeveel reizigers zullen de moeite nemen om die hele administratieve weg te nemen? Waarom kunnen ze er niet voor zorgen dat we op de trein onmiddellijk het juiste biljet kunnen maken, inclusief deze toeslag?
Ergens in mei hebben we een flash (n° 15 als ik me niet vergis) gekregen met de belangrijkste wijzigingen. Maar als we die codes gebruikten op onze ibis, werkten die niet (of niet correct -> prijzen klopten niet). Onlangs hebben we de hele uitleg op papier gekregen. Maar het is er zeker niet eenvoudiger op geworden. De collega's van de depots Arlon, Kortrijk & Antwerpen zullen hier wel meer mee te maken hebben, zodat ze hier beter kunnen op antwoorden.
In ieder geval : onze directie heeft het weer ingewikkeld gemaakt. We moeten de klant eerst teveel laten betalen. Stel dat er slechts 25% van de reizigers met zo'n biljet om een terugbetaling vragen (via die C6 & brief naar klantendienst), dan wint de NMBS van die andere 75% een extra bedrag wat ten onrechte betaald werd.
Het woord "oplichting" wil ik hier niet gebruiken (

), maar het komt er toch wel dichtbij...
Geef ons gewoon de mogelijkheid om het correcte tarief te rekenen op de trein, zonder al die administratieve rompslomp achteraf.
Maar ja, dat is blijkbaar te ingewikkeld. Ik denk dat ze hierover eerst nog een 3-tal studies moeten bestellen bij externe firma's...