Schaarbeek: Onderbroken verkeer.
10:56
Op vraag van de hulpdiensten werd het treinverkeer stilgelegd ter hoogte van station Schaarbeek.
Het treinverkeer is onderbroken.
Een probleem met een goederentrein, brandweer ter plaatse iets voor 11 u, en naar verluidt is heel de buurt afgezet in verband met mogelijk explosiegevaar.
Benieuwd of er nog iets voorbij Brussel-Noord rijdt. Lijnen 25/27 en 36 lijken me sowieso uitgesloten, 50/60 en 161 vallen nog te bezien.
'Chemisch lek' goederentrein Schaerbeek was vals alarm
Het treinverkeer rond Brussel was een uur lang op verschillende spoorlijnen onderbroken door een goederentrein die stilstond, met wat een werknemer dacht dat een lekkende ketelwagen was. Dat is vernomen van infrastructuurbeheerder Infrabel. Een van de wagons bevatte het gevaarlijke product isobutaan, maar de ketel lekte niet, er was condensatie opgetreden. De brandweer stelde een veiligheidszone, waardoor het treinverkeer ter hoogte van Schaarbeek een uur lang was stilgelegd.
Het incident deed zich voor iets voor 11 uur. Een spoorwerknemer zag een vloeistof uit een ketelwagen lekken. Die ketelwagen bevatte een gevaarlijk chemisch product, waardoor de brandweer zich genoodzaakt zag om al het trein- en autoverkeer in de omgeving stil te leggen. Na een grondig onderzoek bleek het om watercondensatie te gaan, en niet om een lek.
Het treinverkeer op de lijnen Brussel-Leuven-Luik en Brussel-Mechelen-Antwerpen lag daardoor wel meer dan een uur stil, aldus Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. Intussen rijden de treinen opnieuw van en richting Antwerpen en Leuven. Reizigers moeten wel rekening houden met zware vertragingen.
Ook andere treinen die de Brusselse noord-zuidverbinding aandoen, zullen vertraging oplopen, stelt de woordvoerder. De precieze impact van het incident inschatten, is voorlopig moeilijk, maar Petit benadrukt dat Schaarbeek een belangrijk knooppunt is in het Belgische treinverkeer.
Bron: HLN
Methylpropaan of isobutaan (ook bekend onder de handelsnaam R600a) is een licht ontvlambaar kleurloos gas. De verbinding is een structuurisomeer van butaan.
2 uren verloren erdoor, op advies van de onderstation chef Leuven > Mechelen > Dendermonde > Gent > Zottegem > Munkzwalm gedaan, ik was beter in Leuven blijven wachten op een trein naar Brussel, maar ja : zonder veel info moeilijke beslissing, dus fout gegokt, ik ging oorspronkelijk om 10.57u in Leuven vertrekken en dan om 12.25u aankomen, nu pas om 14.25u in Munkzwalm
Dat is inderdaad lastig en ja, je weet vaak niet niet op voorhand hoe rap het zal worden opgelost
voor het zelfde geld was je nog blijven wachten en had je er nog 2 uur gestaan .
Maar je bent zeker niet de enigste die zoiets voor heeft .Ik heb dit soms ook wel als er problemen zijn dat ik denk van had ik niet beter dit gedaan .
Ook wel goed dat ze het hebben onderzocht als er dan effectief een lek was van dat product dan was het wat anders geweest... En als dan blijkt dat het "maar" watercondensatie was ...
liever voorkomen dan dat er effectief iets ernstig zou gebeuren .