Twee zondagen geen treinen Mechelen-Leuven
Re: Twee zondagen geen treinen Mechelen-Leuven
Op zondagochtend zit die trein niet zo vol, hoor, terwijl zaterdagochtend voor veel mensen nog werkdag is. Maar dat is een algemeen probleem, dat er maar 1 weekenddienstregeling is, in plaats van een voor zaterdag, en een voor zondag.
Als ik de reizigersaantallen bekijk, valt het me wel altijd op dat er op zondag vaak iets meer zijn dan op zaterdag, zeker als je de paar grootste steden van het land buiten beschouwing laat. Dit weliswaar algemeen bedoeld (dus niet specifiek voor deze lijn) en zonder te willen suggereren dat ik een zicht zou hebben op het geheel van stations...groentje schreef:Op zondagochtend zit die trein niet zo vol, hoor, terwijl zaterdagochtend voor veel mensen nog werkdag is. Maar dat is een algemeen probleem, dat er maar 1 weekenddienstregeling is, in plaats van een voor zaterdag, en een voor zondag.

Op zondag komt het verkeer doorgaans een stuk later op gang. Terwijl op een zaterdagavond inderdaad meestal een pak rustiger is dan op zondag, zelfs zonder studentenpendel.
Jij mag dat zo noemen, maar sommige dingen kunnen echt niet anders. En er is wel degelijk heel goed nagedacht over wat de minste hinder geeft.rvdborgt schreef:Dat noem ik slechte planning; niet voor het eerst natuurlijk. We herinneren ons het tijdelijk afschaffen van de laatste trein Brussel - Oostende omdat er op verschillende routes tegelijk gewerkt werd.
De klanten staan absoluut centraal, maar dat is veel meer dan alleen treinen die op tijd rijden.Jeroen schreef: Dat heb ik gelezen maar dan nog vind ik dit niet kunnen. Het bewijst nog maar eens de stelling dat "de spoorwegen" bedrijven (NMBS, Holding, Infrabel) zijn die zeer goed zijn in het laten rijden van treinen en het inplannen van personeel mochten er nu toch eens geen reizigers bestaan. Reizigers die altijd roet in het eten komen gooien.
Moderne veiligheidssystemen en goed onderhouden sporen zijn nog veel belangrijker. Voor de veiligheid van de reizigers twijfelen wij er niet aan om enkele treinen af te schaffen.
Helaas snapt niet iedereen van de klanten dat er meer is aan treinen rijden dan wat je dagelijks kan zien

Komt vooral omdat je veiligheid niet kan zien zoals nieuwe treinen, perrons, ... Veiligheid moet er zijn maar zit onderhuids en blijkbaar.ar maakt zoiets het lastig om te bevatten.
Begrijp ik het goed als je zegt dat de klanten centraal staan en dus niet per se de reizigers? En dat in dit geval het vrachtverkeer voorrang kreeg en er tegelijkertijd voor is gekozen om dat tegelijkertijd met die andere werken te doen? Voor de duidelijkheid: ik pretendeer niet om een overzicht te hebben of te oordelen over de correctheid daarvan.Shrek schreef:De klanten staan absoluut centraal, maar dat is veel meer dan alleen treinen die op tijd rijden.
Wat wél een misser is, is inderdaad de informatievoorziening. Alleen als er last-minute werken zijn, is zoiets tolereerbaar, vind ik. Minstens 2 weken uithangen op alle getroffen stations. Wat een geschikt moment is om zoiets om te roepen weet ik niet (4 dagen, een week voordien?).
De zondagavond zit er veel meer volk op de trein dan de zaterdagavond. De zondagmorgen valt het nog wel mee, al hoewel het ook niet weinig reizigers zijn.
Het zijn cijfers van 2005, maar het geeft wel weer dat het verschil niet zo groot is:

Het zijn cijfers van 2005, maar het geeft wel weer dat het verschil niet zo groot is:

Blijkbaar rekende de NMBS er afgelopen zondag op dat de meeste reizigers via een andere route zouden rijden want de treinen, op zondagavond normaal vier rijtuigen, werden vervangen door slechts één gelede bus. Dat is zefls minder dan de capaciteit van één treinrijtuig.
's ochtends moest ik in Mechelen een buschauffeur uit de nood helpen die zich met een gelede bus behoorlijk vast had gereden door de foute instructies van De Lijn Vlaams-Brabant.
Overigens is de studententrein Poperinge-Heverlee wel via lijn 53a gereden. Op de werfinfo fiiches was men die trein gewoon vergeten te vermelden.
's ochtends moest ik in Mechelen een buschauffeur uit de nood helpen die zich met een gelede bus behoorlijk vast had gereden door de foute instructies van De Lijn Vlaams-Brabant.
Overigens is de studententrein Poperinge-Heverlee wel via lijn 53a gereden. Op de werfinfo fiiches was men die trein gewoon vergeten te vermelden.
Er is niet gekozen om werken tegelijk te doen, dat kon gewoon niet anders.kika schreef:Begrijp ik het goed als je zegt dat de klanten centraal staan en dus niet per se de reizigers? En dat in dit geval het vrachtverkeer voorrang kreeg en er tegelijkertijd voor is gekozen om dat tegelijkertijd met die andere werken te doen? Voor de duidelijkheid: ik pretendeer niet om een overzicht te hebben of te oordelen over de correctheid daarvan.
Maar er is inderdaad wel voor gekozen om de reizigers op bussen te zetten in plaats van de containers op vrachtwagens (en het hele spel dus niet op weeknachten te doen). Maar de juiste berekeningen/logica daar achter weet ik ook niet.
Dan toch geen hinder voor treinverkeer tussen Mechelen en Leuven op 11 november
Het treinverkeer tussen Mechelen en Leuven zal komende zondag normaal kunnen verlopen. Nochtans had Infrabel vorige week nog gemeld dat het spoorverkeer tussen die twee steden op zondag 11 november zou worden onderbroken. Maar vandaag laat de spoorinfrastructuurbeheerder weten dat de testen, die op die lijn gepland waren, niet meer nodig zijn.
Afgelopen zondag voerde Infrabel tussen Leuven en Mechelen testen uit voor het Europese veiligheidssysteem ETCS, dat ervoor zorgt dat een trein automatisch wordt afgeremd wanneer hij te snel rijdt of een rood sein negeert. Door die testen konden er op 4 november geen treinen rijden tussen de twee Dijlesteden. Er werd wel een vervangende busdienst ingelegd.
Geen bijkomende testen nodig
In eerste instantie had Infrabel ook voor zondag 11 november testen aangekondigd op diezelfde spoorlijn. Maar de onderneming laat nu weten dat die niet zullen plaatsvinden. "De testen en resultaten zijn vlot en prima verlopen waardoor er deze zondag geen bijkomende testen meer nodig zullen zijn. Met andere woorden, het treinverkeer zal komende zondag normaal verlopen en er zullen geen beperkingen zijn", luidt het in een korte mededeling.
Op een zondag rijden op de spoorlijn Mechelen-Leuven in totaal 34 treinen in beide richtingen.
Bron: HLN
Het treinverkeer tussen Mechelen en Leuven zal komende zondag normaal kunnen verlopen. Nochtans had Infrabel vorige week nog gemeld dat het spoorverkeer tussen die twee steden op zondag 11 november zou worden onderbroken. Maar vandaag laat de spoorinfrastructuurbeheerder weten dat de testen, die op die lijn gepland waren, niet meer nodig zijn.
Afgelopen zondag voerde Infrabel tussen Leuven en Mechelen testen uit voor het Europese veiligheidssysteem ETCS, dat ervoor zorgt dat een trein automatisch wordt afgeremd wanneer hij te snel rijdt of een rood sein negeert. Door die testen konden er op 4 november geen treinen rijden tussen de twee Dijlesteden. Er werd wel een vervangende busdienst ingelegd.
Geen bijkomende testen nodig
In eerste instantie had Infrabel ook voor zondag 11 november testen aangekondigd op diezelfde spoorlijn. Maar de onderneming laat nu weten dat die niet zullen plaatsvinden. "De testen en resultaten zijn vlot en prima verlopen waardoor er deze zondag geen bijkomende testen meer nodig zullen zijn. Met andere woorden, het treinverkeer zal komende zondag normaal verlopen en er zullen geen beperkingen zijn", luidt het in een korte mededeling.
Op een zondag rijden op de spoorlijn Mechelen-Leuven in totaal 34 treinen in beide richtingen.
Bron: HLN
Dat is wel niet helemaal juist. Er zijn wel nog enkele testen nodig, maar die passen in de nacht, voor het opstarten van de treindienst.