NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Vraagje: is de Desiro uitgerust met alleen ETCS Level 1, of kan deze ook omgaan met ETCS Level 2? Ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
volgens de software op de stuurtafel zou die level 2 moeten kunnen verwerken al durf ik het hier niet met zekerheid zeggen, ik zou het even moeten opzoeken.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Heeft iemand een idee wat de huidige evolutie van de inzet van Desiro is? Wanneer mogen we ons eindelijk eens aan een meer massale instroom verwachten?
Ik stel de vraag concreet naar aanleiding van een post in dit topic, waar je een filmpje ziet waar een Desiro twee jaar geleden flitstend station Houyet doorkruist... TWEE jaar al!
Ik stel de vraag concreet naar aanleiding van een post in dit topic, waar je een filmpje ziet waar een Desiro twee jaar geleden flitstend station Houyet doorkruist... TWEE jaar al!
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Je moet rekening houden met het aantal TB en TBG die al opleiding hebben gekregen en het aantal stellen dat al eigendom van de NMBS zijn. Ik heb gemerkt dat Robin vorige week veel Desiro's zag staan in Charleroi en Stockem die in de week nog ritten deden, dus je kan moeilijk verwachten dat de Desiro's massaal overal gaan komen in 1 keer, op Aalst - Eigenbrakel en Aalst - Geraardsbergen rijden al Desiro's, maar op Aalst - Brussel - Zottegem dan weer nog niet.MIVB-reiziger schreef:Heeft iemand een idee wat de huidige evolutie van de inzet van Desiro is? Wanneer mogen we ons eindelijk eens aan een meer massale instroom verwachten?
Ik stel de vraag concreet naar aanleiding van een post in dit topic, waar je een filmpje ziet waar een Desiro twee jaar geleden flitstend station Houyet doorkruist... TWEE jaar al!
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Als ik de spots van mij en Stijn bekijk zitten er 8 stellen in Aalst .in Antwerpen ,Bertrix zullen er ook nog een paar zijn . maar misschien hier nog is een oproep te doen als iemand een desiro ziet om dit in de spotlijst te zetten . ik ga die zoveel mogelijken proberen updaten en dan krijgen we al een beter zicht van hoeveel er al zijn 

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Het zou maar gek zijn moest die geen level 2 hebben. Toen de bestelling geplaatst werd was het al zeker dat het Belgische spoorwegnet met ETCS level 2 zou uitgerust worden.AlexNL schreef:Vraagje: is de Desiro uitgerust met alleen ETCS Level 1, of kan deze ook omgaan met ETCS Level 2? Ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.
Bovendien is het weglaten van de GSM-R module maar een marginale besparing, veel duurder is dan het achteraf inbouwen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Volgens de Duitstalige Wikipedia is de Desiro ML 'slechts' voorzien van ETCS Level 1 (voldoende voor de dienst naar Noorderkempen), de Franstalige Wikipedia meldt alleen "ETCS" (geen versie), de Nederlandstalige Wikipedia heeft het helemaal niet over ETCS en de Hongaarse versie is niets meer dan een opzetje. Vandaar mijn onzekerheidShrek schreef:Het zou maar gek zijn moest die geen level 2 hebben. Toen de bestelling geplaatst werd was het al zeker dat het Belgische spoorwegnet met ETCS level 2 zou uitgerust worden.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
IR 3308 (en vermoedelijk ook andere in de 3300 reeks) werd eergisteren gereden door 3 gekoppelde desiro's.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
En dat voor een IR die minder vaak stopt dan veel zogenaamde IC's op sommige trajecten... stoptreinmaterieel, was er gezegd?Stijn82 schreef:IR 3308 (en vermoedelijk ook andere in de 3300 reeks) werd eergisteren gereden door 3 gekoppelde desiro's.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Je kent de logica bij de NMBS
Normaal wordt die reeks door T21+M5 gereden, maar zeker rond dat tijdstip (8-9u 's morgens) loopt die vaak vertraging op in Brussel en geraakt er dan niet meer vanaf (rijpad kwijt, korte kering in antwerpen etc...) waardoor deze bijna standaard met +10 rijdt. Misschien lukt dat met die desiro's beter..

Normaal wordt die reeks door T21+M5 gereden, maar zeker rond dat tijdstip (8-9u 's morgens) loopt die vaak vertraging op in Brussel en geraakt er dan niet meer vanaf (rijpad kwijt, korte kering in antwerpen etc...) waardoor deze bijna standaard met +10 rijdt. Misschien lukt dat met die desiro's beter..
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Er rijden er gans de dag op rond, dinsdag heb ik ze in Vilvoorde gezien rond half 2, en vorige vrijdagavond in Weerde rond 6 uur.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Weet er iemand waar die stam M5 + loc 21 dan tegenwoordig worden gebruikt?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Volgens mij blijft die stam M5 + 21 gewoon in Geraardsbergen staan.Tram44 schreef:Weet er iemand waar die stam M5 + loc 21 dan tegenwoordig worden gebruikt?
OT: Deze morgen nam ik in Ninove de stoptrein van Ninove naar Aalst om 8:53 (1 klassiekje), de terugweg van Aalst naar Ninove met vertrek in Aalst om 12:43 bestond dan weer uit 2 Desiro's (ik vermoed voor de stoptrein van 16:43 in Aalst naar Geraardsbergen). De 08007 had last van graffiti.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Vandaag opgevangen dat de Desiro niet naar Roosendaal of Maastricht zal kunnen komen, die werkt niet onder 1800V. Stond wel in het lastenboek.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.