Maar dat laatste kan niet hoor. Eens de TBL1+ in de V<40 zit gaat die vanzelf in remming als de snelheid daar boven komt. (tenzij je manueel de V<40 overbrugt)Steven schreef: Als de baken op 300m reactie geeft en de trein staat op 200m voor het sein stil heb je dus een remafstand van 100m. Bij welke snelheid denk je dat dit is? ergens 45 of zo max. Het betrof op kop in Buizingen een rood klassiekje (zijn heden ook nog steeds met memor uitgerust en geen TBL1+)
Als hij optrok en net ter hoogte van het baken 39 km/u had en aan het rode sein (indien het rood was) en dus nog hogere snelheid had dan zie ik hem op 215m na het sein niet stilstaan. Aangenomen dat de snelheid op die 300m afstand oploopt van 39 km/u naar 60 km/u.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Oeps das een feit was ik effe uit het oog verloren, merci voor de aanvulling. Maar feit blijft wel dat je er met 40 km/u door het rood mee kan rijden, om dan na 215m al weer stil te staan vind ik snel, zeker voor een klassiekje met enkel schijfremmen, ze remmen al even vlot als sprinters



Re: ETCS in België.
Wij hebben wel ETCS-bakengroepen op 17m van het sein liggen hoor. Wel enkel bij permissieve seinen.Steven schreef:Die BA bordjes zijn enkel bij TBL1+ van toepassing en niet bij ETCS omdat dan de seinen zover niet van de bakens mogen liggen (vice versa). Is dus een oplossing voor een tijdelijk probleem.
trouwens bij een groen sein is dat geen enkel probleem. Het gevaar zit hem er in dat als een trein te kort bij dergelijk sein komt dat de antenne en onrechtmatige noodremming geeft voor seinoverschrijding. Dit komt dan nog enkel voor bij de motorstellen/stuurrijtuigen omdat hun ontvangsantenne meer naar voor hant tov locomotieven (die hebben die centraler hangen).
Re: ETCS in België.
Dat is nieuw voor mij, men had mij tot nu toe altijd wijs gemaakt dat het voor ETCS niet is toegestaan om het op die manier te doen.Shrek schreef:Wij hebben wel ETCS-bakengroepen op 17m van het sein liggen hoor. Wel enkel bij permissieve seinen.Steven schreef:Die BA bordjes zijn enkel bij TBL1+ van toepassing en niet bij ETCS omdat dan de seinen zover niet van de bakens mogen liggen (vice versa). Is dus een oplossing voor een tijdelijk probleem.
trouwens bij een groen sein is dat geen enkel probleem. Het gevaar zit hem er in dat als een trein te kort bij dergelijk sein komt dat de antenne en onrechtmatige noodremming geeft voor seinoverschrijding. Dit komt dan nog enkel voor bij de motorstellen/stuurrijtuigen omdat hun ontvangsantenne meer naar voor hant tov locomotieven (die hebben die centraler hangen).
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: ETCS in België.
Mooi is dat. De niet-beheerde seinen zijn zeker in het donker (als je die bakens wellicht niet ziet liggen) van oudsher een uitnodiging om toch juist wel zó dicht te naderen, dat je het nummer van het sein op het kernmerkplaatje ook echt in het schijnsel van uw koplampen kunt lezen, want dát gegeven heb je nodig om een seinoverschrijding op uw verslag in te schrijven ... dus we moeten dan maar wat verder weg stoppen, waar we alleen de overschrijdingskroon kunnen waarnemen, een overschrijding inschrijven zonder het nummer van het sein, de TBL1+ buiten dienst zetten, en tijdens het weer optrekken eraan denken om nog op het kenmerkplaatje te letten, en het seinnummer in de overschrijdingsregel erbij te schrijven ...
Bij al dat gedoe zou je haast vergeten in rit op zicht over te gaan, maar dat is nou net essentieel.
Bij al dat gedoe zou je haast vergeten in rit op zicht over te gaan, maar dat is nou net essentieel.
Re: ETCS in België.
Ik begreep ook dat er enkel niet permissieve seinen bestaan onder ECTS-regime.Steven schreef:Dat is nieuw voor mij, men had mij tot nu toe altijd wijs gemaakt dat het voor ETCS niet is toegestaan om het op die manier te doen.
Re: ETCS in België.
Bij een zuivere ETCS Level 2-implementatie is het hele idee van een sein achterhaald, wat er onder ETCS L2 geldt is een movement authority (MA) die ieder moment kan worden gewijzigd. Alle informatie zie je dan op het scherm voor je, en niet meer met seinen langs de baan. 

Re: ETCS in België.
Dat zijn dus de "niet" gevaar punten ? Anders zijn ze niet-permissief...Shrek schreef: Wij hebben wel ETCS-bakengroepen op 17m van het sein liggen hoor. Wel enkel bij permissieve seinen.
Waarom het verschil ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
In ETCS kan dat geen kwaad, de permissieve bakengroepen zorgen immers niet voor een noodremming als je aan lage snelheid door een rood sein rijdt. Je komt wel in "staff responsible" mode terecht, en moet dus buiten kijken. Maar in deze mode kan je dus perfect aan het sein stoppen en de formaliteiten vervullen.Bordensteker schreef:Mooi is dat. De niet-beheerde seinen zijn zeker in het donker (als je die bakens wellicht niet ziet liggen) van oudsher een uitnodiging om toch juist wel zó dicht te naderen, dat je het nummer van het sein op het kernmerkplaatje ook echt in het schijnsel van uw koplampen kunt lezen, want dát gegeven heb je nodig om een seinoverschrijding op uw verslag in te schrijven ... dus we moeten dan maar wat verder weg stoppen, waar we alleen de overschrijdingskroon kunnen waarnemen, een overschrijding inschrijven zonder het nummer van het sein, de TBL1+ buiten dienst zetten, en tijdens het weer optrekken eraan denken om nog op het kenmerkplaatje te letten, en het seinnummer in de overschrijdingsregel erbij te schrijven ...
Bij al dat gedoe zou je haast vergeten in rit op zicht over te gaan, maar dat is nou net essentieel.
Net omdat een niet-permissief sein een gevaarlijk punt afdekt zorgen we dat een overschrijding meteen trip mode (en dus een noodremming) uitlokt.dentheo schreef:Dat zijn dus de "niet" gevaar punten ? Anders zijn ze niet-permissief...Shrek schreef: Wij hebben wel ETCS-bakengroepen op 17m van het sein liggen hoor. Wel enkel bij permissieve seinen.
Waarom het verschil ?
Bij een permissief sein doen we dat niet omdat een overschrijding daar volgens de regels gewoon mag (die regels bestonden al lang voor de ETCS). Dit geldt trouwens ook voor seinen met enkel een stopmerkbord (L3 en L4).
Re: ETCS in België.
Staff responsible wilt zeggen dat je niet meer beschermd bent door ETCS. Rit op zicht dus (zoals het nu ook is). Als je dan een trein tegenkomt moet je natuurlijk gewoon stoppenSteven schreef:En wat als er afwaarts dan net een trein staat???

Re: ETCS in België.
Sinds gisteren is het eerste stuk ETCS op lijn 165 in dienst genomen. Tussen Athus en Virton rijden de passagierstreinen nu volledig gecontroleerd.
Re: ETCS in België.
Nogal een geluk, er zijn daar zoveel passagierstreinen dat het risico op botsing reëel is...Shrek schreef:Sinds gisteren is het eerste stuk ETCS op lijn 165 in dienst genomen. Tussen Athus en Virton rijden de passagierstreinen nu volledig gecontroleerd.

(grapje hé)
Re: ETCS in België.
Het is ook eerder toevallig omdat de Desiros er rijden en de 13nen nog niet zijn uitgerust, dat het momenteel enkel passagierstreinen die de ETCS gaan gebruiken.Steve schreef:Nogal een geluk, er zijn daar zoveel passagierstreinen dat het risico op botsing reëel is...Shrek schreef:Sinds gisteren is het eerste stuk ETCS op lijn 165 in dienst genomen. Tussen Athus en Virton rijden de passagierstreinen nu volledig gecontroleerd.![]()
(grapje hé)
De hoofdbedoeling van de installatie is om de zware en snelle goederentreinen een veilige remafstand te kunnen garanderen (3-4 km). Iets wat met de laterale seininrichting niet mogelijk is.
Re: ETCS in België.
Shrek, is dat dan op Level 1 of Level 2 ? Rijden de Desiro's op L4 ook op level 2 of nog steeds op level 1 zoals de M6 BDx ?