NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn91

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

Adler schreef:
Teach2 schreef:
De raad van bestuur van de NMBS besliste deze week om één op de drie administratieve krachten die vertrekken niet te vervangen. Tegen 2015 levert dat 10 miljoen euro op.
10+13 is 23 miljoen.
Ik ben wel benieuwd waar Descheemaecker dan die andere 192 miljoen gaat vandaan toveren.
Kunnen ze dat bedrag dat Siemens moest betalen voor de HLE 18 daar ook bij doen.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Steven schreef:
dentheo schreef:
stefanic schreef: Inderdaad zal de afwerking van het afrittencomplex in Brecht positief zijn voor de pendelaars die de trein willen nemen, maar dat blijft ook maar uit ten gevolge politiek getouwtrek in Brecht zelf. NMBS ziet die afrit er liever vandaag dan morgen uiteraard.
Volgens mij is men er nu al een paar maanden aan bezig....
Het was geen politiek getouwtrek, eerder dat Brecht een andere oplossing wou dan de NMBS.
Goed dat de NMBS niet toegaf.... Brechtse oplossing kost driemaal meer....
ik had vorige week maandag toen ik er langs reed de indruk dat men er volop aan dat complex bezig was.
Ik heb gisteren nogmaals de trein genomen in Noorderkempen, en op de werkborden stond "Einde: juni 2012" dacht ik. Dus voor het bouwverlof. Maar dat is in principe al te laat om nog een stijging te waarnemen in de reizigersaantallen waarmee rekening kan worden gehouden voor de dienstregeling vanaf december 2012.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Vandaag heeft de gemeenteraad van Zemst te horen gekregen dat het waarschijnlijk is dat het station Hofstade (L27B) gaat worden opgedoekt. De geplande investeringen aan de perrons zijn naar het schijnt op stop gezet. Op zich begrijpelijk gezien het lage aantal reizigers, alhoewel dat volgens mij voor een groot deel ook aan de lage frequentie van treinen ligt (1 per uur). Natuurlijk heb je aan station Hofstade wel al die mensen die tijdens de zomermaanden naar het Bloso-domein trekken, alhoewel dat al een stuk minder is sinds er een toegangsprijs gevraagd wordt en de ingang naast het station werd dichtgedaan (de enige ingang ligt nu op 1.3km van het station).

Als ze hiermee doorgaan, hoop ik dat ze tenminste wel een extra perron gaan aanleggen ter hoogte van station Weerde (hadden ze in de GEN-plannen staan), want vandaag is het zo dat treinen die lijn 27B oprijden niet in Weerde kunnen stoppen. Als het de NMBS niet te doen is om minuten te winnen op de reistijd, kunnen ze even goed die stop in Hofstade vervangen met een stop in Weerde, waardoor het aanbod daar nog wat beter wordt.

Het exacte bericht:
NMBS-station Hofstade: mogelijke sluiting?

Ook al werd de gemeente Zemst hierover nog niet officieel in kennis gesteld door de NMBS, het lijkt erop dat de stopplaats te Hofstade op termijn gesloten zal worden gezien het kleine aantal opstappende reizigers. Volgens wat wij vernomen hebben via de pers zou de NMBS aan infrastructuurbeheerder Infrabel gevraagd hebben om alvast de 'geplande investeringen te bevriezen' (cfr. aanpassing perron Hofstade).
De recente herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan Zemst ging ervan uit dat de bestaande NMBS stations behouden bleven, gezien deze ook als dusdanig opgenomen werden in het GEN (Gewestelijk ExpresNet) en de mobiliteitsontsluiting van de rand rond Brussel.
De gemeente Zemst zal alvast een geargumenteerde protestbrief zenden aan de NMBS met verzoek om hun standpunten hierrond te herzien. Zo wil de gemeente de NMBS wijzen op:
  • de mobiliteitsbehoeften in de rand rond Brussel en de uitbouw van het GEN;
  • de huidige openbaarvervoersverbindingen (NMBS en De Lijn) die uitgangspunten zijn voor de mobiliteitsvisie in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan Zemst;
  • de parking die de gemeente op eigen kosten heeft aangelegd op eigendom van de NMBS om te voldoen aan de parkeerbehoeften van de reizigers;
  • de door de NMBS uitgebreide fietsstalling waarvan de kosten gedeeld werden door de gemeente;
  • de bezoekers van het Bloso-domein die in de zomermaanden met de trein naar Hofstade afzakken;
  • en het mogelijk verder uitdijende fileprobleem op de E19 door de sluiting van het station.
Daarnaast onderzoekt de gemeente ook nog welke afgeschafte treinen tussen Brussel en Antwerpen een invloed hebben op de bereikbaarheid van Zemst met de trein.
Mogelijk ook veroorzaakt door de kostenbesparingen?
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

De besparing: Descheemaecker wegcijferen.....!

f
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

Eén van de treinen die afgeschaft worden is IC trein met vertrek 22:10 van Essen naar Antwerpen C., nu rijdt deze trein om 22:57 verder als L trein naar Brussel.Gaat men dan het stel 800 leeg laten terugkomen naar Antwerpen?

f
kika

Bericht door kika »

Zo ik heb nog enkele honderduizenden euros gevonden. Met 10 procent besparen op concerten en optredens in stationshallen:

http://www.knack.be/opinie/blogs/meulen ... 701839.htm
Retard

Bericht door Retard »

Deze e-mail viel in mijn mailbox:

Beste sympathisant,

De reizigers van treinlijn 82 zijn officieel in staat van rouw, vanaf 9 december worden immers 7 treinen zonder pardon afgeschaft. De twee vroegste in beide richtingen, één namiddagtrein en de laatste trein gaan ongenadig voor de bijl.

Daarom roepen we op tot een ludieke afscheidsactie op vrijdag 7 december, tussen 6u36 en 6u53, in Burst, dit om aan te tonen dat de reizigers zich niet zomaar bij de situatie zullen neerleggen. Wie belang heeft bij het voortbestaan en de eventuele uitbreiding van treinlijn 82 wordt dus uitgenodigd om mee afscheid te nemen van de gesneuvelde treinen, voorlopig toch…

Ook daarna geven het namelijk niet op en plannen we in het voorjaar en in de zomer verschillende acties om bij de volgende herziening van het treinenaanbod, de NMBS te overtuigen om lijn 82, de afgeschafte treinen en het idee van eventueel nieuwe treinen terug in overweging te nemen.

Tijdens het afscheidsmoment op vrijdag 7 december zal de petitie ook in levende lijve rondgaan. Maar mond-tot-mondreclame is evenzeer noodzakelijk, dus roep vrienden, familie, kennissen op, die zich op één of andere wijze met de treinlijn verbonden voelen, om ook hun steun te betuigen. Iedereen heeft uiteindelijk belang bij een vlot en persoonlijk openbaar vervoer.

Met vriendelijke groeten,

Hannah Cogen
Kevin Knockaert
Anja Vanrobaeys
stefanic

Bericht door stefanic »

Tja, natuurlijk zeer erg voor de reizigers die die treintjes nemen. Dat meen ik oprecht! Maar ik heb meestal aan mijn 2 handen genoeg vingers om de reizigers op die afgeschafte treinen te tellen (soms een paar tenen nodig). Enkel trein 7973 is een uitschieter maar ook die trein zit qua gemiddeld reizigersaantal zeer VER onder de grens van 40 reizigers die vereist waren om de trein te behouden. Toegegeven... 5 (VIJF van de 187 tot vandaag) tellingen van 2012 overschreden de limiet van 40...

Als die lokale politici dan toch zoveel heil en toekomst zien in die lijn... Huur/koop een Buffel-treinstel van de NS en exploiteer maar (cfr Eeklo-Maldegem, Dendermonde-Puurs,...) Misschien wil SDP wel met een treintje pendelen. Eerst even vragen aan NMBS om de lijn integraal te sluiten en te verhuren aan derden...

In het mailtje dat Retard kreeg lees ik: 'vlot en persoonlijk openbaar vervoer'. Openbaar vervoer kan niet persoonlijk zijn. Een fiets, auto of desnoods een taxi zijn persoonlijk, openbaar vervoer is er voor iedereen (of voor zoveel mogelijk mensen althans, zolang de kosten tegen de baten opwegen)
spoorwegrealist
Merijn

Bericht door Merijn »

Het is al eerder vermeld, maar dit is toch ook mijn standpunt: als alle mensen van die afgeschafte treinen nu met de auto zullen gaan werken (omdat er eventueel geen alternatief is), dan is dit volgens mij toch een grote achteruitgang. Echter ben ik natuurlijk ook wel niet blind voor de opmerking dat het economisch verantwoord moet zijn. Ik hoop dat er voor alle afgeschafte treinen goede alternatieven zijn.

Verder ligt het misschien aan mij, of misschien ben ik weer een muggenzifter...maar 2 treinen in elke richting + 2 andere treinen zijn er toch maar 6?? Is er dan nog een afgeschafte trein of wil men het wat "opblazen"?
Retard schreef:Deze e-mail viel in mijn mailbox:

Beste sympathisant,

De reizigers van treinlijn 82 zijn officieel in staat van rouw, vanaf 9 december worden immers 7 treinen zonder pardon afgeschaft. De twee vroegste in beide richtingen, één namiddagtrein en de laatste trein gaan ongenadig voor de bijl.
kika

Bericht door kika »

Merijn schreef:Verder ligt het misschien aan mij, of misschien ben ik weer een muggenzifter...maar 2 treinen in elke richting + 2 andere treinen zijn er toch maar 6?? Is er dan nog een afgeschafte trein of wil men het wat "opblazen"?
In de 'avond' vallen zowel P8979 als P 8978 weg. Dan kom ik toch aan 7?

En ik blijf er bij dat zonder goed en volledig aanbod je zelden vollere treinen zal hebben. Die lijn in kwestie kom ik zelf zo zelden, dat ik er behalve zulke algemene boutades weinig zinnigs over kan zeggen (misschien is het dus wel helemaal terecht, deze afschaffing, geen idee).
Asterix

Bericht door Asterix »

Ik kom aan 6 treinen :?
Boris

Bericht door Boris »

Hoeveel personen moeten in een "Fyra" zitten om over de grens te rijden? :mrgreen:
stefanic

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:Ik kom aan 6 treinen :?
-2 treinen per richting 's morgens, dat zijn er dus 4
-de 2 laatste treinen 's avonds (1 per richting), dat zijn er dus 2
-1 middagtrein
4+2+1=7, toch?
spoorwegrealist
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

En ik neem aan dat die ene middagtrein die wél nog rijdt, leeg terugkeert uit Zottegem naar Aalst, allicht met TBG aan boord... Wat wint men dan met het schrappen van die trein?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

En ik neem aan dat die ene middagtrein die wél nog rijdt, leeg terugkeert uit Zottegem naar Aalst, allicht met TBG aan boord... Wat wint men dan met het schrappen van die trein?
Tja, ik heb P 7979 ooit eens over het volledige traject (Zottegem - Aalst) genomen. Hoewel het op een woensdagmiddag was, was ik tussen Herzele en Aalst-Kerrebroek, m.a.w. gedurende het grootste gedeelte van de rit, de enige reiziger aan boord. De inkomsten kunnen dus hoogstwaarschijnlijk niet eens het geheel aan haltekosten dekken, zodat dan maar voor een lege terugrit geopteerd wordt. Je kan dan natuurlijk wel argumenteren dat een frequentere bediening tijdens de daluren de reizigersaantallen zou doen oplopen, maar de financiële toestand is jammer genoeg niet rooskleurig genoeg om dergelijke reanimatiepogingen te ondernemen. Eigenlijk kan je dan niet anders dan concluderen dat deze afschaffing, in tegenstelling tot bepaalde andere schrappingen, een te rechtvaardigen ingreep is.

Groeten,
Plaats reactie