Eind 1962 werd de EERSTE BELGISCHE MEERSPANNINGSLOK geleverd door "La Brugeoise et Nivelles" te Nivelles ( nu : Bombardier) .


Hierin kwam een heuse ommekeer door de elektrificatie en de Franse 2-spanningsloks BB30000 ( 25 kV AC - 3 kV DC), die tot Brussel reden
.Wie naar Amsterdam wilde moest toen overstappen op een 2-spannings Beneluxtreinstel ( 1,5 kV - 3 kV DC )
Speciale kenmerken waren o.m. :
- voor het eerst gebruik van siliciumgelijkrichters in Graetzschakeling (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter) : dubbelzijdige bruggelijkrichter voor het afvlakken van de Franse wisselstroom tot pulserende gelijkstroom voor de motoren
- eerste belgische lok met Faiveley-pantografen
- eerste belgische lok met elektronische controle-apparatuur op bv. de gelijkrichters , de tractiemotoren
- een nieuwe tractiemotor en draaistel zorgden voor een groter vermogen

De HLE 1503 werd bewaard door NMBS Patrimonium en de HLE 1504 door het TSP