idd onderhoud gebeurt te Vorst maar in Salzinnes is men wel gespecialiseerd in het werken met 'plastiek' voor de neuzen van Eurostar en Thalys.
Dat men u echter een hele 'loc' doet is me wel nieuw daar het meestal om de neus/stuurpost gaat dacht ik.
Als het gaat om een herstelling na brand zie ik ze dat niet doen in Vorst, heb zelf het idee dan Vorst niet voorzien is van de nodige bruggen om delen uit de machinekamer te kunnen halen zoals men in Salzinnes doet.
Het is inderdaad de motrice (4301/0) die vorig jaar in brand gestaan heeft. Door de grote brandschade in de machinekamer moet men alle kabels en eventuele andere onderdelen vervangen. Ze zouden dit in Vorst ook wel kunnen doen (ze hebben daar zeker het materiaal voor) maar wegens plaatsgebrek doen ze het in Salzinne. Het duurt zo lang, omdat ze moeten wachten op grote vervangstukken (transfo,...) die zomaar niet in voorraad zijn. Ook heeft men problemen met het opnieuw bekabelen. Men heeft de originele bekabelingsplannen nog, maar men heeft daar ondertussen al een hele hoop aan gewijzigd. En men heeft niet alle plannen van die wijzigingen teruggevonden...
En wat betreft de plastiek rond de neuzen en stuurposten, dat doen ze gewoon in Vorst hoor. Die liggen daar buiten (je ziet ze liggen vanop L96) . Een Thalys of €* zal men echter alleen maar in uitzonderlijke gevallen naar Salzinne of Mechelen doen.
4303 schreef: Ook heeft men problemen met het opnieuw bekabelen. Men heeft de originele bekabelingsplannen nog, maar men heeft daar ondertussen al een hele hoop aan gewijzigd. En men heeft niet alle plannen van die wijzigingen teruggevonden...
Ik versta daaronder dat alle Thalyssen ondertussen verschillend zijn ... lijkt mij beetje onhandig bij depannage.
En moet die dan niet terug gekeurd ? Misschien is de inductie naar de beveiliging wel veranderd.
4303 schreef: Ook heeft men problemen met het opnieuw bekabelen. Men heeft de originele bekabelingsplannen nog, maar men heeft daar ondertussen al een hele hoop aan gewijzigd. En men heeft niet alle plannen van die wijzigingen teruggevonden...
Ik versta daaronder dat alle Thalyssen ondertussen verschillend zijn ... lijkt mij beetje onhandig bij depannage.
En moet die dan niet terug gekeurd ? Misschien is de inductie naar de beveiliging wel veranderd.
Zoals op vliegtuigen veronderstel ik dat er ook constant modificaties gebeuren bij o.a. die Thalyssen.
Bij vliegtuigen heeft elke bak zijn eigen schema's die constant aangepast worden naar de modificaties. Dat noemt men de blauwdrukken van een vliegtuig. Raar dat men dat niet zou gedaan hebben voor die Thalys.
Bibke schreef:
Bij vliegtuigen heeft elke bak zijn eigen schema's die constant aangepast worden naar de modificaties. Dat noemt men de blauwdrukken van een vliegtuig. Raar dat men dat niet zou gedaan hebben voor die Thalys.
En streeft men dan ook op langere termijn naar eenvormigheid ?
Men kan bij een "bepaald" type nazicht alle wijzigingen doorvoeren zodat de reeks weer meer eenvormig wordt.
Bibke schreef:
Bij vliegtuigen heeft elke bak zijn eigen schema's die constant aangepast worden naar de modificaties. Dat noemt men de blauwdrukken van een vliegtuig. Raar dat men dat niet zou gedaan hebben voor die Thalys.
En streeft men dan ook op langere termijn naar eenvormigheid ?
Men kan bij een "bepaald" type nazicht alle wijzigingen doorvoeren zodat de reeks weer meer eenvormig wordt.
Dat is een van de problemen dat alles evalueert.
Men heeft wel technische documentatie maar die komt niet altijd perfect overeen met het vliegtuig zelf en dan moet men terug vallen op de blauwdrukken bij SABCA.
4303 schreef:
En wat betreft de plastiek rond de neuzen en stuurposten, dat doen ze gewoon in Vorst hoor. Die liggen daar buiten (je ziet ze liggen vanop L96) .
waar denk je dat die wisselstukken vandaag komen .
In elke TW kan men grote werken doen maar bij vele is er gewoon plaats gebrek (of toch bij die dat veel werk hebben), zulke grote werken zijn merendeels besteed aan de CW's.
Die wisselstukken komen volgens mij gewoon van bij de leverancier. Ik denk niet dat ze die in Salzinne zelf maken. En die plastic neus vervangen is nu echt geen groot werk. Doen ze in Vorst in een uurtje.
Want die stellen moeten ook in Salzinne geraken. Wij in fbmz kennen Salzinne niet, net zoals de bestuurders van fn. Enkel fl zou dat kunnen doen. Of slepen door hl. Maar dat gebeurd enkel in uitzonderlijke gevallen. Want als hij gesleept wordt moet er een bestuurder bij zijn die het stel kent. En aangezien we met niet zoveel zijn...
Hoeveel mensen hebben er eigenlijk al een Thalys in Mechelen of Salzinne zien staan? Dat zullen er niet veel zijn. Gewoon omdat hij er (praktisch) niet komt.
Grtz
4303 schreef:Die wisselstukken komen volgens mij gewoon van bij de leverancier. Ik denk niet dat ze die in Salzinne zelf maken. En die plastic neus vervangen is nu echt geen groot werk. Doen ze in Vorst in een uurtje.
Want die stellen moeten ook in Salzinne geraken. Wij in fbmz kennen Salzinne niet, net zoals de bestuurders van fn. Enkel fl zou dat kunnen doen. Of slepen door hl. Maar dat gebeurd enkel in uitzonderlijke gevallen. Want als hij gesleept wordt moet er een bestuurder bij zijn die het stel kent. En aangezien we met niet zoveel zijn...
Hoeveel mensen hebben er eigenlijk al een Thalys in Mechelen of Salzinne zien staan? Dat zullen er niet veel zijn. Gewoon omdat hij er (praktisch) niet komt.
Grtz
de nieuwe stukken komen dan misschien wel van de leverancier maar als men de neus moet herschilderen gaat deze wel naar Salzinnes. Bij mijn wete is Salzinnes de enige die ervaring heeft om met 'plastiek' te werken, niet alleen voor HST maar ook bv voor de T13. De neus vervangen is mss geen groot werk maar het opknappen waarschijnlijk wel .
In Mechelen heeft ooit is een Eurostar gestaan, wellisswaar een half stel maar .
Ik mag Robin hier bijtreden zoals men dat zegt.
Op de Opendeurdagen in Salzinnes vorig jaar heb ik een indrukwekkende collectie gerepareerde en nog te repareren of te schilderen kunststoffen neusdelen gezien van PBA, PBKA, en Eurostar stellen. Om een indruk te krijgen verwijs ik naar een rijtje foto’s van Geert Maes (Treinfoto2000): http://www.treinfoto2000.be/stelplaatse ... aratie.htm
De hoeveelheid en de opstelling wettigt de veronderstelling dat men dat werk juist dáár geconcentreerd heeft. Alhoewel het doorgaans geen parkeerdeukjes betreft, krijgen de laagvliegende treinen op hun race naar de Lichtstad van laagvliegende vogels meer te verwerken dan de gemiddelde auto van een Parijzenaar van het geparkeerd staan ... dus neuzen repareren lijkt wel lopende-bandwerk.
_________________
niet dat ik een lans wil breken voor meer Groene-Harttunnels hoor ...
De neuzen zelf maakt men daar afzonderlijk maar de eigenlijke montage doet men gewoon in Vorst hoor, die staan daar klaar langs de buitenkant (kant L96N) te wachten op hun montage.
Bibke schreef:
Bij vliegtuigen heeft elke bak zijn eigen schema's die constant aangepast worden naar de modificaties. Dat noemt men de blauwdrukken van een vliegtuig. Raar dat men dat niet zou gedaan hebben voor die Thalys.
En streeft men dan ook op langere termijn naar eenvormigheid ?
Men kan bij een "bepaald" type nazicht alle wijzigingen doorvoeren zodat de reeks weer meer eenvormig wordt.
Ik hoop dat men bij deze opdracht nu alles gedocumenteerd heeft zodat men bij een volgend ongeluk/brandje minder problemen heeft om de plannen te vinden. Plus, naar analogie met wat Bibke schetste voor vliegtuigen, kon men niet vertrekken van de originele Alstom-plannen ? En daar alles aan toevoegen ivm ETCS/de renovatie van 2008 ?