De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Retard »

Ik reis qwa locs vaak met HLE 18 op IC A en IC E en met HLE 21 op IC C. Ik moet zeggen dat die 18 het zeker evenveel of zelfs meer laten afweten dan een 21. Ook kan de treinmachinist de defecten aan zo'n 21 precies veel rapper verhelpen.
Maar dat materieelpannes het grosso modo uitmaken, geloof ik ook niet. Eerder pannes met de infrastructuur of het vooral het feit dat men vertraging heeft er precies altijd maar meer oploopt. Ook wordt zoals nahoj aanhaalde veelal het materieel de schuld gegeven. Zo was er in oktober een verminderde samenstelling op E817 door "panne met materieel", en uiteindelijk was dit een persoonsongeluk. Ook werd E691 vrijdag nog afgeschaft wegens "een defecte trein", terwijl deze trein perfect toegekomen was uit Kortrijk.
Steven

Bericht door Steven »

Een HLE18 is voor mij tot nu toe betrouwbaarder dan een HLE21 hoor. Er goed leren mee omgaan is voor sommige collega's misschien nog een probleem.
Daar waar een HLE18 voor elektronica en software is tov de oudere locs die vooral hardware en een beetje elektronica zijn.
Retard

Bericht door Retard »

Steven schreef:Een HLE18 is voor mij tot nu toe betrouwbaarder dan een HLE21 hoor. Er goed leren mee omgaan is voor sommige collega's misschien nog een probleem.
Daar waar een HLE18 voor elektronica en software is tov de oudere locs die vooral hardware en een beetje elektronica zijn.
Tja, eigen ondervindingen. Zo vond ik indertijd de 1602 en 1608 veel onbetrouwbaarder dan de andere 16'en (en uitgerekend deze twee houden ze dan).
Ik denk vooral dat het een cobinatie van alles is: te weinig onderhoud van materieel en infrastructuur, meer vertraging door derden, communicatie die niet werkt...
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben vandaag eens naar Charleroi gereden en mijn trein werd verzekerd door een HLE 27.Tussen Charleroi en Antwerpen was HLE 2702 de locomotief van dienst.

Ik vraag mij af waarom er op die verbinding terug 27'ers rijden.Ik vind HLE 18 beter om dit soort diensten te verzekeren.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
260689

Bericht door 260689 »

Lukas schreef:Hoi,

Ik ben vandaag eens naar Charleroi gereden en mijn trein werd verzekerd door een HLE 27.Tussen Charleroi en Antwerpen was HLE 2702 de locomotief van dienst.

Ik vraag mij af waarom er op die verbinding terug 27'ers rijden.Ik vind HLE 18 beter om dit soort diensten te verzekeren.

Lukas
Omdat die de combinatie van de vroegere Knokke/Blankenberge -Tongeren over hebben genomen. In de spits rijden die met 2 x 5 M6 rijtuigen + 2 x T27 langst elk uiteinde en de stuursloten naar binnen gericht. En buiten het spitsuur word 1 deel ontkoppeld.
kika

Bericht door kika »

Ik ben toch eerder geneigd om de verhalen van treinbestuurders over de betrouwbaarheid van de HLE18 te geloven en in combinatie de cijfers met een korrel zout te nemen. Minder afschaffingen, nog steeds een helebooel materieel dat voor een hle18 z'n neus in panne kan vallen, links en rechts aanloopproblemen met bvb. Desiro. Het is naief om te denken dat 1 nieuw model loc de stiptheidscijfers met 5% omhoog kan laten gaan.

Hierboven werd geschilderd dat HLE18 meestal weinig problemen heeft en van nazicht naar nazicht bolt. Wilt dat zeggen dat werkplaatsen nu ietsje meer tijd hebben voor ander materieel?
Steven

Bericht door Steven »

de andere werkplaatsen zullen niet echt meer tijd hebben enkel Oostende en Kikempois houden zich bezig met HLE18.
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik zeg ook niet dat een HLE 18 feilloos is;Ik ben enkele weken geleden nog in panne gevallen met een trein die gesleept werd door HLE 1812 en dit tussen Gent Sint Pieters en Brussel Zuid.Ik heb toen een vertraging opgelopen van 1u45 minuten.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Shrek

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
Er is vanalles bezig van testritten momenteel: 200km/h met M6 op de HSL, 200km/h onder 3000v, KVB, de koppelingen van de 19,...
dentheo

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door dentheo »

carlos schreef: maar blijkbaar heeft NMBS ondertussen de keuze gemaakt om het T18 traject te onderzoeken.
Best eigenaardig.
De 18 is net als de Desiro toch niet besteld voor 1500-1800 V en ATB ???
Hoe gaat hij de treinleiding voeden op 3000 V onder 1800 V ??
Treinleiding hangt toch niet op tussenkring of wel ?
Maar wat mij wel goed klinkt is dat men blijkbaar iets wil proberen.
Is er al een 18 met ETCS stuurrijtuig gesignaleerd onder 1800V in Maastricht ? Is toch het dichtste bij Kinkempois....
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Bericht door carlos »

dentheo schreef:
carlos schreef: maar blijkbaar heeft NMBS ondertussen de keuze gemaakt om het T18 traject te onderzoeken.
Best eigenaardig.
Is er al een 18 met ETCS stuurrijtuig gesignaleerd onder 1800V in Maastricht ? Is toch het dichtste bij Kinkempois....

Siemens vermeld als referentie de T18.

en zij zeggen hierover:
Three-System Universal Locomotive HLE 18
for Belgian State Railways SNCB / NMBS

Type HLE 18
Year 2009 – 2010
Wheel arrangement Bo‘Bo‘
Power system AC 25 kV / 50 Hz;
DC 3 kV; DC 1.5 kV
Rating [kW] 5,000;
DC 1.5 kV 3,000
Starting tractive effort [kN] 300
Maximum speed [km/h] 200
Weight [t] 88
Track gauge [mm] 1,435
dentheo schreef:
Het zou mij verbazen dat men deze 3-spanningsmachine nooit op 1500V getest heeft tijdens de acceptatietesten...
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Best eigenaardig.
Ik zal het hier ook nog maar eens zeggen: het bericht van carlos uit HLN is verkeerd:
deredactie.be schreef:Maar de NMBS ontkent het verhaal en wijst erop dat de locomotief van het type 18 helemaal geen toestemming heeft om op het Nederlandse net te rijden. "Zo'n homologatie verkrijg je ook niet snel snel", luidt het.
Ze gaan dus helemaal niets proberen met de 18 in Nederland.
dentheo

Bericht door dentheo »

Onder het draadje Fyra werd geswproken over het gereduceerde vermogen van de 18 onder 1500-1800V NS.

Ik begrijp dat niet "goed", of ik begrijp niet waar de knoop zit.

Volgens mij maakt een driefasige lok zijn driefasige wisselstroom tot nog toe nooit rechtstreeks uit 3kV.
Hij rijdt als het ware steeds op een lagere gelijkspanning.
Bij de oudsten uit een bus op 800 VDC, nadien 1500VDC (handig voor 1500DCnetten!!).
Nu kan het hoger door evolutie van de electronische componenten.
Wanneer echter een lok ontworpen wordt voor 1500V-1800V zou ik de tussenspanning daarop leggen.
Je hoeft dan nooit de gelijkspanning "op te voeren"
Dus alles achter die bus moet het volle vermogen aankunnen, want hij rijdt er altijd op.
Het vermogen-probleem moet dus voor die bus zitten.

Daar zit een hakker die van 3kV de busspanning maakt.
Komt die in problemen als de spanning de busspanning nadert ?
Als die 50% van de tijd open staat bij 3kV, loopt tijdens die 50% van de tijd exact dezelfde stroom als bij 1500 V onder hetzelfde vermogen.
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj

Bericht door nahoj »

Op MR08 is de tussenkring 3kV=. Zo heb je geen hakker nodig onder 3kV bovenleiding. Maar kan je nooit onder 1,5kV bovenleiding.
HLE 18 kan technisch wel 1,5kV aan.
msts.be

Bericht door msts.be »

dentheo schreef:Het vermogen-probleem moet dus voor die bus zitten.
Even voor de goede orde: de huidige locs met driefasige-tractie hebben meestal een bus van 3kV (3300 V om juist te zijn). De Astride (BB36000) ook, maar als die op 1.5kV rijdt past men een truc toe: de transfo verhoogt de spanning naar 3kV en komt zo op de bus aan. Onze 13 heeft dat niet, en kan dus maar op half vermogen rijden.

Op de Prima 6000 heeft men een bus van 6kV getest, dus daar moest zowel bij 1.5 als bij 3kV ook de spanning verhoogd worden. Het meeste van de technologie leeft voort in de Prima 2 en de Russische derivaten, maar ik weet niet of men deze nieuwe bus ook heeft overgenomen.
Plaats reactie