Shrek schreef:dentheo schreef:Inderdaad dus toch om de concurrenten op kosten te jagen.... Anders kon men netjes van spanning wisselen in Montzen.
Helemaal niet, het is gewoon eigen aan deze tijd. De treinen van nu zijn veelzijdig genoeg om met al die spanningen om te gaan, dan is het logisch dat je de dure infrastructuur achterwege laat.
Meerspanningsmaterieel is niet eigen aan deze tijd: dat bestaat in onze streken al sinds de jaren 60, voor lange-afstandsverkeer zonder locwissel. Die machines hadden reeds meer vermogen dan een diesel, dus zelfs voor goederen had men zoiets kunnen bouwen (wat men wellicht niet deed omwille van de kost van dergelijke machines, de toen goedkope diesel, en het feit dat slechts weinig lijnen geëlektrificeerd waren, en wellicht nog enkele andere goede redenen).
Toch bouwt men pas nù al die omschakelstations af. Eenvoudig omdat men geen rekening meer houdt met regionaal reizigersverkeer. Zou het misschien te weinig opbrengen aan rijpad-inkomsten...?
Maar ik blijf afdwalen van L.12 (waarvoor mijn excuses), waar dit probleem zich veel minder stelt. Tweespanningsmaterieel 3kV=/1,5kV= is namelijk veel eenvoudiger.