Bibke schreef:odul schreef:Steven schreef:Dat gewoon verder rijden was dan wel bij een trein met automatische koppeling (GF-koppeling) en niet zoals hier een manuele koppeling wat totaal iets anders is.
Het was een trein met manuele koppeling.
Dat kan in principe niet.
Koppelingsbreuk => manuele drukleidingskoppelingen ontkoppelen (gaan niet stuk omdat ze daarvoor geconstrueerd zijn) => druk valt weg in de LAR (Leiding Automatische Rem) => treinrem treedt in werking met druk uit de hulpreservoirs.
In principe niet.
Maar het is wel gebeurt.
Jaren geleden weliswaar.
Een goederentrein rijdt het hoofdspoor op via een wisselstraat.
De eerste 2 wagons zijn ledige platte wagens, de andere zijn beladen met staal.
Achter de tweede wagon treed een koppelingsbreuk op.
De locomotief van het type 2000 heeft zo'n krachtige compressor en is op volle kracht aan zen trein aan het trekken dat hij de twee platte wagens "ondanks het luchtverlies" zonder moeite mee verder sleept.
Gevolg het achterste deel blijft staan in de sporen, terwijl de loc met zen twee wagons verder rijdt... Tot men de machinist op de hoogte brengt van het incident.
Maar ook hier moet vermeld, dergelijke incidenten leveren geen enkel gevaar op.
De secties blijven bezet waardoor de seinen steeds op rood blijven voor andere treinen.