Het Laatste Nieuws 8 jan 2013
Bijna-ramp met trein na negeren rood sein op druk knooppunt:Machinist op staande voet ontslagen
Doordat een machinist die onbekend was met de route bij Zwolle een rood sein negeerde, kon een treinramp ternauwernood worden voorkomen. De Telegraaf meldt dat het incident zich eind vorig jaar voordeed op het drukke knooppunt Zwolle-Herfte.
De machinist, die voor Arriva werkte, schrijft over het bijna-ongeluk op een spoorblog. Volgens Arriva-directeur Anne Hettinga is de man op staande voet ontslagen. Een woordvoerder van de NS zegt in De Telegraaf dat machinisten bij de NS niet mogen rijden onder die omstandigheden. "Het kan levensgevaarlijk zijn als ze de baan niet goed kennen."
Minder oog voor veiligheid
Een anonieme machinist van de NS die lang bij Arriva heeft gewerkt, vertelt dat Arriva minder veilig is dan NS omdat er meer op de kosten wordt gelet en men er minder oog heeft voor de veiligheid.
Bijna-ramp met trein na negeren rood sein op druk knooppunt
Re: Bijna-ramp met trein na negeren rood sein op druk knoopp
Snap die eerste zinswending toch niet: doordat de machinist door het rood gereden is, is de treinramp voorkomen? Ik denk dat "ondanks" hier een stuk beter had gepast!
Re: Bijna-ramp met trein na negeren rood sein op druk knoopp
En NS geeft nog een trap na door te stellen dat de veiligheid bij Arriva in het geding zou zijn. Zeer voorbarig, laten we eerst de onderzoeksresultaten van de inspectie maar eens afwachten. 

Re: Bijna-ramp met trein na negeren rood sein op druk knoopp
En wat doet de ATB in zo'n geval? Die zou toch een gevaarlijke situatie moeten vermijden?
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Re: Bijna-ramp met trein na negeren rood sein op druk knoopp
Vakbond: Arriva moet machinist beter opleiden.
EMMEN/ZWOLLE (ANP) – De veiligheid op het spoor op het traject Emmen-Zwolle laat te wensen over. Volgens de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) zet vervoerder Arriva, die eind vorig jaar de concessie overnam van de NS, onervaren machinisten in, juist op een baanvak dat erg intensief wordt bereden. Dat zei Wim Eilert van de bond woensdag.
Aanleiding is een bijna-ongeluk eind vorig jaar bij Zwolle tussen een trein van Arriva en de NS. De machinist van Arriva zou door een rood sein zijn gereden.
Volgens de VVMC stuurt Arriva machinisten het spoor op na een opleiding van 60 dagen. Die zijn dan nog te onervaren en kennen niet elk traject goed, aldus Eilert. „Je moet je afvragen of die 60 dagen voldoende is, zeker als iemand wordt ingezet op een druk baanvak.” Zwolle-Emmen is een druk traject, omdat het deels samenvalt met de lijn Groningen-Zwolle.
De NS hanteert volgens de VVMC een veel langere opleidingstijd en zet nieuwe machinisten niet direct in op intensief bereden routes. „Die moeten dan eerst een paar maanden rangeren of zo, om het vak onder de knie te krijgen.”
Arriva ontkent dat er sprake is van een te korte of gebrekkige opleiding. „Wij voldoen aan alle eisen die worden gesteld door de bevoegde instanties als het gaat om het opleiden van ons personeel”, laat het bedrijf weten.
Bron:RD
EMMEN/ZWOLLE (ANP) – De veiligheid op het spoor op het traject Emmen-Zwolle laat te wensen over. Volgens de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) zet vervoerder Arriva, die eind vorig jaar de concessie overnam van de NS, onervaren machinisten in, juist op een baanvak dat erg intensief wordt bereden. Dat zei Wim Eilert van de bond woensdag.
Aanleiding is een bijna-ongeluk eind vorig jaar bij Zwolle tussen een trein van Arriva en de NS. De machinist van Arriva zou door een rood sein zijn gereden.
Volgens de VVMC stuurt Arriva machinisten het spoor op na een opleiding van 60 dagen. Die zijn dan nog te onervaren en kennen niet elk traject goed, aldus Eilert. „Je moet je afvragen of die 60 dagen voldoende is, zeker als iemand wordt ingezet op een druk baanvak.” Zwolle-Emmen is een druk traject, omdat het deels samenvalt met de lijn Groningen-Zwolle.
De NS hanteert volgens de VVMC een veel langere opleidingstijd en zet nieuwe machinisten niet direct in op intensief bereden routes. „Die moeten dan eerst een paar maanden rangeren of zo, om het vak onder de knie te krijgen.”
Arriva ontkent dat er sprake is van een te korte of gebrekkige opleiding. „Wij voldoen aan alle eisen die worden gesteld door de bevoegde instanties als het gaat om het opleiden van ons personeel”, laat het bedrijf weten.
Bron:RD