Ik heb de locatie even opgezocht en kwam op deze beelden van Google Street View uit: http://goo.gl/maps/7nLvVderedactie.be schreef:In Nijlen is een auto onder een trein terechtgekomen. Bij de klap zijn twee mensen omgekomen, een 31-jarige vrouw en haar 7-jarig zoontje. Door het ongeluk was er grote hinder op de spoorlijn Antwerpen-Lier-Turnhout. Het treinverkeer is rond 17.30 uur hervat maar de gevolgen van het ongeval zijn de hele avondspits nog voelbaar geweest.
Volgens getuigen kwam de vrouw kwam vanuit een parallelweg en heeft ze zo de neergelaten slagbomen aan de andere kant van de weg niet opgemerkt. Ze draaide links de sporen op, en toen ze merkte dat de slagbomen dicht waren, stopte ze en probeerde ze nog achteruit te rijden. Alles wijst dus in de richting van een jammerlijk ongeval.
Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken zegt dat het ongeval gebeurde aan een overweg van categorie 2, "dus met halve slagbomen, lichten en een bel."
Na het ongeluk waren beide sporen in Nijlen versperd. Tussen Lier en Herentals werden bussen ingezet. Om 16.30 uur werd een eerste spoor vrijgemaakt. Het treintoestel dat bij het ongeval betrokken was werd rond 17 uur weggehaald waardoor het treinverkeer stilaan weer op gang kwam. Toch waren de gevolgen van het ongeval nog de hele avondspits voelbaar.
Zo te zien staan de lichten daar schuin weg naar de grote baan, waardoor ik me kan inbeelden dat je vanuit dat zandweggetje inderdaad niet altijd even duidelijk zal opmerken dat de slagboom naar beneden is, noch zul je de lichten kunnen zien.
Niet zichtbaar in dit artikel, maar wel in Het Laatste Nieuws, werd er vermeld dat de woordvoerder van de NMBS zei dat de NMBS tegen grote slagbomen is die de volledige breedte innemen aangezien men zo wagens kan vastzetten tussen 2 slagbomen. Volledige slagbomen is dan ook niet echt de oplossing hier. 2 halve slagbomen waarbij de tweede na 5 seconden ofzo naar beneden komen lijkt me hier veel beter op zijn plaats.
Trouwens, na 5 minuten rond te kijken kon ik al vrij snel 4 andere gelijkaardige plaatsen (akkoord, soms wat ver gezocht, maar toch...) vinden langs die lijn:
http://goo.gl/maps/5K580
http://goo.gl/maps/L4xYr
http://goo.gl/maps/Har1D
http://goo.gl/maps/34xpl
Het lijkt me tijd om ofwel dat soort wegen af te sluiten of er allemaal ook lichten voor te voorzien. Een andere optie is zoals in Nederland verlichting steken in de slagboom zelf, waardoor deze ook langs de zijkant nog goed opvalt.