Pijnlijk verhaal, Rob.
Nu, dat men jou vandaag nog geen Next Departure wil meegeven, dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen. Dat 'tarief' is duidelijk bedoeld als een instrument om ad hoc een 'gestrande reiziger' te kunnen helpen met niet alleen een alternatieve verbinding, maar ook een gereserveerde zitplaats. Daarnaast zal het wellicht worden gebruikt om intern kosten door te rekenen, maar daar heeft de reiziger verder geen mallemoer mee te maken en kan dus ook nooit een argument in de discussie vormen.
Toch lees ik jouw verhaal met verbijstering, want rond het tijdstip dat het besluit van de RvB van de NMBS bekend werd, stonden er op de website van deredactie.be twee 'snapshots' van powerpoint handouts, waarop ondubbelzinnig sprake was van omboeking van Fyra-tickets naar Thalys. Helaas is die snapshot intussen verdwenen. (Die stond hier:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1529914)
Ik weet helaas ook niet hoe je deze situatie nu het beste aanpakt, in de veronderstelling dat je liefst niet te veel heibel maakt. Het meest logische zou zijn dat je op de dag van vertrek om een minuut na 6 bij 'onmiddellijk vertrek' staat, en daar nogmaals je geluk beproeft. Maar me jouw ervaringen in het achterhoofd, weet ik niet of je daar überhaupt nog zin in hebt? Het lijkt mij in ieder geval geen prettig begin van een reis(je).
Misschien moet je morgen eens proberen bellen met de NMBS, en hen vragen of ze van plan zijn hun eigen productfiches na te leven, of van mening zijn dat ze boven de Europese verordening staan. Niet bellen naar het contactcenter via een 070-lijn, want dan ga je ongetwijfeld van het kastje naar de muur gestuurd worden, maar rechtstreeks naar de directie IRT (Internationale treinen met geïntegreerde reservatie). Nummers: 02/528.27.37 - 02/528.8323 - 02/528.2656. Ik mag hopen dat daar toch iemand de telefoon zal opnemen, en na bekomen te zijn van de schrik dat een externe aan interne nummers is geraakt (die gewoon op het internet staan), ook gewoon een fatsoenlijk antwoord geeft.