Hallo,
mijn naam is Fabian, uit Münster (Noordrijn-Westfalen) en ik lees hier al een tijdje mee en ben nu ook geregistreerd.
Toen hij nog reed heb ik de Fyra V250 eens getest tussen Rotterdam en Amsterdam, dus hier mijn verhaal:

Tussen Hengelo en Amersfoort lekker ontbeten in IC 242.
Te Amersfoort kwam ik de „wegsleepdienst“ van ProRail, uitgevoerd door DB Schenker, tegen.

Amersfoort, DB-Schenker-wegsleepdienst.

En de HUSA 1606, vroeger van NS, zoals we alle weten.
De drukke IC 242 verlaten en in de helemaal niet drukke binnenlandse Intercity gestapt (wel een kwartiertje later):

VIRM 1. generatie
In Rotterdam stond al een V250, maar niet voor reizigers, echter een intern proefritje richting Antwerpen:

Rotterdam Centraal, HSA 4806.
En de trein voor de reizigers kwam binnen, tussen de gewone treinen Breda – Rotterdam – Amsterdam:

HSA 4808 (uit Amsterdam) en 4806.

Een beetje te laat, het sluitsein is al ingeschakeld...

Links de voorlopige Fyra, rechts de proefrit en de „ definitieve“ Fyra V250 naar Amsterdam.

De twee stroomafnemers: Rechts met twee brede sleepstukken voor 1,5 en 3 kV gelijkspanning, links met één smal sleepstuk bedoeld voor 25 kV wisselspanning.

Kijkje in de cabine.
En nu de passagiersruimte:

2e klas.

Alle vis-à-vis-plaatsen zijn voorzien van tafels.

Bienvenue!

Helaas zijn er ook...

...raamplaatsen zonder raam.
Volgens mij zijn de stoelen qua comfort best te doen. Alleen in de tweede klas ontbreken stopcontacten, inmiddels standaard in Europese hogesnelheidstreinen. Maar voor de kleine afstanden is het goed te doen, zeker vergelijken met een Duitse regionale trein, waarin je ook lekker twee uur kan reizen.

De deur naar buiten, indien er een verklaring nodig is.

Zugbeleuchtung – train lighting – éclairage train – verlichting train
Wagenbeleuchtung – coach lighting – éclairage voiture – verlichting rijtuig
Heel international.

Noodrem, intercom, deurontgrendeling in geval van nood en deurknoppen.
Nu de eerste klas:

Hier reist men comfortabel met verstelbare rugleuning, stopcontacten etc. Gelukkig heeft men gekozen voor stof i.p.v. leer. In tegenstelling tot de tweede klas is de eerste klas voorzien van vloerkleden.

Bijna de topsnelheid bereikt. De trein rijdt rustig; alleen van boven is een beetje lawaai door wind te horen. Vergelijkbaar met ICE en TGV, maar dat is op elk baanvak ook weer anders.
De toiletten:

De vergrendeling van de schuifdeur. Er ontbreekt een opmerking dat men de deur manueel moet vergrendelen. Deze constructie zorgt in Duitse dubbeldeksrijtuigen vaak voor rare situaties...

Ook te zien: De deuren tussen de rijtuigen worden met een knop geopend, de deuren tussen balkon en coupé gaan automatisch open.

Aangekomen in Amsterdam Centraal. De V250 reed onmiddellijk weer terug naar Rotterdam, om de twee uur dus.

Hij vertrok weer.

De buitenkant van het station Amsterdam Centraal.

Sporen 2 t/m 4 zijn buiten dienst geweest omdat er aan een nieuwe tunnel werd gewerkt.

De Beneluxtrein uit Brussel kwam binnen, met de Olympische rijtuigen. Sinds 9 december ook weer geschiedenis.
En nu het tweede doel van mijn reisje, de NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker). Ik denk, ik hoef hier niet veel over te vertellen.

7527 bereikt Amsterdam Centraal.

De eerste proef ging natuurlijk mis, een oude DD-AR kwam als IC Amsterdam – Den Haag.
Ik ben tot Schiphol gereisd en de tweede poging is gelukkig geslaagd:

1e klas boven, stiltezone.

2e klas, ook stiltezone.

2e klas beneden.

1e klas beneden.

2e klas in de aangedrevene bak.
De NID is erg mooi. Niet hetzelfde als ICM of ICR, maar voor het korte traject tussen Den Haag en Amsterdam is er niets mis mee. En gratis Wi-Fi is natuurlijk mooi meegenomen.

Den Haag Centraal, mijn trein van buiten. Dit 4-tje reed samen met een ander stel in dubbeltractie.

Het Centraal Station van buiten, enorm veel sfeer...
Het einde van het spoor-gedeelte is nu (bijna) bereikt, maar ik wil graag enkele foto's van mijn stadswandeling in Den Haag en Rotterdam tonen.

Binnenhof.

Oud gebouwtje van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Ridderzaal.

Eerste Kamer der Staten-Generaal.

„Skyline“ van Den Haag.

Chinatown.

Station Den Haag HS.

Tot slot de Rotterdamse Erasmusbrug tijdens het blauwe uur, helaas nog niet verlicht.
Wellicht was ook voor jullie iets moois tussen, hoewel het waarschijnlijk wel bekend is...?
Groeten
Fabian