Fyra

Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Retard »

Zeg maar, als gans politiek Nederland achter de testen staat (aangezien deze een alternatief vormen voor de gebuisde Fyra), kan deze dan ProRail (waarvan de Nederlandse staat eigenaar is) niet verplichten dat wat sneller te doen en daar de hoogste prioriteit aan te geven?
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Zolang een HLE 18 niet over de vereiste beveiligingssystemen beschikt zal er nooit een typetoelating worden afgegeven in Nederland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Zolang een HLE 18 niet over de vereiste beveiligingssystemen beschikt zal er nooit een typetoelating worden afgegeven in Nederland.
Je keert het om he, de inrit van Breda beschikt niet over de juiste beveiligingssytemen, en daar kan de Nederlandse regering wèl druk op zetten.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Die 4 kilometer vanaf de HSL tot in het station van Breda zou ook in mijn ogen zo snel mogelijk van ERTMS moeten worden voorzien. Dat kost echter geld, en zolang 'Den Haag' niet bereid is om in de buidel te tasten zal ProRail het ook niet wegleggen.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:
stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
Is dat dan zo uitgesloten als de Nederlanders ETCS leggen?
kan de T18 wel met 1500V overweg?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

LHOON schreef:
Shrek schreef:
stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
Is dat dan zo uitgesloten als de Nederlanders ETCS leggen?
kan de T18 wel met 1500V overweg?
carlos schreef:
deadlock schreef:De reeks 18 ontwikkelt een vermogen van 2400kW onder 1500 volt. .
is dus evenveel als 1 desiro motorstel
gewicht van 1 desiro = 132 ton
dus 18kW per ton

gewicht 1 HLE18 + 7 I11 = 90t + 7x 53t = 461t
dus 5kw per ton

de acceleraties zullen zeker niet flitsend zijn
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

Retard schreef:
deadlock schreef:De reeks 18 ontwikkelt een vermogen van 2400kW onder 1500 volt. .
is dus evenveel als 1 desiro motorstel
gewicht van 1 desiro = 132 ton
dus 18kW per ton

gewicht 1 HLE18 + 7 I11 = 90t + 7x 53t = 461t
dus 5kw per ton

de acceleraties zullen zeker niet flitsend zijn
[/quote]

2400 kW, te vergelijken met een HLE26. Moet wel volstaan om station Breda in en uit te rijden. Zeker als dit aan 40km/h zou moeten gebeuren.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

LHOON schreef: 2400 kW, te vergelijken met een HLE26. Moet wel volstaan om station Breda in en uit te rijden. Zeker als dit aan 40km/h zou moeten gebeuren.


Siemens vermeld als referentie de T18.

en zij zeggen hierover:



Three-System Universal Locomotive HLE 18
for Belgian State Railways SNCB / NMBS







Type HLE 18
Year 2009 – 2010
Wheel arrangement Bo‘Bo‘
Power system AC 25 kV / 50 Hz;
DC 3 kV; DC 1.5 kV
Rating [kW] 5,000;
DC 1.5 kV 3,000
Starting tractive effort [kN] 300
Maximum speed [km/h] 200
Weight [t] 88
Track gauge [mm] 1,435


maw vergelijkbaar met T11;

indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Die 4 kilometer vanaf de HSL tot in het station van Breda zou ook in mijn ogen zo snel mogelijk van ERTMS moeten worden voorzien. Dat kost echter geld, en zolang 'Den Haag' niet bereid is om in de buidel te tasten zal ProRail het ook niet wegleggen.
Van die 4 kilometer is 2 kilometer wisselstraat ? Dat vereist natuurlijk iets meer bakens en vergrendelingen....
Te vergelijken met 40 kilometer hoge snelheidslijn (gokje shrek ?) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
AlexNL schreef:Die 4 kilometer vanaf de HSL tot in het station van Breda zou ook in mijn ogen zo snel mogelijk van ERTMS moeten worden voorzien. Dat kost echter geld, en zolang 'Den Haag' niet bereid is om in de buidel te tasten zal ProRail het ook niet wegleggen.
Van die 4 kilometer is 2 kilometer wisselstraat ? Dat vereist natuurlijk iets meer bakens en vergrendelingen....
Te vergelijken met 40 kilometer hoge snelheidslijn (gokje shrek ?) ?
Dat hangt er vanaf hoe je het aanpakt. Je kan bijvoorbeeld kiezen maar 2 perrons en enkel de routes van/naar de HSL te beveiligen met ETCS. Dan heb je de complexiteit van een overloopwissel en valt het allemaal goed mee. Als je het hele rooster uitrust is er meer werk aan en kost het meer, maar dan hoef je het werk over x aantal jaar niet opnieuw te doen wanneer heel Nederland wordt uitgerust.
Het aantal bakens in een wisselstraat is trouwens niet zo hoog, ruwweg het aantal seinen dat er staat. Het is gewoon de complexiteit van de parametrering van de bakens die veel groter is dan in volle baan.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
Ik ben niet zo zeker dat dat bij een driefasige lok nog zin heeft.
Ik begrijp zelfs niet waarom hij dat lager vermogen heeft, want zijn wisselrichters draaien toch niet op een 3kV tussenspanning ?
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

LHOON schreef:
carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?

met 2 locs
welke beiden tractie leveren en met mekaar communiceren door de mux bus
(eentje vooraan en eentje achteraan, zodat er tevens geen rijtuigen met stuurcabine nodig zijn)
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

dentheo schreef:
LHOON schreef:
carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
Ik ben niet zo zeker dat dat bij een driefasige lok nog zin heeft.
Ik begrijp zelfs niet waarom hij dat lager vermogen heeft, want zijn wisselrichters draaien toch niet op een 3kV tussenspanning ?

lager op 1500V dan op 3000V heeft te maken met de gebruikte elektronische componenten (dissipatievermogen):

(in gelijkstroom) P= U x I

als P= 5000 kW, U= 3000V -> I= 1666 A
om bij 1500 V ook 5000kW te hebben, zou je stroom moeten verdubbelen, dus 3333 A


Maar al je elektronische componenten hebben een inwendige weerstand (Ri), en de warmte ontwikkeld in die componenten= I x I x Ri

maw als het vermogen bij 1500 V hetzelfde zou zijn als bij 3000 V zou er in de componenten 4x meer warmte ontwikkeld worden.
dit zou betekenen dat er duurdere componenten gebruikt moeten worden en/of dat er veel meer gekoeld moet worden.

dus het vermogen wordt bij 1500 V beperkt
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

carlos schreef: dus het vermogen wordt bij 1500 V beperkt
Antwoord onder serie 18...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie