Steven schreef:Ik had het niet echt rechtstreeks over de houding NMBS versus reiziger dan wel over het materieel op zich. Het materieel dat al een tijdje zichzelf aankondigde als een flop. Denk dat vooral bij NS de druk groot was na hun groot/hoog bod om de uitbating van HSL-zuid.
Tja, er is in die +10 jaar wel meer fout gelopen dan dat. Hoe de vork precies aan de steel zit, zullen we wellicht nooit weten, maar het eerste punt waar het volgens mij is fout gelopen, is de vraag of NL überhaupt een HSL nodig had. En zo ja, hoe die dan moest lopen. En dan verwijs ik natuurlijk naar de kwestie Den Haag waar men er wel heel erg laat is achtergekomen dat de HSL niet in hun voortuin passeert.
Pas daarna begint de carrousel van de concessie van de lijn en de aanschaf van rollend materieel. Ook dat is een kwestie van gedeelde verantwoordelijkheden: een NL overheid die schijnbaar te zwakke criteria heeft bepaald inzake materieel en een HSA die hoog spel had gespeeld om de concessie binnen te halen en voor het materieel op de kleintjes moest gaan letten...
Enfin, kijk, ondanks alle harde woorden en vlagen van oprechte boosheid blijf ik ervan overtuigd dat NMBS+NS op de lange(re) termijn wel met een 'oplossing' komen die inspeelt op de reële vervoersvraag. Althans, als de druk vanuit de politiek en het middenveld hoog genoeg blijft. Dat het de eerste weken bij bricoleren blijft, nou ja, dat kan nu even niet anders - dat 'snap' ik wel. Maar het probleem is altijd hetzelfde: vooraleer men eindelijk kan toegeven dat men fouten heeft gemaakt, vloeit er teveel water door Maas, Schelde en Rijn en blijven de reizigers in de kilte van het perron verweesd achter.