De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dit gezegd zijnde nog even herhalen dat een HLE18 in Nederland niet voor morgen is of voor volgende week. ER zit geen ATB op en de homologatie zal naar alle waarschijnlijkheid te veel tijd in beslag nemen om als degelijke oplossing te kunnen dienen. Kortweg niet geschikt om onmiddellijk als oplossing aan te bieden.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Trafo op gelijkstroom om 1500V naar 300V te brengen ?msts.be schreef:Even voor de goede orde: de huidige locs met driefasige-tractie hebben meestal een bus van 3kV (3300 V om juist te zijn). De Astride (BB36000) ook, maar als die op 1.5kV rijdt past men een truc toe: de transfo verhoogt de spanning naar 3kV en komt zo op de bus aan. Onze 13 heeft dat niet, en kan dus maar op half vermogen rijden.dentheo schreef:Het vermogen-probleem moet dus voor die bus zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Op welke driefasige "spanning" lopen dan de motoren ???nahoj schreef:Op MR08 is de tussenkring 3kV=. Zo heb je geen hakker nodig onder 3kV bovenleiding. Maar kan je nooit onder 1,5kV bovenleiding.
HLE 18 kan technisch wel 1,5kV aan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: De nieuwe loks reeks 18
Een HLE18 geeft soms een enorme plotse duw of trek die een halve seconde duurt (of zo)
Weet iemand hoe dat komt?
Weet iemand hoe dat komt?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Klopt, zeer karakteristiek voor een 18 met de dubbeldekkers op de IC Charleroi..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
dat staat niet in rechtstreeks verband met de loctype, met de HLE27 en de M6 is dat gelijkaardig. Dit hangt van twee factoren af, hoe strak de rijtuigen gekoppeld staan en van de manier van aanzetten door de bestuurder (zachter of sportievere rijstijl om het zo te zeggen).
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ja logisch maar het is niet bij het vertrek...
Mijn "schatting" ergens tussen 40-50km uur.
Mijn "schatting" ergens tussen 40-50km uur.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
mmm zal ik is moeten opletten, heb ik nog niet zelf gemerkt. Bij het aanzetten bij trekduw treinen is het veel voorkomend wegens de rijstijl van verschillende collega's die iets of wat sportiever is (lees, sneller openzetten op het max). Het kan best zijn dat het om hetzelfde effect gaat hoor, zeker bij gebruik van de cruise control kan die nogal is heftig zijn. Die van de stuurrijtuigen (zowel M6 als i11) staat iets minder comfortabel afgesteld dan deze van de loc zelf.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat kan en de "klop" van de lok geraakt misschien niet tot in het stuurrijtuig.
Dus de machinist heeft geen feed-back in zijn zitvlak...
En op de versterkingsfaktor van de cruise-control heb je geen invloed neem ik aan (in een auto tenminste niet)
Alhoewel.. op een franse lok had je vroeger cruisecontrol EN een krachtregelaar, dat gaf dan een iets rustiger gedrag.
Staat nu misschien vast ingesteld.
Dus de machinist heeft geen feed-back in zijn zitvlak...
En op de versterkingsfaktor van de cruise-control heb je geen invloed neem ik aan (in een auto tenminste niet)
Alhoewel.. op een franse lok had je vroeger cruisecontrol EN een krachtregelaar, dat gaf dan een iets rustiger gedrag.
Staat nu misschien vast ingesteld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
dat hangt van de samenstelling af en in welke mate de rijtuigen onderling zijn aangespannen. Maar laat me zeggen dat ik de klop meestal wel voel, als het zachtjes is kan ik het nog aanvaarden en laat ik de cruise controle wel is opstaan (zeker op stukken zoals Brussel - Leuven - Luik). Doch als het te ongemakkelijk aanvoelt dan staat die uit, ik heb nog steeds zoiets van, comfort is ook belangrijk, niet enkel voor mij maar ook voor de reizigers.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Heeft de cruise controle dan een negatieve invloed?
Dus meer "kloppen" als ie aanstaat
Dus meer "kloppen" als ie aanstaat
Re: De nieuwe loks reeks 18
Vooral die van de stuurrijtuigen, dat is namelijk dezelfde als die van de HLE13, die van de HL18 staat veel fijner (lees comfortabeler) afgesteld. De andere (bij de stuurrijtuigen en HLE13) durft soms al is "bruusk" de stroom onderbreken als de snelheid bereikt is. Ook als de snelheid daalt durft hij er soms iets te hevig terug tegenaan gaan waardoor je al is een schok kan voelen in de trein.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Begrijp ik daaruit dat de "cruisecontrol" omgezet wordt in "stuursignalen" door het stuurrijtuig ,
Via de mux geef je dus niet de gewenste snelheid door aan de lok, want dan zou de 18 wel comfortabel rijden.
Eigenaardig , waarom zou men dat zo doen ?
Via de mux geef je dus niet de gewenste snelheid door aan de lok, want dan zou de 18 wel comfortabel rijden.
Eigenaardig , waarom zou men dat zo doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Om de heel eenvoudige reden dat de instellingen op een stuurrijtuig en HLE13 alstom is en op de HLE18 is dat siemens. Men geeft dus inderdaad stuursignalen en het is de cruise controle op het stuurrijtuig zelf die bepaald of er tractie zal gegeven worden of de loc elektrisch moet remmen.
Omdat men altijd moet afgaan op de snelheidsmeter op kop van het konvooi, die dus eveneens op het stuurrijtuig staat.
Omdat men altijd moet afgaan op de snelheidsmeter op kop van het konvooi, die dus eveneens op het stuurrijtuig staat.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Blijkbaar zijn er nog loc's die nog niet in dienst zijn, hoe komt dit, is dat door de update die de loc's krijgen? Hoe zit het met de homologatie van de GF-koppeling op deze loc's wanneer gaat die rond zijn?