Hallo, hier volgt een losse verzameling van foto's van mij. Deze heb ik al in andere fora geplaatst.
Op 7 december heeft het ook een beetje gesneeuwd in Münster en het was de laatste dag van de IC 2410. Dus enkele foto's, alle opgenomen op station Münster Hbf:

Door de vorst staan de locs er met stroomafnemers omhoog.

Een PbZ (Personenzug für besondere Zwecke, reizigerstrein voor bijzondere doeleinden) vervoert rijtuigen van het revisiebedrijf Wittenberge of Neumünster (weet ik niet) naar de staanplaatsen. Daarom ook deze leuke combinatie uit regio- en Intercityrijtuigen.

Door werkzaamheden aan de Emslandstrecke tussen Rheine en Leer eindigen alle Intercity's in Münster. Ook de loc moet naar het andere einde van de trein, ernaartoe is deze BR 120 op weg.

Ik zei het, er is een beetje sneeuw. Deze BR 112 trok de Rhein-Münsterland-Express van Keulen naar Münster.

Ook de PbZ rangeert.

146 001 duwt de Rhein-Haard-Express naar Düsseldorf.

De Westfalenbahn naar Osnabrück. Het Westfalenbahn-paard is nu een Westfalenbahn-kerst-paard.

De HKX, volgens het bord zijn beide treinen vervangende treinen. En die na Hamburg had 35 minuten vertraging.

460 014 van de Mittelrheinbahn (Keulen - Koblenz - Mainz) vervangt de Alex-rijtuigen die stuk zijn (vierkante wielen etc.). Handig, zo'n stoptreintje als lange-afstand-trein... (Zie ook
dit bericht)

RB68 Emsauen-Bahn naar Rheine. Ja, er zijn nog 110's te bewonderen in het Münsterland.

En de HKX naar Keulen met de NOB-rijtuigen zoals gepland.
En tot slot kwam hij, de IC 2410:

Tot afgelopen zondag werden de spitstreinen IC 2410 (Köln-Hamburg-Flensburg) op vrijdag en IC 2417 (Flensburg-Hamburg-Köln) op zondag met naam HANSEAT meestal met historisch materieel gereden van de voormalige Bundesbahn, zoals TEE- en Bm-rijtuigen (Bm 235 zijn deels naar Nederland verkocht en verbouwd tot ICK). Dit is nu verleden. Vandaag reed de trein 2410 de laatste keer, maar wel met "gewone" rijtuigen van DB Fernverkehr. Vanaf zondag (nieuwe dienstregeling) is het bedrijf DB RegioNetz Verkehrs GmbH (deel van de DB-groep) niet langer verantwoordelijk voor deze trein. De laatste tijd reden er van DB Fernverkehr gehuurde 120's maar vroeger oude historische 103's. En tot afgelopen zondag natuurlijk met de oude rijtuigen.
Nu worden alle IC-treinen weer door DB Fernverkehr (het lange-afstands-bedrijf binnen de DB) zelf gereden. Het personeel heeft "tot ziens" van hun trein gezegd door een speciaal bordje op de loc.

"Laatste IC HANSEAT"

Hij vertrok...
Dat was het weer, hopelijk viel het mee (ondanks de wat donkere foto's).