Aan welke kant zit de TB tijdens een omloop?
Aan welke kant zit de TB tijdens een omloop?
Zag daarstraks de 2833 omlopen in Aken West en hij reed vlotjes met de lampen aan. Maar wel in de andere richting als de lampen, dus rood vanvoor en wit vanachter. Kan iemand vertellen hoe zo' n omloop daar meestal in z'n werk gaat? Stilstaan, afkoppelen en dan? Kan je aan de 'verkeerde' kant van de loc zitten en dan toch nog wat zien? Of moet je een paar keer van 'kot' verwisselen en boeien die lampen op zo' n moment niet?
Re: Aan welke kant zit de TB tijdens een omloop?
of het toegelaten is weet ik niet, maar een traxx heeft per rijrichting twee camera's die een vrij goed beeld geven, in theorie kan je dus rustig blijven zitten en zo een rondzet doen, in Zwitserland zie ik dit geregeld gebeuren maar dan wel via spiegels ipv camera's.
Tijdens die rangeerritten worden de regels i.v.m. de lichten niet al te goed gerespecteerd. Zo reed motorstel 216 gisteren zonder zijn eindseinen aan richting bundel en op de dag dat de wereld verging reed motorstel 156 in Liège-Guillemins een rangeerrit met aan de beide kanten zijn frontseinen aan.
tijdens rangeringen bestaan er in België een aantal uitzonderingen op de gewone regels,
Beide kanten wit = toegestaan, rangeerlocomotieven rijden altijd zo op de moment ze rangeringen doen
Rood + Witte lichten = klassieke regel = gewoon toegestaan.
Beide kanten wit = toegestaan, rangeerlocomotieven rijden altijd zo op de moment ze rangeringen doen
Rood + Witte lichten = klassieke regel = gewoon toegestaan.
Het ging me minder om de regels als hoe dat in de praktijk werkt. Bedankt voor alle info, ik wist wel dat er beeldschermpjes in waren, maar dat je op camera kan rijden, nee zoveel had ik niet durven vermoeden. Is wat anders dan pakweg class 77 waar je gewoon over je schouder moet kijken of de stoel draaien.
Ik zie soms getrokken P-treinen achteruit rijden, zonder stuurrijtuig, met de loc achteraan. Hoe doet men dat dan? Rangeerders heb ik daar nog niet zien staan achteraan.
Gewoon duwen vanuit de loc? Wel niet zeker of dat zomaar toegestaan is met zoveel rijtuigen die het zicht belemmeren...rdv schreef:Ik zie soms getrokken P-treinen achteruit rijden, zonder stuurrijtuig, met de loc achteraan. Hoe doet men dat dan? Rangeerders heb ik daar nog niet zien staan achteraan.
Dat is niet toegestaan zonder 2de bediende.
@rdv: Mogelijk staat deze bediende in de 'deur' van het laatste rijtuig waardoor je hem niet ziet staan?
@rdv: Mogelijk staat deze bediende in de 'deur' van het laatste rijtuig waardoor je hem niet ziet staan?
In België mag het inderdaad niet, maar in verschillende andere landen past men het wel toe en dit zonder tweede bediende. Ze rijden daar al jaren op spiegels of camera's.hmmm schreef:Dat is niet toegestaan zonder 2de bediende.
In Zwitserland is dit zelfs een eis om door de Lötschbergtunnel te mogen (en straks ook de Gotthard tunnel). De eis is dat het mogelijk moet zijn om met een reizigerstrein onmiddelijk achteruit weer de tunnel uit te rijden, zonder dat de machinist van stuurpost moet veranderen.Steven schreef: In België mag het inderdaad niet, maar in verschillende andere landen past men het wel toe en dit zonder tweede bediende. Ze rijden daar al jaren op spiegels of camera's.
Kvb de vraagt betreft enkel het omlopen van locs. Dit is quasi over heel Europa in voege en valt te vergelijken. Andere zaken zoals tunnels hebben geregeld hun eigen eisen en komt dus niet zomaar voor in elk land.
In de tijd van de stoomtractie mochten treinen in noodgevallen ook altijd onmiddellijk achteruit uit de lange Veurstunnel in Remersdaal rijden (lijn 24). Bestaan er vandaag nog soortgelijke speciale regels voor tunnels in België?
Neen geen afzonderlijke regels meer voor de tunnels in België. Maar er is een wezenlijk verschil tussen wat een achteruitrit en omlopen. Bij omlopen spreken we altijd van een losse locomotief. Bij achteruitrijden kan je in vele gevallen spreken can een trein of een deel van een trein (bijvoorbeeld na een koppelingsbreuk).
Omlopen doen we in België altijd vanuit de stuurpost op kop en daar is geen sprake van achteruit rijden. Omlopen is dan ook een lokale rangering in een station of vorming. Achteruitrijden kan echter ook in volle baan voorkomen en dus compleet iets anders. De regels zijn dan ook totaal verschillend.
Omlopen doen we in België altijd vanuit de stuurpost op kop en daar is geen sprake van achteruit rijden. Omlopen is dan ook een lokale rangering in een station of vorming. Achteruitrijden kan echter ook in volle baan voorkomen en dus compleet iets anders. De regels zijn dan ook totaal verschillend.
Omloop in Aken zou moeten gebeuren met witte lichten langs beide kanten of witte lichten in rij richting en rode achteraan. Bestuurder zit in rijrichting. Waarschijnlijk is de bestuurder vergeten zijn rode lichten op de witte te zetten.