De Lijn nieuws
Re: De Lijn nieuws
Waarom zouden ze dat niet doen? Die technologie staat ook niet stil, en met 5 bussen kan je tenminste deftige testen doen.
Leuke order!
Leuke order!
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: De Lijn nieuws
Ik snap niet waarom ze het bij Iribus gaan zoeken, naar mijn weten hebben VDL Jonckheere en Vanhool altijd goede bussen geleverd, spijtig, ben niet echt fan van Irisbus 

Re: De Lijn nieuws
Zo werkt het bij een aanbesteding niet héTrainzDr3ver schreef:Ik snap niet waarom ze het bij Iribus gaan zoeken, naar mijn weten hebben VDL Jonckheere en Vanhool altijd goede bussen geleverd, spijtig, ben niet echt fan van Irisbus

Als er 1 order was geweest was het waarschijnlijk 1 order voor Irisbus geweest; die massaproductie is er sowieso. De technologie achter de waterstofbussen evolueert nog altijd maar dat order is duidelijk een cadeautje aan VanHool.bobke schreef: Wat een warboel die orders, ipv één grote order om zo goedkope mogelijke bussen te verkrijgen (=massaproductie). 5 waterstof?![]()
Wat is de bedoeling daarvan? ( ze hebben toch eens een test gedaan met zo'n waterstofbus, maar die was negatief dacht ik)
Waren er trouwens geen serieuze problemen met die VDL-VW microbussen? Nog VDL? Ik hoop dat de technologie hier ook wat geëvolueerd is

Re: De Lijn nieuws
Die order voor 5 waterstofbussen is helemaal niet nieuw: het maakt deel uit van een Europees project rond waterstofbussen. Vlaanderen doet hier aan mee, net als Noorwegen (Oslo), Italië en het V.K. Het was al langer bekend dat er in Vlaanderen 5 bussen zouden komen. De keuzen voor Van Hool is logisch, aangezien Van Hool in dat project de verantwoordelijke voor de chassis/carrosserie is. Ook de 5 bussen in Oslo (die al rondrijden) zijn Van Hool's (http://www.vanhool.be/NED/actua/5xFCOsloNL.html), en op dit moment is Van Hool de bussen voor Italië aan het bouwen.rail s schreef: Als er 1 order was geweest was het waarschijnlijk 1 order voor Irisbus geweest; die massaproductie is er sowieso. De technologie achter de waterstofbussen evolueert nog altijd maar dat order is duidelijk een cadeautje aan VanHool.
Re: De Lijn nieuws
Voortaan vlottere doorstroming kusttram door KAR-systeem
De doorstroming van de kusttram zal voortaan vlotter verlopen dankzij de pas geïnstalleerde technologie die de verkeerslichten beïnvloedt. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) testte het zogenaamde KAR-systeem (Korte Afstands Radio) maandagochtend zelf uit op een ritje met de tram. 53 verkeerslichten, dat is bijna de volledige kustlijn, en 49 trams zijn uitgerust met het nieuwe systeem.
Voordien werd er gewerkt met lussen die een magnetisch veld opwekten en metalen voorwerpen, in dit geval de kusttram, konden detecteren. Die werden ingewerkt in de grond. Met dat systeem werd een signaal uitgestuurd naar de verkeerslichten dat een tram in aantocht is. Een eerste lus voor het kruispunt zorgde ervoor dat het licht op groen sprong als de tram erdoor reed (de zogenaamde aanmelding van de tram) en wanneer de tram door een tweede lus, na het kruispunt, ging, mocht het licht opnieuw op rood staan (de ‘afmelding'). Nu wordt het signaal verstuurd via GPS en wordt er gewerkt met virtuele lussen.
‘Er zijn tal van voordelen. Het kost minder omdat het systeem niet moeten worden ingewerkt in de grond of het asfalt. Ook kabels zijn niet meer nodig. De nieuwe lussen zijn flexibel, terwijl de oude op een vaste plaats werden geïnstalleerd en tussen de aanmelding en afmelding van de tram is er blijvend contact', duidt Ethel Claeyssens van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het systeem zorgt niet alleen voor een betere doorstroming maar ook voor verhoogde verkeersveiligheid. Vorig jaar waren er nog 86 ongevallen met de kusttram.
Inmiddels loopt ook al een proefproject met bussen op het traject Leuven-Brussel. Het is immers de bedoeling om het KAR-systeem uit te rollen over heel Vlaanderen.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... rd=de+lijn
Een goede zaak vind ik, dit kan de stiptheid alleen maar ten goede komen
De doorstroming van de kusttram zal voortaan vlotter verlopen dankzij de pas geïnstalleerde technologie die de verkeerslichten beïnvloedt. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) testte het zogenaamde KAR-systeem (Korte Afstands Radio) maandagochtend zelf uit op een ritje met de tram. 53 verkeerslichten, dat is bijna de volledige kustlijn, en 49 trams zijn uitgerust met het nieuwe systeem.
Voordien werd er gewerkt met lussen die een magnetisch veld opwekten en metalen voorwerpen, in dit geval de kusttram, konden detecteren. Die werden ingewerkt in de grond. Met dat systeem werd een signaal uitgestuurd naar de verkeerslichten dat een tram in aantocht is. Een eerste lus voor het kruispunt zorgde ervoor dat het licht op groen sprong als de tram erdoor reed (de zogenaamde aanmelding van de tram) en wanneer de tram door een tweede lus, na het kruispunt, ging, mocht het licht opnieuw op rood staan (de ‘afmelding'). Nu wordt het signaal verstuurd via GPS en wordt er gewerkt met virtuele lussen.
‘Er zijn tal van voordelen. Het kost minder omdat het systeem niet moeten worden ingewerkt in de grond of het asfalt. Ook kabels zijn niet meer nodig. De nieuwe lussen zijn flexibel, terwijl de oude op een vaste plaats werden geïnstalleerd en tussen de aanmelding en afmelding van de tram is er blijvend contact', duidt Ethel Claeyssens van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het systeem zorgt niet alleen voor een betere doorstroming maar ook voor verhoogde verkeersveiligheid. Vorig jaar waren er nog 86 ongevallen met de kusttram.
Inmiddels loopt ook al een proefproject met bussen op het traject Leuven-Brussel. Het is immers de bedoeling om het KAR-systeem uit te rollen over heel Vlaanderen.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... rd=de+lijn
Een goede zaak vind ik, dit kan de stiptheid alleen maar ten goede komen

Re: De Lijn nieuws
De Lijn verklaart oorlog aan zwartrijders
Bus- en tramreizigers die snel een sms-ticket aanvragen wanneer de controleur opstapt, zijn eraan voor de moeite. Vervoersmaatschappij De Lijn opent de aanval op die vorm van zwartrijden door sms-tickets met vertraging te versturen. De Lijn verhoogt ook het aantal controles.
Voor sommige reizigers op bus en tram is het allang een geliefd trucje om controleurs te ontlopen: blijven rondhangen in de buurt van het ontwaardingstoestel en de rittenkaart er pas in steken als er ook echt controle komt.
Met de sms-tickets van De Lijn kan dat nog subtieler, en dus is die truc nog populairder: reizigers zetten hun sms’je klaar, maar versturen het pas wanneer ze controleurs zien opstappen op bus of tram. Het is de keerzijde van het grote succes van sms-tickets – de vervoersmaatschappij verkocht er 1,8 miljoen van in de eerste drie maanden van 2013. Meer dan een op de tien pv’s tegen zwartrijden is er een wegens fraude met het sms-ticket.
Schaamrood op de wangen
Om het fenomeen tegen te gaan, verstuurt De Lijn vandaag alle sms-tickets met vertraging. Wie via 4884 een vervoersbewijs aanvraagt, krijgt eerst als antwoord een bericht zonder waarde. ‘Bedankt voor uw bestelling. Uw sms-ticket wordt binnen 60 seconden verstuurd en is geldig vanaf ontvangst. Koop uw sms-ticket voor u opstapt.’
Wie het trucje dan nog toepast, heeft geen andere keuze meer dan met het schaamrood op de wangen te bekennen dat hij of zij te laat was met versturen. ‘Dat is zwartrijden, want je moet een ticket hebben vóór je opstapt, of er één kopen bij de chauffeur’, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. ‘Met dit systeem van vertraagde aflevering willen we het net rond zwartrijders verder sluiten en de reizigers bedanken die wél correct betalen.’
Tot 500 euro boete
Als de test vandaag succesvol is, krijgt u voortaan wel vaker sms-tickets met vertraging. Wanneer en met welke vertraging, dat is niet te voorspellen. Controleurs kijken overigens altijd naar het tijdstip van verzending en kunnen daardoor vaak fraudeurs onderscheppen.
Wie zijn sms-ticket te laat aanvraagt, moet een boete van minimaal 75 euro betalen. Die loopt voor recidivisten op tot 400 euro. Op het vervalsen of doorsturen van sms-tickets staan boetes van 150 tot 500 euro.
Het trucje met de sms is trouwens niet de enige aanval van De Lijn op zwartrijders. De vervoersmaatschappij verhoogt daarnaast ook het aantal controles. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar ondergingen 517.691 reizigers een controle, en dat zullen er eind dit jaar bijna 1,89 miljoen zijn. Dat zijn er 90.000 meer dan in 2012, goed voor een tweede recordjaar op rij.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00569691
Bus- en tramreizigers die snel een sms-ticket aanvragen wanneer de controleur opstapt, zijn eraan voor de moeite. Vervoersmaatschappij De Lijn opent de aanval op die vorm van zwartrijden door sms-tickets met vertraging te versturen. De Lijn verhoogt ook het aantal controles.
Voor sommige reizigers op bus en tram is het allang een geliefd trucje om controleurs te ontlopen: blijven rondhangen in de buurt van het ontwaardingstoestel en de rittenkaart er pas in steken als er ook echt controle komt.
Met de sms-tickets van De Lijn kan dat nog subtieler, en dus is die truc nog populairder: reizigers zetten hun sms’je klaar, maar versturen het pas wanneer ze controleurs zien opstappen op bus of tram. Het is de keerzijde van het grote succes van sms-tickets – de vervoersmaatschappij verkocht er 1,8 miljoen van in de eerste drie maanden van 2013. Meer dan een op de tien pv’s tegen zwartrijden is er een wegens fraude met het sms-ticket.
Schaamrood op de wangen
Om het fenomeen tegen te gaan, verstuurt De Lijn vandaag alle sms-tickets met vertraging. Wie via 4884 een vervoersbewijs aanvraagt, krijgt eerst als antwoord een bericht zonder waarde. ‘Bedankt voor uw bestelling. Uw sms-ticket wordt binnen 60 seconden verstuurd en is geldig vanaf ontvangst. Koop uw sms-ticket voor u opstapt.’
Wie het trucje dan nog toepast, heeft geen andere keuze meer dan met het schaamrood op de wangen te bekennen dat hij of zij te laat was met versturen. ‘Dat is zwartrijden, want je moet een ticket hebben vóór je opstapt, of er één kopen bij de chauffeur’, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. ‘Met dit systeem van vertraagde aflevering willen we het net rond zwartrijders verder sluiten en de reizigers bedanken die wél correct betalen.’
Tot 500 euro boete
Als de test vandaag succesvol is, krijgt u voortaan wel vaker sms-tickets met vertraging. Wanneer en met welke vertraging, dat is niet te voorspellen. Controleurs kijken overigens altijd naar het tijdstip van verzending en kunnen daardoor vaak fraudeurs onderscheppen.
Wie zijn sms-ticket te laat aanvraagt, moet een boete van minimaal 75 euro betalen. Die loopt voor recidivisten op tot 400 euro. Op het vervalsen of doorsturen van sms-tickets staan boetes van 150 tot 500 euro.
Het trucje met de sms is trouwens niet de enige aanval van De Lijn op zwartrijders. De vervoersmaatschappij verhoogt daarnaast ook het aantal controles. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar ondergingen 517.691 reizigers een controle, en dat zullen er eind dit jaar bijna 1,89 miljoen zijn. Dat zijn er 90.000 meer dan in 2012, goed voor een tweede recordjaar op rij.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00569691
Re: De Lijn nieuws
bobke schreef:Meer dan een op de tien pv’s tegen zwartrijden is er een wegens fraude met het sms-ticket.
Maar is er dan eigenlijk een probleem? Uit bovenstaande quotes kan je opmaken dat het trucje momenteel eigenlijk ook al niet werkt.bobke schreef:Controleurs kijken overigens altijd naar het tijdstip van verzending en kunnen daardoor vaak fraudeurs onderscheppen.
Re: De Lijn nieuws
En nu kan bestellen als de bus aan komt rijden ook niet meer.... moet je op de volgende wachten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De Lijn nieuws
En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.dentheo schreef:En nu kan bestellen als de bus aan komt rijden ook niet meer.... moet je op de volgende wachten.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De Lijn nieuws
Het vanop afstand kunnen bestellen is een enorme troef en verhoogt het gebruiksgemak van de bus enorm. Er zijn helemaal niet zoveel verkooppunten hoor, zeker niet als je om 7u de bus neemt en pas om 17u terug bent (en zo zijn er wel wat mensenoverweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.dentheo schreef:En nu kan bestellen als de bus aan komt rijden ook niet meer.... moet je op de volgende wachten.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.

Re: De Lijn nieuws
Die regel voor SMStickets is helemaal niet klantvriendelijk. Mijn bussen hebben regelmatig 30 minuten of meer vertraging, en vanop mijn halte zie ik ze niet van ver komen. Mijn rit duurt 50 minuten. Ik zou dan 2 SMS tickets moeten kopen. Eén voor het geplande vertrek en eventueel één op het moment dat mijn eerste ticket verstreken is. Ik zet mijn SMS klaar als ik aan de halte ben en verstuur de SMS als de bus om de hoek draait. Ik moet meestal dan nog eventjes bij de chauffeur blijven hangen totdat het bevestigingsSMSsje aankomt. Soms duurt dat méér dan een uur.
Re: De Lijn nieuws
Als ik 4 dagen ofzo in België ben, is het een veel te grote klus om voorverkooppunten te vinden: ik ben meestal al voor 8u onderweg, krantenwinkels zeggen wel eens 'nee sorry, heb er geen meer' , of ze zijn met vakantie, nog niet open en op feestdagen zijn ze gesloten. Als er al een naast de bushalte is, want dat is ook eerder de uitzondering. Ik ben meestal een soort van gedoemd om alles bij de chauffeur te kopen als ik niet toevallig in de 'grote stad' ben waar er automaten en wat meer voorverkooppunten zijn. Maar bon, gezien ik al een aantal jaar geen Belgische SIM-kaarten meer heb, de technologie nogal ruk is en er blijkbaar ook veel fraudepogingen mee zijn, zal ik het ook absoluut niet missen.overweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Re: De Lijn nieuws
De chauffeurs die ik meemaak, bekommeren zich doorgaans niet in het minst om de geldigheid van je ticket. Het probleem van voorin rondhangen (wachtend op het SMS-ticket) stelt zich in hun bussen ook niet. (waarmee ik het niet controleren van tickets bij het instappen zeker niet wil goedkeuren).overweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Voor de occasionele reiziger vind ik de SMS-tickets een goede uitkomst. Het is alweer een kaart minder in de portefeuille en je hebt de vrijheid het te kopen wanneer je het nodig hebt, ook vroeg of erg laat op de dag. Het systeem mag dan misschien niet perfect zijn, afvoeren zou ik zeker niet doen.overweg13 schreef:Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
Re: De Lijn nieuws
Het voorverkoopsnet is inderdaad niet uitgebreid om systemen als het SMS-ticket al meteen af te voeren. Maar het achterlijke idee van De Lijn om het ticket met vertraging te versturen, dat verdwijnt liever morgen dan overmorgen. Wie slechts een kaartje aanvraagt op moment dat er een controleur opstapt, is in eenzelfde situatie als de reiziger die zijn Railpass pas invult wanneer hij de treinbegeleider ziet aankomen. In voorkomend geval wordt die reiziger gewoon beboet. Waarom moet De Lijn dan zo moeilijk doen? Ik vertrouw evenmin op De Lijn om stipt te zijn, zeker niet wanneer zo'n sms-ticket slechts een uur geldig is.