lijn 147
lijn 147
Ik had een vraagje ivm de lijn 147, deze heeft een 25kV bovenleiding( de palen en uitleggers zijn er voor geschikt tenminste), maar staat daar ook 25 kv op? Kijk maar eens naar de volgende link, kan een 700 daar onder rijden, en een 27?
http://trainbelge.fte2.org/archive20062.htm
http://trainbelge.fte2.org/archive20062.htm
Het is gewoon toekomst.
In NL doen we dat ook al. We bereiden de bovenleiding (Hier en daar) al voor om OOIT er 25Kv te komen. Dus bovenleidingmast en isolator zijn geschikt voor 25Kv maar er staat nog steeds 3Kv op.
Maar wie weet rijden we in 2105 in Heel Europa op 25Kv.
In NL doen we dat ook al. We bereiden de bovenleiding (Hier en daar) al voor om OOIT er 25Kv te komen. Dus bovenleidingmast en isolator zijn geschikt voor 25Kv maar er staat nog steeds 3Kv op.
Maar wie weet rijden we in 2105 in Heel Europa op 25Kv.

Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
De bovenleiding op l 147 heeft al 25 kV isolatoren en draad , als ze daar 3000 V opzetten smelt die draad toch als er een loc passeert. Mijn eerste les elektriciteit was dat hoe lager de spanning, hoe hoger de stroomsterkte en hoe dikker je draad moest zijn. Hoe kan er dan een 20 onder rijden, die neemt toch een te grote stroom op?
Ik vraag me eigenlijk af, of de dikte van de bovenleiding niet meer afhangt van de spankracht of van de stroom. Ik neem aan om dat "perfect" recht te krijgen dat daarvoor de nodige Newtons aan gewicht nodig is, en die draad dus ook moet kunnen trekken. En dan dan de stroom minder van belang is, omdat daardoor al een redelijk dikke draad is.
als er een 210 aan het rijden is zit er zeker 3.000 volt GELIJKspanning op aangezien deze loks geen 25.000v WISSELspanning verdragen.13'erke schreef:De bovenleiding op l 147 heeft al 25 kV isolatoren en draad , als ze daar 3000 V opzetten smelt die draad toch als er een loc passeert. Mijn eerste les elektriciteit was dat hoe lager de spanning, hoe hoger de stroomsterkte en hoe dikker je draad moest zijn. Hoe kan er dan een 20 onder rijden, die neemt toch een te grote stroom op?
de stroom bepaald altijd mee de diameter van de draad, trouwens voor de 3.000v gelijkspanning hangen er op hoofdlijnen altijd twee draden naast elkaar je moet er maar is op letten
Re: lijn 147
Dit is een ordinaire bovenleiding met C-bovenleiding, normale palen, isolatoren en consoles. Niks bijzonders aan, dus GEEN 25kV of vooropstelling.13'erke schreef:Ik had een vraagje ivm de lijn 147, deze heeft een 25kV bovenleiding( de palen en uitleggers zijn er voor geschikt tenminste), maar staat daar ook 25 kv op? Kijk maar eens naar de volgende link, kan een 700 daar onder rijden, en een 27?
http://trainbelge.fte2.org/archive20062.htm
Hoe kom je daarbij, als ik vragen mag?
Laatst gewijzigd door paljas op 08 aug 2006, 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij C-opstelling: 500kg gewichten aan een spantoestel met een verhouding van 1 op 4. Dus 1000kg per rijdraad aan elke kant. Een A4 blad van papier kan al een trekkracht van minimum 400kg verdragen. Dus een rijdraad kan al heel wat meer verdragen. Bij onderhoudswerken is het al gebeurd dat we met draaddikte 5,4 ipv 12,1 zitten en die schiet nog niet door. Sterker dan je denkt hoor!!SIMPY.be schreef:Ik vraag me eigenlijk af, of de dikte van de bovenleiding niet meer afhangt van de spankracht of van de stroom. Ik neem aan om dat "perfect" recht te krijgen dat daarvoor de nodige Newtons aan gewicht nodig is, en die draad dus ook moet kunnen trekken. En dan dan de stroom minder van belang is, omdat daardoor al een redelijk dikke draad is.
ja maar de isolatoren zitten wel al op zelfde plaats als bij die van de 25 kv als ik me ni vergis aan de foto's (die wa wazig zijn trouwens) te zien
De beste foto is die met die 819 op omdat ge daar duidelijk de portieken kan zien
als je dan deze foto van tiommyken beziet dan merk je dat de isolatoren op een andere plaats hangen
http://l2527.be/3GESPOT/FOTO%202/FBMZ/H ... sbroek.jpg
deze foto laat zien waar de isolatoren dan weer hangen bij 25kV
De beste foto is die met die 819 op omdat ge daar duidelijk de portieken kan zien
als je dan deze foto van tiommyken beziet dan merk je dat de isolatoren op een andere plaats hangen
http://l2527.be/3GESPOT/FOTO%202/FBMZ/H ... sbroek.jpg
deze foto laat zien waar de isolatoren dan weer hangen bij 25kV