Meerjarenbegroting 2013-2025
NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
De NMBS-groep heeft meer uitleg gegeven bij het voorstel van meerjarenbegroting 2013-2025. In het investeringsplan gaat er veel aandacht naar de veiligheid, "maar toch worden nog aanzienlijke middelen voorzien voor het in stand houden en vernieuwen van de spoorinfrastructuur, het rollend materieel en het onthaal."
Van de 26 miljard euro uit de meerjarenbegroting, moet 4,2 miljard gaan naar investeringen inzake veiligheid, met onder meer de integrale uitvoering van het ETCS-masterplan en de verdere uitbouw van TBL1+. Dat is gebleken tijdens hoorzittingen in Kamer en Senaat met de drie CEO's van de spoorwegen.
Voorts is er 2,2 miljard voor "de uitbreiding van het rollende materieel", waardoor de reizigerscapaciteit tegen 2025 met 24.000 zitplaatsen zou moeten stijgen.
De drie spoorbazen - Marc Descheemaecker van de NMBS, Luc Lallemand van Infrabel en Jannie Haeck van de NMBS Holding - benadrukten dat niet alle pijnpunten konden worden weggewerkt binnen het budgettaire kader.
In het voorstel is ook 224 miljoen euro opzijgezet voor de "eerste aanpassingen voor de Noord-Zuidverbinding", wat betekent dat de uitbreiding van het aantal sporen op deze cruciale verbinding niet voor morgen is, wat tot vele vragen bij de commissieleden leidde.
Vandaar dat de NMBS inzet op een sterke toename van het dubbeldeksmaterieel, stelde Marc Descheemaecker (NMBS). Zo zouden tegen 2025 zowat 700 dubbeldeksmotorrijtuigen met ruim 80.000 zitplaatsen aangekocht worden.
Het investeringsplan zou in juni het fiat moeten krijgen van de ministerraad, zodat tegen het einde van het jaar het samenwerkingsakkoord goedgekeurd kan worden.
Bron: De Redactie NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
Van de 26 miljard euro uit de meerjarenbegroting, moet 4,2 miljard gaan naar investeringen inzake veiligheid, met onder meer de integrale uitvoering van het ETCS-masterplan en de verdere uitbouw van TBL1+. Dat is gebleken tijdens hoorzittingen in Kamer en Senaat met de drie CEO's van de spoorwegen.
Voorts is er 2,2 miljard voor "de uitbreiding van het rollende materieel", waardoor de reizigerscapaciteit tegen 2025 met 24.000 zitplaatsen zou moeten stijgen.
De drie spoorbazen - Marc Descheemaecker van de NMBS, Luc Lallemand van Infrabel en Jannie Haeck van de NMBS Holding - benadrukten dat niet alle pijnpunten konden worden weggewerkt binnen het budgettaire kader.
In het voorstel is ook 224 miljoen euro opzijgezet voor de "eerste aanpassingen voor de Noord-Zuidverbinding", wat betekent dat de uitbreiding van het aantal sporen op deze cruciale verbinding niet voor morgen is, wat tot vele vragen bij de commissieleden leidde.
Vandaar dat de NMBS inzet op een sterke toename van het dubbeldeksmaterieel, stelde Marc Descheemaecker (NMBS). Zo zouden tegen 2025 zowat 700 dubbeldeksmotorrijtuigen met ruim 80.000 zitplaatsen aangekocht worden.
Het investeringsplan zou in juni het fiat moeten krijgen van de ministerraad, zodat tegen het einde van het jaar het samenwerkingsakkoord goedgekeurd kan worden.
Bron: De Redactie NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
"Er worden veel middelen voorzien voor de instandhouding en uitbreiding van de infrastructuur..."
Is dat fameus plan om verschillende spoorlijnen te schrappen nu van de baan, en stond of staat dat uiteindelijk wel in de plannen van Infrabel?
Is dat fameus plan om verschillende spoorlijnen te schrappen nu van de baan, en stond of staat dat uiteindelijk wel in de plannen van Infrabel?
Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
Artikel uit De Morgen spreekt dit fameus plan toch tegen. Gelukkig maar...
Wallonië boos over opdeling spoornet
In Wallonië is ophef ontstaan over een plan van Infrabel dat het Belgische spoornet opdeelt in drie categorieën. Het 'ABC-plan' legt de prioriteiten vast voor de investeringen. In de zogenaamde 'C-lijnen' zou voorlopig niet meer geïnvesteerd worden. De Franstalige socialisten steigeren. "Het onderhoud op een lijn opschorten, is een veroordeling. Het is onaanvaardbaar dat de NMBS een spoor met twee snelheden voorstelt", zegt PS-Kamerlid Linda Musin. De heisa komt er op het moment dat de NMBS de Gewesten vraagt om te investeren in spoorprojecten voor de periode 2013-2025. "Door onrust te zaaien, hopen de spoorwegen het Waalse Gewest onder druk te zetten en zo meer geld los te weken", klinkt het in spoorkringen. Infrabel benadrukt dat voor geen enkele Belgische spoorlijn een uitdoofscenario bestaat. Vandaag geeft CEO Luc Lallemand meer uitleg in het federaal parlement.
ANN DE BOECK

Wallonië boos over opdeling spoornet
In Wallonië is ophef ontstaan over een plan van Infrabel dat het Belgische spoornet opdeelt in drie categorieën. Het 'ABC-plan' legt de prioriteiten vast voor de investeringen. In de zogenaamde 'C-lijnen' zou voorlopig niet meer geïnvesteerd worden. De Franstalige socialisten steigeren. "Het onderhoud op een lijn opschorten, is een veroordeling. Het is onaanvaardbaar dat de NMBS een spoor met twee snelheden voorstelt", zegt PS-Kamerlid Linda Musin. De heisa komt er op het moment dat de NMBS de Gewesten vraagt om te investeren in spoorprojecten voor de periode 2013-2025. "Door onrust te zaaien, hopen de spoorwegen het Waalse Gewest onder druk te zetten en zo meer geld los te weken", klinkt het in spoorkringen. Infrabel benadrukt dat voor geen enkele Belgische spoorlijn een uitdoofscenario bestaat. Vandaag geeft CEO Luc Lallemand meer uitleg in het federaal parlement.
ANN DE BOECK
Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
Voor zover ik begrepen heb is dat gebeleven, maar voorziet men de schrappingen pas later in het investeringsplan. Maw: de lijnen blijven open indien de volgende regering meer geld uittrekt voor spoorinfrastructuur.Hobbes schreef:"Er worden veel middelen voorzien voor de instandhouding en uitbreiding van de infrastructuur..."
Is dat fameus plan om verschillende spoorlijnen te schrappen nu van de baan, en stond of staat dat uiteindelijk wel in de plannen van Infrabel?
Veel middelen voor uitbreiding klopt in ieder geval al niet: alle grote projecten zijn stilgelegd. Er komt dus voorlopig geen tunnel onder de luchthaven van Charleroi, geen spoorlijn Antwerpen-Zeebrugge, geen extra tunnel onder de NZV en geen nieuwe lijn Luik-Charleroi. Ook voor de Ijzeren Rijn is er geen geld voorzien.
De enige projecten die nog wel doorgaan zijn het GEN, de 2e ontsluiting van Antwerpen en de modernisering van L162.
Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
Kortweg de werken die bezig zijn daar doet men aan verder maar nieuwe werven start men niet op.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit
Dubbeldeksmaterieel met een eigen aandrijving dus? Dat is nieuw bij de nmbs, toch?Stijn91 schreef:Zo zouden tegen 2025 zowat 700 dubbeldeksmotorrijtuigen met ruim 80.000 zitplaatsen aangekocht worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30
Meerjarenbegroting 2013-2025
Vandaag op teletekst :

700 nieuwe dubbeldeksmotorrijtuigen :dit zal ook wel nodig zijn want tegen 2025 zal al heel wat materiaal dat nu rondrijdt schrootrijp zijn :alle klassiekjes,varkensneuzen,duikbrillen,M4-rijtuigen,breaks (?)

700 nieuwe dubbeldeksmotorrijtuigen :dit zal ook wel nodig zijn want tegen 2025 zal al heel wat materiaal dat nu rondrijdt schrootrijp zijn :alle klassiekjes,varkensneuzen,duikbrillen,M4-rijtuigen,breaks (?)
Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
Zo'n samenvatting is leuk, maar laat ook veel ruimte voor vragen. Waarom dubbeldeksmotorrijtuigen en geen ongemotoriseerde rijtuigen? Sluit dat uit dat er met huidige M5/6 wordt gekoppeld?
Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
2025...
Tegen dan kan er nog veel water naar de zee lopen.
Stond er ook niet in één of ander meerjaren plan dat er 32 HST treinen in 2010 tussen Brussel en Amsterdam zouden rijden.

Tegen dan kan er nog veel water naar de zee lopen.
Stond er ook niet in één of ander meerjaren plan dat er 32 HST treinen in 2010 tussen Brussel en Amsterdam zouden rijden.

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
Meest opvallende punten uit het plan (en ja ik bekijk het terecht met een zwarte bril):
- Er is de eerstvolgende jaren te weinig geld om werven af te werken, alles zal nog een heel eindje blijven liggen (tenzij, en dat hopen ze misschien, de gewesten tussenkomen, bv. Vlaanderen in het derde spoor naar Zeebrugge of in de extra sporen tussen Brugge en Gent en bv. Wallonië op lijn 124, 130 en 161). Het is mij trouwens zeer de vraag of (zie slide 27) de volgende regering niet zal beslissen van het conclaaf op het basic scenario over te stappen een maal dat op een lager financieringsniveau valt (toch een mooie besparing en wederom 'gewoon' wat dingen uitstellen).
- Er is wel aankoop van materiaal, maar er is geen geld om meer treinkilometers te malen, het groeiscenario van het aantal treinkilometers wordt met dit plan doorgeschoven over 2025!
- De nmbs doet een poging om 54,6 miljoen euro binnen te halen om het GEN pakket in de dienstregeling 2014 een pak ambitieuzer te maken (+50% kilometers). In het andere geval krijgen we dit pas met dienstregeling 2016.
- Er ligt een pendel scenario op tafel tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid (met 2 of 3 kokers voor pendel en (ik veronderstel ook) GEN-treinen
. Als goedkopere en niet duurzame oplossing weldegelijk.
- Er is de eerstvolgende jaren te weinig geld om werven af te werken, alles zal nog een heel eindje blijven liggen (tenzij, en dat hopen ze misschien, de gewesten tussenkomen, bv. Vlaanderen in het derde spoor naar Zeebrugge of in de extra sporen tussen Brugge en Gent en bv. Wallonië op lijn 124, 130 en 161). Het is mij trouwens zeer de vraag of (zie slide 27) de volgende regering niet zal beslissen van het conclaaf op het basic scenario over te stappen een maal dat op een lager financieringsniveau valt (toch een mooie besparing en wederom 'gewoon' wat dingen uitstellen).
- Er is wel aankoop van materiaal, maar er is geen geld om meer treinkilometers te malen, het groeiscenario van het aantal treinkilometers wordt met dit plan doorgeschoven over 2025!
- De nmbs doet een poging om 54,6 miljoen euro binnen te halen om het GEN pakket in de dienstregeling 2014 een pak ambitieuzer te maken (+50% kilometers). In het andere geval krijgen we dit pas met dienstregeling 2016.
- Er ligt een pendel scenario op tafel tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid (met 2 of 3 kokers voor pendel en (ik veronderstel ook) GEN-treinen

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
Temeer daar de perroncapaciteit van Zuid en zeker Noord echt niet toestaat dat zoveel verbindingen er plots hun eindpunt zouden hebben... en omleiden via de andere lijnen (28/161/26 enzovoort) is ook geen optie, want dan worden Zuid en Noord niet bediend en hebben die pendeltreinen dus ook geen zin.calabria schreef: - Er ligt een pendel scenario op tafel tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid (met 2 of 3 kokers voor pendel en (ik veronderstel ook) GEN-treinen. Als goedkopere en niet duurzame oplossing weldegelijk.
Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
Men bouwt in de Brusselse gemeenten zwembaden en de meest onzinnige kwatsch met die zakken geld dat het Brusselse gewest van Europa krijgt omdat het als 'thuisbasis' voor de Europese instellingen dienst doet. Als de gemeenten nu eens - zoals in de rest van het land - hun projecten betalen met eigen inkomsten, kan dat Europees geld worden aangewend waarvoor het daadwerkelijk bedoeld is: Brussel uitbouwen tot volwaardige hoofdstad van Europa. En daar hoor een vlot OV zeker bij!
Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
De presentaties die de spoorbazen hebben gegeven zijn te vinden op http://www.treintrambus.be.
Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
Om brusselnieuws.be te citeren:
Ma bon, geld is niet het probleem, wel de visie van de mensen die beslissingen (zouden moeten) nemen (en dat niet doen).
http://www.brusselnieuws.be/artikel/bru ... delaar-1-0E erst dit: inzage in het meerjarenplan 2013-2025 leert ons dat de realiteit bijzonder complex is. De opstellers pleiten in een contextbeschrijving onomwonden voor de mogelijkheid om hun langetermijnplanning te kunnen aanpassen en waar nodig zelfs volledig te kunnen bijsturen. Er staat eigenlijk net niet dat men de langetermijnplanning liever kwijt dan rijk is. Dat legt een interessante paradox bloot: iedereen beseft de noodzaak om een langetermijnvisie te hebben, maar iedereen wil die visie ook zo snel mogelijk kunnen veranderen indien dat nodig wordt geacht (...).
Iets zegt me dat ge geen flauw idee hebt wat de status is van de Brusselse zwembadenJeroen schreef:Men bouwt in de Brusselse gemeenten zwembaden en de meest onzinnige kwatsch met die zakken geld dat het Brusselse gewest van Europa krijgt omdat het als 'thuisbasis' voor de Europese instellingen dienst doet. Als de gemeenten nu eens - zoals in de rest van het land - hun projecten betalen met eigen inkomsten, kan dat Europees geld worden aangewend waarvoor het daadwerkelijk bedoeld is: Brussel uitbouwen tot volwaardige hoofdstad van Europa. En daar hoor een vlot OV zeker bij!

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Meerjarenbegroting 2013-2025
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 4_00456393
De hemel sta me bij! Hele streken worden dan onbereikbaar per trein. Mensen die niet over eigen vervoer beschikken, kunnen een vakantie in Sunparks Ardennen dan wel vergeten. En van Bertrix naar Libramont of omgekeerd wordt dan een gigantische omweg.
Het investeringsplan 2013-2025 van de NMBS, goedgekeurd door de NMBS-Holding begin december vorig jaar, omvat onder meer het schrappen van vier lijnen (Luik-Gouvy, Luik-Marloie, Bertrix-Libramont en Athus-Aarlen) in de provincie Luik.



De hemel sta me bij! Hele streken worden dan onbereikbaar per trein. Mensen die niet over eigen vervoer beschikken, kunnen een vakantie in Sunparks Ardennen dan wel vergeten. En van Bertrix naar Libramont of omgekeerd wordt dan een gigantische omweg.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.