Fyra
Re: Fyra.
Fyradebacle kost NMBS miljoenen
Het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra heeft spoorwegmaatschappij NMBS al tussen de twee en vijf miljoen euro gekost. Dat blijkt uit een voorzichtige schatting van de NMBS, om een schadeclaim te kunnen indienen tegen de fabrikant, waarover de Coreliokranten vandaag berichten.
"In die schatting zit de kostprijs van de bussen die we hebben moeten inleggen toen de treinen stilvielen, en de compensaties voor de reizigers", zegt woordvoerder Bart Crols. "Ook het loon van het Fyra-personeel dat we niet op andere treinen kunnen inzetten, tellen we mee. Het gaat bijvoorbeeld om cateringpersoneel, een specifieke dienst die op een klassieke trein niet wordt aangeboden."
Het bedrag is niet definitief: het hangt af van het tijdstip waarop de Fyra-stellen weer beschikbaar zijn. De NMBS hoopt het volledige bedrag terug te vorderen, maar eist ook al voorschotten op de schadevergoeding. Ook kan de NMBS de voorschotten die ze zelf al betaalde voor de niet geleverde Fyra's terugvorderen, als ze uiteindelijk beslist om zelf geen Fyra's te kopen
bron: HLN 8feb 2013
Het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra heeft spoorwegmaatschappij NMBS al tussen de twee en vijf miljoen euro gekost. Dat blijkt uit een voorzichtige schatting van de NMBS, om een schadeclaim te kunnen indienen tegen de fabrikant, waarover de Coreliokranten vandaag berichten.
"In die schatting zit de kostprijs van de bussen die we hebben moeten inleggen toen de treinen stilvielen, en de compensaties voor de reizigers", zegt woordvoerder Bart Crols. "Ook het loon van het Fyra-personeel dat we niet op andere treinen kunnen inzetten, tellen we mee. Het gaat bijvoorbeeld om cateringpersoneel, een specifieke dienst die op een klassieke trein niet wordt aangeboden."
Het bedrag is niet definitief: het hangt af van het tijdstip waarop de Fyra-stellen weer beschikbaar zijn. De NMBS hoopt het volledige bedrag terug te vorderen, maar eist ook al voorschotten op de schadevergoeding. Ook kan de NMBS de voorschotten die ze zelf al betaalde voor de niet geleverde Fyra's terugvorderen, als ze uiteindelijk beslist om zelf geen Fyra's te kopen
bron: HLN 8feb 2013
Re: Fyra.
carlos schreef:Fyradebacle kost NMBS miljoenen
Het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra heeft spoorwegmaatschappij NMBS al tussen de twee en vijf miljoen euro gekost. Dat blijkt uit een voorzichtige schatting van de NMBS, om een schadeclaim te kunnen indienen tegen de fabrikant, waarover de Coreliokranten vandaag berichten.
"In die schatting zit de kostprijs van de bussen die we hebben moeten inleggen toen de treinen stilvielen, en de compensaties voor de reizigers", zegt woordvoerder Bart Crols. "Ook het loon van het Fyra-personeel dat we niet op andere treinen kunnen inzetten, tellen we mee. Het gaat bijvoorbeeld om cateringpersoneel, een specifieke dienst die op een klassieke trein niet wordt aangeboden."
Het bedrag is niet definitief: het hangt af van het tijdstip waarop de Fyra-stellen weer beschikbaar zijn. De NMBS hoopt het volledige bedrag terug te vorderen, maar eist ook al voorschotten op de schadevergoeding. Ook kan de NMBS de voorschotten die ze zelf al betaalde voor de niet geleverde Fyra's terugvorderen, als ze uiteindelijk beslist om zelf geen Fyra's te kopen
bron: HLN 8feb 2013
compensaties voor de reizigers????
cateringpersoneel (sinds wanneer is dit spoorweg personeel?)
Re: Fyra.
Speelt geen rol.carlos schreef: cateringpersoneel (sinds wanneer is dit spoorweg personeel?)
Indien dit door externe bedrijven gebeurt, blijft de NMBS ten opzichte van deze ook in gebreke, en moet dus daar een schadeloosstelling betalen
Deze schadevergoeding kan de NMBS dan terugvorderen van de fabrikant die in gebreke is.
Re: Fyra.
Natuurlijk! Men blijft toch liever zitten om dan in Brussel met een nieuw ticket over te stappen op een internationale trein dan in Gent nog eens extra over te stappen. Dat heeft niets met reizen "van Gent naar Antwerpen" te maken.Steve schreef:Da's wel heel kort door de bocht.carlos schreef:Jeroen schreef:
Een Bruggeling of Oostendenaar blijft toch zitten tot in Brussel om daar over te stappen.
quatsch,
je mag van NMBS niet van Gent naar Antwerpen rijden via Brussel
Als je er daardoor sneller bent of als het je een overstap bespaart (zonder de reistijd met meer dan 30 minuten te verlengen), is dat wel degelijk toegestaan. Als er geen goede aansluiting is met de IC-G, kan het voor die Bruggeling of Oostendenaar krak mogelijk hetzelfde zijn om tot Brussel te blijven zitten (na te kijken in de dienstregeling).
Zelfs als je het louter binnenlands bekijkt, zijn er meerdere situaties waarin je perfect reglementair via Brussel kunt reizen. Zoek bijvoorbeeld maar eens Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal op in de routeplanner, 's morgens vroeg: tussen 5 en 6 u zijn er een paar combinaties via Brussel of Mechelen. Aangezien de rechtstreekse IC's op dat tijdstip nog niet allemaal rijden, is dat op dat moment de snelste reismogelijkheid en dus perfect toegestaan.
En Carlos, ik vind het niet leuk om 'quatsch' naar mijn hoofd geslingerd te krijgen, zeker niet door iemand die zelf voortdurend hier zijn dromen en toogpraat als werkelijkheid verkoopt.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Fyra.
was mooi om 12u56 in antwerpenstefanic schreef:Voor de spotters:
Testritten van de 'LageLandenExpress'
Vrijdag 8/2:
DenHaag 7u29 -> Antwerpen 9u01-04 -> Brussel 9u42 (-> Vorst)
Brussel 12u18 -> Antwerpen 12u56-59 -> DenHaag 14u32
Zaterdag 9/2:
DenHaag 7u29 -> Antwerpen 9u13 (-> GroenenHoek)
Antwerpen 10u47 -> DenHaag 12u32
Telkens Traxx + 7 ICrm
2801 met 7 rijtuigen waaronder een blauw-gele.
Re: Fyra.
waarom zoudt ge in gent overstappen ge hebt toch nen directe trein van oostende naar antwerpenJeroen schreef: Natuurlijk! Men blijft toch liever zitten om dan in Brussel met een nieuw ticket over te stappen op een internationale trein dan in Gent nog eens extra over te stappen. Dat heeft niets met reizen "van Gent naar Antwerpen" te maken.
.
Re: Fyra.
Ja, 1 per uur... als die aansluiting daarentegen niet uitkomt, dan zit je al met een heel ander verhaal.carlos schreef:waarom zoudt ge in gent overstappen ge hebt toch nen directe trein van oostende naar antwerpenJeroen schreef: Natuurlijk! Men blijft toch liever zitten om dan in Brussel met een nieuw ticket over te stappen op een internationale trein dan in Gent nog eens extra over te stappen. Dat heeft niets met reizen "van Gent naar Antwerpen" te maken.
.
(heb je überhaupt wel de moeite genomen om te lezen wat er allemaal geantwoord is op je post?!)
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
De IC-trein naar Roosendaal gaat om :38 in Antwerpen, de trein uit Oostende komt in Antwerpen aan om :42. Overstappen in Gent zou dus kunnen lonen, al ben ik niet bekend met de tijden in Gent. Had de Fyra gereden dan was de rechtstreekse trein uit Oostende wel erg aantrekkelijk, dan had je een mooie overstap van een kwartier 

Re: Fyra.
De gemiddelde reiziger (die niet zo bekend is met dat 'spelen' met treinverbindingen) gaat altijd liever blijven zitten en zelfs een omweg maken dan één keer extra te moeten overstappen. Ik heb vaak de indruk dat 'treinkenners' daar veel te ver over nadenken en overstapformules proberen te bedenken waaraan het 'gewone' reizigersvolk helemaal geen boodschap heeft.Tijgernoot schreef:De IC-trein naar Roosendaal gaat om :38 in Antwerpen, de trein uit Oostende komt in Antwerpen aan om :42. Overstappen in Gent zou dus kunnen lonen, al ben ik niet bekend met de tijden in Gent.
Re: Fyra.
Ik denk dat je daar grotendeels gelijk hebt. Maar ik vrees dat het alternatief voor die minder voor de hand liggende reeks overstappen niet de overstapvrije verbinding is, maar de auto... Ik geef in mijn omgeving vaak reisadvies en merk dat maar al te vaak. Je kunt die mensen trouwens moeilijk ongelijk geven, als je uit de cijfers van Infrabel kunt afleiden dat je in elk belangrijk overstapstation meer dan 1 kans op 10 hebt dat de aansluiting niet gerealiseerd wordt. Als je dan meer veiligheid inbouwt, dan merk je al snel dat de omweg weer de snelste wordt...Jeroen schreef:
De gemiddelde reiziger (die niet zo bekend is met dat 'spelen' met treinverbindingen) gaat altijd liever blijven zitten en zelfs een omweg maken dan één keer extra te moeten overstappen. Ik heb vaak de indruk dat 'treinkenners' daar veel te ver over nadenken en overstapformules proberen te bedenken waaraan het 'gewone' reizigersvolk helemaal geen boodschap heeft.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Fyra.
Inderdaad. Hoe meer overstappen, hoe meer je rekening moet houden met gemiste aansluitingen. Ik kijk bij een dergelijke reeks overstappen altijd naar de alternatieven voor het geval ik een of meer aansluitingen mis. Dat is niet altijd gemakkelijk. Soms vertrek ik 1 of 2 uur vroeger dan in theorie nodig is om vóór een bepaald uur ergens te geraken.overweg13 schreef:Ik denk dat je daar grotendeels gelijk hebt. Maar ik vrees dat het alternatief voor die minder voor de hand liggende reeks overstappen niet de overstapvrije verbinding is, maar de auto... Ik geef in mijn omgeving vaak reisadvies en merk dat maar al te vaak. Je kunt die mensen trouwens moeilijk ongelijk geven, als je uit de cijfers van Infrabel kunt afleiden dat je in elk belangrijk overstapstation meer dan 1 kans op 10 hebt dat de aansluiting niet gerealiseerd wordt. Als je dan meer veiligheid inbouwt, dan merk je al snel dat de omweg weer de snelste wordt...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Fyra.
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... -E19.dhtml
het is blijkbaar niet enkel de Fyra die last heeft van het winterweer
het probleem met de trein is idd dat je veel te veel marge moet inbouwen, zeker als je met een paar overstappen zit, ik ga nu gewoon niet meer naar klassieke concerten in Nederland door al die miserie, 1 min te laat = niet binnen > duur ticket in de vuilbak
met de auto kan je toch echt een pak later vertrekken : ik vind het echt jammer om als treinfanaat die conclusie te moeten trekken 
het is blijkbaar niet enkel de Fyra die last heeft van het winterweer

het probleem met de trein is idd dat je veel te veel marge moet inbouwen, zeker als je met een paar overstappen zit, ik ga nu gewoon niet meer naar klassieke concerten in Nederland door al die miserie, 1 min te laat = niet binnen > duur ticket in de vuilbak

