ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.deadlock schreef:Onzin. Bij de metro van Kopenhagen heeft geen enkel bovengronds station schuifwanden.Steven schreef:Om zonder personeel te rijden moet je spoorlijnen hebben die volledig afgesloten zijn en vrij van overwegen, dat zal dus nog niet voor morgen of komende tien jaar zijn. Daarom dat men dat voorlopig enkel toepast op metrolijnen. Om goed te zijn moeten de perrons zichzelf volledig afsluiten zolang er geen trein is. Dit alles om ongevallen te voorkomen.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Steven schreef dan ook "om goed te zijn", ik zie hem nergens beweren dat het overal zo is.deadlock schreef:Onzin. Bij de metro van Kopenhagen heeft geen enkel bovengronds station schuifwanden.Steven schreef:Om zonder personeel te rijden moet je spoorlijnen hebben die volledig afgesloten zijn en vrij van overwegen, dat zal dus nog niet voor morgen of komende tien jaar zijn. Daarom dat men dat voorlopig enkel toepast op metrolijnen. Om goed te zijn moeten de perrons zichzelf volledig afsluiten zolang er geen trein is. Dit alles om ongevallen te voorkomen.
(een constructieve bijdrage van iemand zomaar als "onzin" bestempelen getuigt ook van weinig respect, vind je niet?)
Edit: sorry Steven, niet gezien dat je zelf al gereageerd had, stond op een nieuwe pagina ...
Re: ETCS in België.
Klopt niet. Elektronica en software zijn veel beter in het opsporen van bewegende en stilstaande objecten op welke afstand dan ook. Dat punt zijn we jaren geleden al voorbij gegaan. Er zijn nog maar heel weinig dingen waar mensen beter in zijn.Steven schreef:Net daarom moet je indien je volledig zonder personeel wil rijden extra risico's uitschakelen, met een treinbestuurder aan boord is er de menselijke controle om ver vooruit te "kijken" op de spoorlijn en mogelijk gevaar te zien. Zonder treinbestuurder ben je die factor kwijt en moet je dat dus voorkomen. Overwegen zijn dan dus een taboe (men tracht ze nu al zoveel als mogelijk af te schaffen). Een treinbestuurder kan nog reageren als hij 600 a 700m voor zijn trein een voertuig ziet opduiken op een overweg, met welke soort sensoren ga je zoiets vervangen?
Re: ETCS in België.
Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Re: ETCS in België.
in functie van het uitschakelen van toezichtspersoneel in stations met grote drukte.je voorkomt dat mensen toegang krijgen tot de sporen. Maar we wijken verder af er was namelijk al eerder gevraagd het terug gewoon bij ETCS in België te houden.deadlock schreef:Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Re: ETCS in België.
Er zijn al een aantal landen waar men besloten heeft geheel op ETCS over te gaan. Luxemburg is er een. België en Nederland. Denemarken. Zwitserland, en ik geloof Noorwegen ook.Steven schreef:Van de EU landen is momenteel enkel België het enige land dat zwaar inzet op ETCS zover ik weet, de meeste andere landen hadden al een relatief goed systeem tot nu toe en stellen de investering in ETCS uit zolang het niet nodig is.
Re: ETCS in België.
Luxemburg zit het verste maar hoever zitten die andere landen, trouwens ik sprak enkel over EU landenK V B schreef:Er zijn al een aantal landen waar men besloten heeft geheel op ETCS over te gaan. Luxemburg is er een. België en Nederland. Denemarken. Zwitserland, en ik geloof Noorwegen ook.Steven schreef:Van de EU landen is momenteel enkel België het enige land dat zwaar inzet op ETCS zover ik weet, de meeste andere landen hadden al een relatief goed systeem tot nu toe en stellen de investering in ETCS uit zolang het niet nodig is.


Re: ETCS in België.
Wat EMRTS/ETCS betreft heeft het geen zin om onderscheid te maken tussen EU en niet EU, want ook Noorwegen en Zwitserland hebben het EU spoorwegpakket geïmplementeerd. Per slot van rekening wil Zwitserland dat hun bedrijven toegang hebben tot de Europese spoorwegmarkt, en dus moeten ze hun markt ook openen.Steven schreef:Luxemburg zit het verste maar hoever zitten die andere landen, trouwens ik sprak enkel over EU landenK V B schreef:Er zijn al een aantal landen waar men besloten heeft geheel op ETCS over te gaan. Luxemburg is er een. België en Nederland. Denemarken. Zwitserland, en ik geloof Noorwegen ook.Steven schreef:Van de EU landen is momenteel enkel België het enige land dat zwaar inzet op ETCS zover ik weet, de meeste andere landen hadden al een relatief goed systeem tot nu toe en stellen de investering in ETCS uit zolang het niet nodig is.![]()
Dus zwitserland uit uw lijstje halen want zij kunnen geen EUsubsidie krijgen zover ik weet.
Een ander land dat ook al best ver staat in de ETCS implementatie is overigens Spanje.
Re: ETCS in België.
ik wilde dat onderscheid enkel maken omdat de EU aan zijn lidstaten subsidies geeft om ETCS te installeren, die andere landen krijgen dat geld niet vandaar dat ik ze even buiten men lijst wilde houden. Het is natuurlijk wel fijn dat die landen ook meedoen in het ETCS verhaal.
Re: ETCS in België.
http://youtu.be/f4BC9su9LS4deadlock schreef:Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
http://youtu.be/Q29nW4RhT68
Kostte 5 minuten zoeken op youtube.
Re: ETCS in België.
Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.Shrek schreef:(...)
ETCS net het tegengestelde van protectionistisch. Eens het overal ligt kan je elke lukrake 3kV of dieseltrein eender waar uit Europa plukken en er in België een spoordienst mee beginnen.
Re: ETCS in België.
Je moet zelfs zover niet zoeken, zelfs in België zijn er gevallen bekend waarbij er in verlaten metro stations (s avonds laat) jongeren iemand lastig vallen en voor dood op de sporen achterlaten.
Re: ETCS in België.
Maar dat wordt dus ook gestandaardiseerd. Daar zijn de TSI normen voor.nahoj schreef:Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.Shrek schreef:(...)
ETCS net het tegengestelde van protectionistisch. Eens het overal ligt kan je elke lukrake 3kV of dieseltrein eender waar uit Europa plukken en er in België een spoordienst mee beginnen.
Re: ETCS in België.
Inderdaad, de seininrichting is het meest opvallende domein van standardisatie met het ETCS, maar ook in andere domeinen is interoperabiliteit belangrijk.K V B schreef:Maar dat wordt dus ook gestandaardiseerd. Daar zijn de TSI normen voor.nahoj schreef:Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.
Ik denk niet dat het nog mogelijk is ergens in Europa een spoorlijn aan te leggen met Brits vrije-ruimte profiel bijvoorbeeld.