Een RBC geeft wel wat meer door dan alleen de vrije afstand: Maximale snelheid (jawel ook snelheid) waarbij rekening gehouden wordt met het snelheidsprofiel van de lijn, positie van de volgende bakens, beschrijving van het spoor (helling), plaats van spanningsschakelingen, eventuele snelheidsbeperking (weeral snelheid), vrije afstand.Shrek schreef:Een RBC kan geen snelheden doorgeven, enkel vrije blokken (of vrije afstanden in het geval van schuivende blokken). De trein moet zelf, aan de hand van de door hem gekende parameters, daaruit remcurves maken.carlos schreef:vertel jij dan maar waar een light versie, die een noodstop kan uitvoeren, die aan uw centraal beheerssysteem zijn positie kan doorgeven en die van het centraal beheerssysteem de snelheid waar tegen gereden moet worden kan ontvangen onveilig is?
Maar goed stel dat het zou kunnen is jouw systeem gevaarlijk bij:
1) gevallen van verminderde adhesie
2) wisselingen van bovenleidingsspanningen/fases
3) voorziene wijziging in de samenstelling van de trein
4) overgang naar een ander land (national values)
5) onvoorziene wijziging in de samenstelling tijdens het rijden
Daarnaast is het systeem onwenselijk omdat:
1) je er niet mee op een ander ETCS-niveau kan rijden
2) er geen dienstremmingen zijn bij een vergetelheid van de bestuurder maar meteen noodremmingen
3) er geen mogelijkheid is STM's in te bouwen
4) een eenduidige logging van de handelingen niet mogelijk is
Maar ik stel voor dat we heir nu over ophouden en teruggaan naar de reële ETCS en de implementatie daarvan in België
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Dat is zelfs in Groot Britannië niet meer mogelijk...Shrek schreef: Ik denk niet dat het nog mogelijk is ergens in Europa een spoorlijn aan te leggen met Brits vrije-ruimte profiel bijvoorbeeld.
Jaja, maar met enkel het statische snelheidsprofiel weet de trein nog niet hoe snel hij mag rijden, je moet nog steeds de treingegevens ook hebben. Dus zonder centrale computer sta je nergens.peejee2 schreef:Een RBC geeft wel wat meer door dan alleen de vrije afstand: Maximale snelheid (jawel ook snelheid) waarbij rekening gehouden wordt met het snelheidsprofiel van de lijn, positie van de volgende bakens, beschrijving van het spoor (helling), plaats van spanningsschakelingen, eventuele snelheidsbeperking (weeral snelheid), vrije afstand.
De aanwezigheid van spanningssluizen en andere spoorobjecten wordt momenteel steeds door een baken gegeven. Of dat in de toekomst verplicht blijft is nog niet uitgemaakt, maar het zo goed kunnen van wel.
Je hoeft niet zo te fixeren op het woordje goed. Het is eenvoudiger om dat zo te doen, i.p.v. een detectiesysteem te ontwikkelen/installeren/testen. Groot nadeel van perronwanden is dat je dan eerst alles een jaar lang alles compleet moet stilleggen en gemengd verkeer of gedeelde stations heel erg moeilijk wordt. (Zie wat ik hier eerder schreef over de Nürembergse metro)deadlock schreef:Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Hoe zinnig is het eigenlijk om ETCS te installeren op bvb. een rangeerterrein, haven, of museumlijn? Er van uitgaande dat de kostprijs nog een stuk zakt uiteraard.
Natuurlijk installeert men op een haventerrein geen ETCS. Maar dat is geen probleem. Een met ETCS uitgeruste trein kan ook over sporen rijden waar geen ETCS is...kika schreef: Hoe zinnig is het eigenlijk om ETCS te installeren op bvb. een rangeerterrein, haven, of museumlijn? Er van uitgaande dat de kostprijs nog een stuk zakt uiteraard.
Onder een bepaalde snelheid (de release speed) geeft ETCS geen remcurves meer (in België is dat meestal 30km/h). Het nut van de curves verdwijnt dus op een rangeerterrein. Wat ETCS wel doet is in shunt-mode het einde van de shunt bepalen. Rijdt je bijvoorbeeld door een gesloten groot sein of een bordje einde kleine beweging krijg je een noodrem. Maar verhinderen dat je tegen een andere trein botst is aan dergelijke snelheden niet mogelijk.kika schreef:Hoe zinnig is het eigenlijk om ETCS te installeren op bvb. een rangeerterrein, haven, of museumlijn? Er van uitgaande dat de kostprijs nog een stuk zakt uiteraard.
We beveiligen daarom steeds enkel de uitritten van bundels die uitkomen op hoofdspoor en de bordjes einde kleine beweging.
In havens is ETCS op de industrielijnen dus ook enkel nuttig voor die beide zaken, wat het wel heel duur maakt voor het beperkte nut. Op hoofdlijnen in de havens installeren we natuurlijk wel, want daar wil je sneller dan 40 km/h kunnen rijden.
Op museumlijnen zal het weinig zin hebben, ETCS werkt enkel als je treindetectie hebt en dat zie ik SCM of TSP nog niet snel installeren

Nieuwe lijnen: ok.Shrek schreef:Inderdaad, de seininrichting is het meest opvallende domein van standardisatie met het ETCS, maar ook in andere domeinen is interoperabiliteit belangrijk.K V B schreef:Maar dat wordt dus ook gestandaardiseerd. Daar zijn de TSI normen voor.nahoj schreef:Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.
Ik denk niet dat het nog mogelijk is ergens in Europa een spoorlijn aan te leggen met Brits vrije-ruimte profiel bijvoorbeeld.
Maar wanneer zullen alle bestaande lijnen 100% interoperabel zijn? Zelfs L2 is niet 100% norm-conform.
Maar goed: laat me niet tè negatief klinken; men moet ergens beginnen met standardisatie. Ik wil enkel meegeven dat 'zomaar een 3kV-voertuig ergens wegplukken en in België laten rijden' zelfs na 100% implementatie van ETCS niet evident zal zijn.
TSP rijdt toch hoofdzakelijk op het gewone net? Hoe moet dit dan?Shrek schreef:kika schreef: Op museumlijnen zal het weinig zin hebben, ETCS werkt enkel als je treindetectie hebt en dat zie ik SCM of TSP nog niet snel installeren
TSP heeft ook enorm veel ritten op de CFB tussen ciney en Spontin en Dorinne Durnal, dat is eveneens een museumlijn.Rétro schreef:TSP rijdt toch hoofdzakelijk op het gewone net? Hoe moet dit dan?Shrek schreef:kika schreef: Op museumlijnen zal het weinig zin hebben, ETCS werkt enkel als je treindetectie hebt en dat zie ik SCM of TSP nog niet snel installeren
Ondertussen rijden we al tot in Purnode, zelfs al 650 meter verder en hopen tegen de zomer van 2013 in Evrailles-Bauche te geraken.
Inderdaad, maar kan het TSP materieel op termijn dan nog gewoon blijven rijden op de gewone lijnen?
Er is natuurlijk nog een lange weg te gaan, maar we zitten wel op het goede spoornahoj schreef: Nieuwe lijnen: ok.
Maar wanneer zullen alle bestaande lijnen 100% interoperabel zijn? Zelfs L2 is niet 100% norm-conform.
Maar goed: laat me niet tè negatief klinken; men moet ergens beginnen met standardisatie. Ik wil enkel meegeven dat 'zomaar een 3kV-voertuig ergens wegplukken en in België laten rijden' zelfs na 100% implementatie van ETCS niet evident zal zijn.

Alle commerciële treinen gaan we in ieder geval verplichten ETCS aan boord te hebben, hoe het voor de toeristische treinen zit weet ik echt niet.Rétro schreef:Inderdaad, maar kan het TSP materieel op termijn dan nog gewoon blijven rijden op de gewone lijnen?
Inderdaad, dat is nog koffiedik kijken.Shrek schreef:Alle commerciële treinen gaan we in ieder geval verplichten ETCS aan boord te hebben, hoe het voor de toeristische treinen zit weet ik echt niet.
Hoe zit het dan eigenlijk met dat blokpostje in Haacht? Toen er vroeger calamiteiten waren, deed de loketbediende zijn loket dicht en moest hij aan een seintafel zelf treinen trekken, alhoewel Haacht toen ook al werd gecontroleerd door - ik dacht - B5 Mechelen en nadien B9 Leuven? Wat doet die man dan eigenlijk in zo een geval?Shrek schreef:En nu wat meer on-topic: heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS.
Als er iemand de juiste software op zijn traxxen zet kunnen die daar dus beveiligd rijden
Die post betstaat niet meer. De relais staan nog wel in Haacht, maar worden gewoon door een soort PLC aangestuurd vanuit de EBP van Mechelen.Jeroen schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met dat blokpostje in Haacht? Toen er vroeger calamiteiten waren, deed de loketbediende zijn loket dicht en moest hij aan een seintafel zelf treinen trekken, alhoewel Haacht toen ook al werd gecontroleerd door - ik dacht - B5 Mechelen en nadien B9 Leuven? Wat doet die man dan eigenlijk in zo een geval?
Maar van waaruit de bediening plaats vindt heeft niet zoveel met ETCS te maken. Belangrijker is dat er daar nog met relais gewerkt wordt, en dat maakt het veel moeilijker om er ETCS op te zetten. Maar goed, het is gelukt en de installatie is nu in dienst. Alleen nog wachten tot er ook treinen met ETCS over rijden.
Weet iemand hier hoe het zit met de Traxxen?