SNCF low cost TGV OUIGO
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
SNCF low cost TGV OUIGO
SNCF stelt zijn low cost TGV voor. Nieuw interieur style RER +/-;,blauwe kleur, en vertrekstation buiten de grote stadscentra zoals Marne la vallée etc Geen slecht idee...
ziehier enkele artikels
http://www.liberation.fr/economie/2013/ ... nts_882798
http://www.liberation.fr/economie/2013/ ... nts_882798
http://www.leparisien.fr/transports/off ... 580313.php
De naam is terug een vermenging van Frans en Engels
ziehier enkele artikels
http://www.liberation.fr/economie/2013/ ... nts_882798
http://www.liberation.fr/economie/2013/ ... nts_882798
http://www.leparisien.fr/transports/off ... 580313.php
De naam is terug een vermenging van Frans en Engels
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
Wat is daarmee dan gebeurd?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..Shrek schreef:Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. 2 euro voor een stopcontact is wel exemplarisch voor het concept.
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Dergelijke km-intervalverhogingen zijn in geen geval een gevolg van 'verlichting en gadgets'.nighttrain schreef:IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..Shrek schreef:Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Ergens circuleren er al langer geruchten dat de franse TGVs weinig kilometers doen en dat er steeds veel in "onderhoud" zijn.
Deze getallen lijken dat te bevestigen en er wordt blijkbaar aan gewerkt...maar dat oplossen met andere zeteltjes lijkt mij te gek om...
Deze getallen lijken dat te bevestigen en er wordt blijkbaar aan gewerkt...maar dat oplossen met andere zeteltjes lijkt mij te gek om...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Toch wel. Ik bedoel dat die intervals meer gebruikt worden om de "confort" onderdelen na te kijken en te vervangen. En dus niet om het grotere ruigere werk zoals wielen ,bogies , traktie equipment. Hoe eenvoudiger e minder subtiel het aanbod van "confort" hoe eenvoudiger het onderhoud dus ook minder frequent.Een voorbeeld :de leeslampjes per passagierszetel. Hoeveel zijn er op 1 TGV stel ,hoe regelmatig moet een stel binnen omdat je als exploitatant een hoge graad van "fonctionnaliteit" gaat aanbieden aan je client? Hoeveel manuren moet je reserveren om dit na te kijken ? te vervangen ? en met welke periodiciteit?nahoj schreef:Dergelijke km-intervalverhogingen zijn in geen geval een gevolg van 'verlichting en gadgets'.nighttrain schreef:IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..Shrek schreef:Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
Bij een negedaagse cycle van onze navetten gaat 90% va de tijd naar het oplossen van dit soort storingen.
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Hoe moet ik dat zien : negen dagen rijden, één dag binnen ?nighttrain schreef: Bij een negedaagse cycle van onze navetten gaat 90% va de tijd naar het oplossen van dit soort storingen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Omdat de stukken die werkelijk onderhoud nòdig hebben (controleren, vervangen, smeren,...) robuuster of afwezig zijn. De korstste intervallen (dus van het laagste onderhoudsniveau, schoonmaken niet meegerekend) zijn in de eerste plaats gebaseerd op veiligheid en in de tweede plaats op fundamentele instandhouding. Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.nighttrain schreef:Toch wel. Ik bedoel dat die intervals meer gebruikt worden om de "confort" onderdelen na te kijken en te vervangen. En dus niet om het grotere ruigere werk zoals wielen ,bogies , traktie equipment. Hoe eenvoudiger e minder subtiel het aanbod van "confort" hoe eenvoudiger het onderhoud dus ook minder frequent.Een voorbeeld :de leeslampjes per passagierszetel. Hoeveel zijn er op 1 TGV stel ,hoe regelmatig moet een stel binnen omdat je als exploitatant een hoge graad van "fonctionnaliteit" gaat aanbieden aan je client? Hoeveel manuren moet je reserveren om dit na te kijken ? te vervangen ? en met welke periodiciteit?nahoj schreef:Dergelijke km-intervalverhogingen zijn in geen geval een gevolg van 'verlichting en gadgets'.nighttrain schreef: IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..
Bij een negedaagse cycle van onze navetten gaat 90% va de tijd naar het oplossen van dit soort storingen.
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.nahoj schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Maar, dan vergeet je dat je 40 jaar oude auto met ondertussen 200000 km nog altijd rijdt, en je 5 jaar oude auto met ook 200000 km uiteenvalt. Auto's van tegenwoordig zijn ook als wegwerpproduct ontworpen: de onderhoudsintervallen mogen dan wel langer zijn, maar in totaal is hun gebruiksduur véél korter dan auto's van vroeger..dentheo schreef:Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.nahoj schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Maar, dan vergeet je dat je 40 jaar oude auto met ondertussen 200000 km nog altijd rijdt, en je 5 jaar oude auto met ook 200000 km uiteenvalt. Auto's van tegenwoordig zijn ook als wegwerpproduct ontworpen: de onderhoudsintervallen mogen dan wel langer zijn, maar in totaal is hun gebruiksduur véél korter dan auto's van vroeger..[/quote]msts.be schreef: Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.
Autos zijn tegenwoordig juist een stuk beter dan vroeger. Een auto van 40 jaar oud die nog rijd is eerder een uitzondering. Als ie het inderdaad zo lang uitgehouden heeft dan zal hij wel degelijk gebouwd zijn, maar al die autos die al begonnen te roesten als je er nog maar even naar keek, die zijn ondertussen wel allemaal weg.
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Als je mij citeert, apprecieer ik het wel als je mijn bijdrage niet zodanig verkapt dat het iets anders wil zeggen.dentheo schreef:Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.nahoj na verkapping door dentheo schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Die verdubbeling sloeg op een onderhoudsperiodiciteit van één type trein, van vandaag op morgen. Dus niet op een perdiodiciteitverschil tussen treintypes van 40 jaar geleden en nu (waar in de praktijk inderdaad ongeveer een verdubbeling tot verviervoudiging gerealiseerd is).
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
Hé ik dacht dat de onderhoudscyclus (ik ken de juiste afkortingen niet) nog altijd 7,5 en 15 jaar waren....zoals 30(?) jaar geleden ?nahoj schreef:
Die verdubbeling sloeg op een onderhoudsperiodiciteit van één type trein, van vandaag op morgen. Dus niet op een perdiodiciteitverschil tussen treintypes van 40 jaar geleden en nu (waar in de praktijk inderdaad ongeveer een verdubbeling tot verviervoudiging gerealiseerd is).
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: SNCF low cost TGV OUIGO
7,5 jaar slaat niet op het normale onderhoud als remmen nazicht, maar 'groot' onderhoud? Ik heb het idee dat hier een aantal verschillende zaken door elkaar lopen.
Nighttrain: blijkbaar zijn er ook enkele 'luxe-'speelgoedjes voor de reizigers aangezien je kan reserveren bij een stopcontact bijvoorbeeld. Ik ben niet verbaasd over het feit dat je bvb. leeslampjes redelijk vaak moet controleren op functioneren en dat het - in verhouding- veel tijd kost om ze dan ook nog te vervangen, maar het verschil lijkt me erg groot. Kan je toekomen met meer kleiner nazicht uitgevoerd door lager geschoolden tijdens de 'dode uren' zoals nu ook al wordt schoongemaakt?
Nighttrain: blijkbaar zijn er ook enkele 'luxe-'speelgoedjes voor de reizigers aangezien je kan reserveren bij een stopcontact bijvoorbeeld. Ik ben niet verbaasd over het feit dat je bvb. leeslampjes redelijk vaak moet controleren op functioneren en dat het - in verhouding- veel tijd kost om ze dan ook nog te vervangen, maar het verschil lijkt me erg groot. Kan je toekomen met meer kleiner nazicht uitgevoerd door lager geschoolden tijdens de 'dode uren' zoals nu ook al wordt schoongemaakt?