Het is niet enkel om te besparen dat men bij moderne treinen minder afscheidingen inbouwt. De meeste reizigers hebben niet zo graag al die hokjes. Zeker s' avonds laat voel je je in een ruim en licht interieur veel veiliger. Ikzelf vind trouwens treinen waar je binnenin helemaal van het ene eind naar het andere kan kijken behoorlijk mooi. En het geeft een spannend, visueel wisselend beeld telkens als die een bocht in gaat.SvMp schreef: Gescheiden balkons, sfeervolle ruimtes, niet al te felle verlichting, comfortabele stoelen; ofwel comfort en rust. Alles netjes op gelijke hoogte. Treinen zoals die in de jaren '70 en '80 nog werden gemaakt.
Verder wordt tegenwoordig ook gewenst dat reinen toegankelijk zijn voor personen met een handikap, en dat men snel kan in en uitstappen, zodat de halteringstijden korten kunnen zijn.
Dat hoeft overigens een mooi en comfortabel interieur niet in de weg te staan. De Lötschebergers van de BLS zijn hier een mooi voorbeeld van:
http://www.loetschberger.ch/bildervideo ... er_galerie