TREINERGERNISSEN.
Re: TREINERGERNISSEN.
In Brussel-zuid zie ik ze er toch regelmatig zak per zak alles eruit halen (Bij die lange witte vuilbakken voor PMD/rest/glas en papier toch ) wat er daarna met die zakken gebeurd geen flauw idee maar meestal zit het goede afval toch op de juiste plaats, niet altijd maar zo een mensen heb je altijd wel ...
Re: TREINERGERNISSEN.
Daar erger ik me ook wel vaker aan. Het is onbegonnen werk om alle reizigers en passanten tot chemische laboranten op te leiden dat er niets door elkaar geraakt. En hoe veel extra energie kost het om extra vuilnisbakken te hebben, dat gescheiden te transporteren etc.? Kan dat niet bij het recyclagebedrijf gedroogd en automatisch gescheiden worden?
Re: TREINERGERNISSEN.
Om papier van blikjes gescheiden te houden moet je toch geen laborant te zijn?kika schreef:Daar erger ik me ook wel vaker aan. Het is onbegonnen werk om alle reizigers en passanten tot chemische laboranten op te leiden dat er niets door elkaar geraakt. En hoe veel extra energie kost het om extra vuilnisbakken te hebben, dat gescheiden te transporteren etc.? Kan dat niet bij het recyclagebedrijf gedroogd en automatisch gescheiden worden?
Een beetje inzet van ons allen is,denk ik,genoeg.
Als dat sorteer werk thuis lukt,waarom dan niet in het station?

Re: TREINERGERNISSEN.
Botervloot wel, drinkyoghurtflesje ook, maar gewoon yoghurtbekertje niet. Vershoudfolie dan ook weer niet. En dat zijn slechts vuistregels, want er bestaan van ieder product wel uitzonderingen. Lukt het echt thuis? Bij jou en bij mij misschien. Maar ik heb genoeg op appartementen gewoond waar je dan heel erg duidelijk merkt dat het een minderheid is die zich er aan houdt. Bij hoogbouw in Amsterdam is het scheiden beperkt tot papier, glas en rest (en natuurlijk kga en grofvuil, maar daar loop je meestal ook niet met rond op de trein), omdat de kwaliteit van het aangevoerde recyclagemateriaal veel te laag was. Mag het papier waar je broodje inzat bij het papier? Nee. Maar misschien wel als het niet onder de mayonaise hangt? Misschien… En wat met de toeristen die niet weten wat PMD/PMC is?
Als je daarnaast nog ziet hoe de verschillende zakken bij elkaar komen en leest hoe het automatisch beter gescheiden kan worden, lijkt het me niet zo gek om aan het nut te twijfelen. Onze lieve NMBS houdt echter de kaken stijf op elkaar wat betreft succes en kostprijs (in de PR staat dat het een succes is). Ik wil graag geloven dat papier/glas/rest nog haalbaar en zinvol is, maar veel meer dan dat toch niet.
Als je daarnaast nog ziet hoe de verschillende zakken bij elkaar komen en leest hoe het automatisch beter gescheiden kan worden, lijkt het me niet zo gek om aan het nut te twijfelen. Onze lieve NMBS houdt echter de kaken stijf op elkaar wat betreft succes en kostprijs (in de PR staat dat het een succes is). Ik wil graag geloven dat papier/glas/rest nog haalbaar en zinvol is, maar veel meer dan dat toch niet.
Re: TREINERGERNISSEN.
Bij ons en in veel andere gemeenten,blijven zakken met een verkeerde inhoud staan.Met een grote,rode sticker erop.
Gewoon om de mensen erop te wijzen dat er fouten gemaakt zijn.
Dat is volgens mij ook de enige manier om die hoogstnodige mentaliteitswijziging te forceren.
Om het met jouw woorden te zeggen:'een minderheid houdt zich aan de regels'.

Gewoon om de mensen erop te wijzen dat er fouten gemaakt zijn.
Dat is volgens mij ook de enige manier om die hoogstnodige mentaliteitswijziging te forceren.
Om het met jouw woorden te zeggen:'een minderheid houdt zich aan de regels'.
Re: TREINERGERNISSEN.
Ach waterdicht is het ganse verhaal niet.
In onze gemeente was Isomo (piepschuim) jarenlang een van de duurste producten op het containerpark.
Tot het containerpark herschikt werd , toen werd het gratis....
En aangezien onze grijze restafval verbrand wordt, kan daar eigenlijk best frituurolie, verf etc. bij maar ja....daar zijn wij te dom voor dus dat mag niet.
In onze gemeente was Isomo (piepschuim) jarenlang een van de duurste producten op het containerpark.
Tot het containerpark herschikt werd , toen werd het gratis....
En aangezien onze grijze restafval verbrand wordt, kan daar eigenlijk best frituurolie, verf etc. bij maar ja....daar zijn wij te dom voor dus dat mag niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TREINERGERNISSEN.
In de stad Antwerpen mag je groen en rest bij elkaar doen, elders mag je dus een extra vuilbak huren en er meer voor betalen....zolang de kassa maar rinkeltdentheo schreef:Ach waterdicht is het ganse verhaal niet.
In onze gemeente was Isomo (piepschuim) jarenlang een van de duurste producten op het containerpark.
Tot het containerpark herschikt werd , toen werd het gratis....
En aangezien onze grijze restafval verbrand wordt, kan daar eigenlijk best frituurolie, verf etc. bij maar ja....daar zijn wij te dom voor dus dat mag niet.




Re: TREINERGERNISSEN.
Ik had het zelf nog nooit meegemaakt, tot vandaag, iemand die een gesprek voert met de gsm en gans het onderste rijtuig (M6) kon mee luisteren, is dat dan echt geen respect hebben voor medereizigers. Als die vrouw dat in de spits zou doen, ik denk dat ze die persoon uit de trein zetten.
Re: TREINERGERNISSEN.
Mijn ma heeft dat ook al meegemaakt. Een vrouw die een I11-rijtuig binnenkwam en direct door de GSM riep: "En ik zit hier in een wagon met allemaal saaie mensen!"
Ook heeft mijn ma al verschillende keren discussies van 'kaartjesknippers' en machinisten moeten aanhoren sinds ze in eerste klasse rijdt. Zelfs gestoef hoeveel ze al gestaakt hebben.
Ook heeft mijn ma al verschillende keren discussies van 'kaartjesknippers' en machinisten moeten aanhoren sinds ze in eerste klasse rijdt. Zelfs gestoef hoeveel ze al gestaakt hebben.
Re: TREINERGERNISSEN.
Ik heb een treinbegeleidster dat eens weten doen in eerste klasse. Ze was met een vriendin aan het bellen over een andere vriendin die psychologische problemen had, het ging over verplichte opname enzo, dingen waar niemand geen zaken mee heeft. Ik heb haar een aantal keer héél vies aangekeken tijdens haar gesprek maar zonder resultaat, toen ik afstapte in Mechelen was ze nog steeds bezig. Een treinbegeleidster zou toch beter moeten weten. Mijn gsm was plat, anders had ik het opgenomen en op Youtube gezet.Stijn91 schreef:Ik had het zelf nog nooit meegemaakt, tot vandaag, iemand die een gesprek voert met de gsm en gans het onderste rijtuig (M6) kon mee luisteren, is dat dan echt geen respect hebben voor medereizigers. Als die vrouw dat in de spits zou doen, ik denk dat ze die persoon uit de trein zetten.
Nog een andere ergernis van vanmorgen (maar niet de eerste keer dat ik mij eraan stoor) :
Na een half uur stil gestaan te hebben voor Brussel Noord (trein kwam van de luchthaven) besluit de treinbegeleider de reizigers eindelijk te informeren over de vertraging. En dit in het Nederlands en het Frans, terwijl die trein bomvol Amerikanen zat. Zijn die treinbegeleiders nu echt gewoon zo dom of doen ze gewoon alsof?
Re: TREINERGERNISSEN.
Niet iedereen is even goed in het Engels, en dat is ook geen eis. Voorgeprogrammeerde tekstjes aframmelen lukt de meesten nog wel, maar een geïmproviseerde boodschap is al andere koek. En vergeet ook niet dat, als je het in het Engels wil doen, het ook in het Duits moet, volgens Belgische wetgeving...
Re: TREINERGERNISSEN.
U hebt gelijk als u zich ergert aan het feit dat het veel te lang duurde alvorens u info ontving.TommyG schreef:Nog een andere ergernis van vanmorgen (maar niet de eerste keer dat ik mij eraan stoor) :
Na een half uur stil gestaan te hebben voor Brussel Noord (trein kwam van de luchthaven) besluit de treinbegeleider de reizigers eindelijk te informeren over de vertraging. En dit in het Nederlands en het Frans, terwijl die trein bomvol Amerikanen zat. Zijn die treinbegeleiders nu echt gewoon zo dom of doen ze gewoon alsof?
Wat betreft het gebruik van de talen : wij mogen ENKEL in het Frans en Nederlands aankondigingen doen in Brussel. Het feit dat er Amerikanen op de trein zitten, veranderd niks aan dat feit. Dat is nu eenmaal de Belgische Taalwetgeving. Dus neen, we zijn niet dom : we spreken gewoon de talen die we wettelijk verplicht zijn te spreken. Spijtig dat u onze job als dom aanziet.

Re: TREINERGERNISSEN.
En toch maak ik mij sterk dat U niet ontslagen wordt, indien U na het Nederlands en het Frans, even zegt dat U een groep Engels sprekenden gezien hebt en het daarom graag even herhaalt in het Engels.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TREINERGERNISSEN.
En waarom wel in het Engels, en niet als je een groep Bulgaren of Finnen gezien hebt? Omdat dat Potjesengels dat nu overal gesproken wordt, voor een wereldtaal moet doorgaan? Ik vind niet dat onze tbg's daar hun bijdrage moeten toe leveren. Dan zou ik het nog normaler vinden dat ook in de derde landstaal omgeroepen wordt. And by the way, ik ben ex-leraar Engels...dentheo schreef:En toch maak ik mij sterk dat U niet ontslagen wordt, indien U na het Nederlands en het Frans, even zegt dat U een groep Engels sprekenden gezien hebt en het daarom graag even herhaalt in het Engels.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: TREINERGERNISSEN.
Ontslagen? Nee. Maar er moet maar een taalfanaticus op de trein zitten die klacht indient, en een boete is niet onmogelijk. Ja, klantvriendelijkheid is echt wel de belangrijkste regel bij de NMBS...
Er is natuurlijk de omweg door ook in het Duits om te roepen (dan mag Engels ook), maar zoals al gezegd, niet iedereen is even sterk in vreemde talen om "Alain Provist" een mededeling te doen in andere talen dan Nederlands en Frans. En als je in het Engels wil omroepen, is Duits eigenlijk onvermijdelijk in België.
Nu, Vic, de facto is dat Potjesengels (of Globish) inderdaad een wereldtaal, die door een aanzienlijk deel van de bevolking (vaak met uitzondering van Engelstaligen
) wordt gesproken en begrepen.
Er is natuurlijk de omweg door ook in het Duits om te roepen (dan mag Engels ook), maar zoals al gezegd, niet iedereen is even sterk in vreemde talen om "Alain Provist" een mededeling te doen in andere talen dan Nederlands en Frans. En als je in het Engels wil omroepen, is Duits eigenlijk onvermijdelijk in België.
Nu, Vic, de facto is dat Potjesengels (of Globish) inderdaad een wereldtaal, die door een aanzienlijk deel van de bevolking (vaak met uitzondering van Engelstaligen
