pietmol schreef:(voornaamste nadelen kostprijs en T21 kan niet meer trek-duwrijden)Shrek schreef: Een paar jaar terug hebben ze de gigantische fout gemaakt de M5Bx niet te muxen, daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
Hopelijk krijgen de M4Adx en M5Bx toch nog spoedig een mux zodat de 27 weer zijn glansrol kan opnemen.

Dit zou wel heel jammer zijn. Per slot van rekening is een HLE21 een symbool van eenvoud en doet deze dat zeer goed met treinen die zijn niveau zijn, zeker tussen Oostende en Kortrijk. Beter enkel M5'en MUX'en en ETCS'sen, zodat je deze ook kan gebruiken na 2025. Zeker nu ze zo modern gemoderniseerd zijn.
A-rijtuigen vooraan is volgens mij geen goed idee. Denk maar aan de klachten die er gekomen zijn nadat men de eersteklasse rijtuigen van de IC A eens net achter het stuurrijtuig heeft gehangen!pietmol schreef:3 versies:
M6 ABDX-GH
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
snelkoppeling
typisch gebruik: splitsbare treinen op basis van M6 of M5 (M5BDX blijft noodzakelijk)
M6 ABDX
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
geen snelkoppeling
typisch gebruik: trekduw M4/I6/I10
M6 AX
bovenaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
geen snelkoppeling
typisch gebruik: lange trein trekduw M6 en/of M5 (voorbeeld M5BDX + 8x M5 +M5 + M6AX wwarbij de M6AX de voeding verzorgt van het naburige M5 rijtuig)
Wat je zeker ook moet vermelden is dat er een WC-moet zijn in die stuurrijtuigen.