Fyra
Re: Fyra.
Ok, dus de rezigers die moeten overstappen moeten 20 minuten wachten. Dat is 15 minuten verlies tegenover een vlotte overstap.pietmol schreef:zolang NMBS op de kleinere lijnen slechts 1 L trein per uur laat rijden, is het niet correct dat er grotere stations zijn (waar de mensen overstappen op die l-treintje) die niet bediend worden door sommige IC treinen
je kan bezwaarlijk Brussel Noord, Antwerpen Berchem, Leuven verwaarloosbare stations noemen
Die -pakweg 20- reizigers hebben samen dus 300 minuten tijd verloren doordat er geen goede overstap is.
Als de trein Luik-Brussel zou stoppen hebben er een 500-tal reizigers 5 minuten verloren, ofwel 2500 reizigersminuten.
Laat de IC-O dus maar doorvlammen, die overstappers zijn totaal onbelangrijk vermits zij een goed alternatief hebben.
Re: Fyra.
Misschien zijn er wel weinig reizigers omdat er weinig treinen zijn. Op vergelijkbare lijnen in Nederland zou er wel een halfuursdienst zijn.Matthias schreef:Maar meer dan 1 L-trein per uur op die lijn Antwerpen-Aarschot-Leuven zou gewoon weggegooid geld zijn; stations zoals Booischot, Begijnendijk, Melkouwen en in iets mindere mate Berlaar rechtvaardigen gewoon geen 2 L-treinen per uur, en zeker niet buiten de spits. Ik heb dikwijls op maandag tussen elf en drie die L-trein genomen; het gebeurde veel meer dat er niemand in die stations in- of uitstapte dan dat dat wel gebeurde. Dan nog twee treinen per uur vragen is dan op het absurde af. Nogmaals, misschien dat er in de spits wel een extra P-trein zou kunnen helpen, maar om gedurende heel de dag twee L-treinen te vragen... Dan wil je bijna het failliet van de NMBS.
L'union fait la force.
Re: Fyra.
Ik heb op dit forum nochtans gelezen dat er ooit in de uurregeling van de IC-O een stop in Leuven voorzien was, maar dat één of andere lobby-groep uit Luik een stop in Leuven tegenhield...Shrek schreef:Ok, dus de rezigers die moeten overstappen moeten 20 minuten wachten. Dat is 15 minuten verlies tegenover een vlotte overstap.pietmol schreef:zolang NMBS op de kleinere lijnen slechts 1 L trein per uur laat rijden, is het niet correct dat er grotere stations zijn (waar de mensen overstappen op die l-treintje) die niet bediend worden door sommige IC treinen
je kan bezwaarlijk Brussel Noord, Antwerpen Berchem, Leuven verwaarloosbare stations noemen
Die -pakweg 20- reizigers hebben samen dus 300 minuten tijd verloren doordat er geen goede overstap is.
Als de trein Luik-Brussel zou stoppen hebben er een 500-tal reizigers 5 minuten verloren, ofwel 2500 reizigersminuten.
Laat de IC-O dus maar doorvlammen, die overstappers zijn totaal onbelangrijk vermits zij een goed alternatief hebben.
De IC-O heeft buiten de spits (of zelfs in de ochtendspits in de richting Brussel -> Visé) een zeer lage bezetting. Een stop in Leuven zou de IC-A wat kunnen ontlasten voor mensen die in Leuven (met inbegrip van overstappers!) de trein naar Luik willen nemen. Momenteel is zo goed als iedereen aangewezen op de IC-A, die ook al de aansluitingen richting Maastricht, Jemelle, Luxemburg,.. (oei, weeral van die totaal onbelangrijke overstappers ) in Luik aanbiedt.
Slechts 20 potentiële reizigers die in Leuven vanuit de IC-O zouden overstappen lijkt mij toch wat aan de lage kant ingeschat. Door het aanbieden van goede gegarandeerde aansluitingen spreekt men immers een groter publiek aan.
Re: Fyra.
Men zou kunnen de IC-O in Leuven laten stoppen, maar in ruil de IC-E rechtstreeks op lijn 35 te sturen zonder stop en kopmaken in Leuven. Veel snellere verbinding met de Limburg! Voorwaarde is wel dat er een goede aansluiting Leuven-Aarschot en vv. voorhanden is.Elgar schreef:Ik heb op dit forum nochtans gelezen dat er ooit in de uurregeling van de IC-O een stop in Leuven voorzien was, maar dat één of andere lobby-groep uit Luik (PS?) een stop in Leuven tegenhield...Shrek schreef:Ok, dus de rezigers die moeten overstappen moeten 20 minuten wachten. Dat is 15 minuten verlies tegenover een vlotte overstap.pietmol schreef:zolang NMBS op de kleinere lijnen slechts 1 L trein per uur laat rijden, is het niet correct dat er grotere stations zijn (waar de mensen overstappen op die l-treintje) die niet bediend worden door sommige IC treinen
je kan bezwaarlijk Brussel Noord, Antwerpen Berchem, Leuven verwaarloosbare stations noemen
Die -pakweg 20- reizigers hebben samen dus 300 minuten tijd verloren doordat er geen goede overstap is.
Als de trein Luik-Brussel zou stoppen hebben er een 500-tal reizigers 5 minuten verloren, ofwel 2500 reizigersminuten.
Laat de IC-O dus maar doorvlammen, die overstappers zijn totaal onbelangrijk vermits zij een goed alternatief hebben.
De IC-O heeft buiten de spits (of zelfs in de ochtendspits in de richting Brussel -> Visé) een zeer lage bezetting. Een stop in Leuven zou de IC-A wat kunnen ontlasten voor mensen die in Leuven (met inbegrip van overstappers!) de trein naar Luik willen nemen. Momenteel is zo goed als iedereen aangewezen op de IC-A, die ook al de aansluitingen richting Maastricht, Jemelle, Luxemburg,.. (oei, weeral van die totaal onbelangrijke overstappers ) in Luik aanbiedt.
Slechts 20 potentiële reizigers die in Leuven vanuit de IC-O zouden overstappen lijkt mij toch wat aan de lage kant ingeschat. Door het aanbieden van goede gegarandeerde aansluitingen spreekt men immers een groter publiek aan.
Re: Fyra.
Vind ik ook. En zo word de Leuvenboog goed benut. Als men dan nog kan zorgen dat als men van Heist-Op-Den-Berg, Melkouwen, Begijnendijk komt directe aansluiting heeft met de IC E naar Brussel en er in Aarschot een directe trein naar Leuven klaarstaat voor de reiziger die van Hasselt en Diest naar Brussel moeten, is het plaatje perfectLHOON schreef:Men zou kunnen de IC-O in Leuven laten stoppen, maar in ruil de IC-E rechtstreeks op lijn 35 te sturen zonder stop en kopmaken in Leuven. Veel snellere verbinding met de Limburg! Voorwaarde is wel dat er een goede aansluiting Leuven-Aarschot en vv. voorhanden is.Elgar schreef:Ik heb op dit forum nochtans gelezen dat er ooit in de uurregeling van de IC-O een stop in Leuven voorzien was, maar dat één of andere lobby-groep uit Luik (PS?) een stop in Leuven tegenhield...Shrek schreef:Ok, dus de rezigers die moeten overstappen moeten 20 minuten wachten. Dat is 15 minuten verlies tegenover een vlotte overstap.
Die -pakweg 20- reizigers hebben samen dus 300 minuten tijd verloren doordat er geen goede overstap is.
Als de trein Luik-Brussel zou stoppen hebben er een 500-tal reizigers 5 minuten verloren, ofwel 2500 reizigersminuten.
Laat de IC-O dus maar doorvlammen, die overstappers zijn totaal onbelangrijk vermits zij een goed alternatief hebben.
De IC-O heeft buiten de spits (of zelfs in de ochtendspits in de richting Brussel -> Visé) een zeer lage bezetting. Een stop in Leuven zou de IC-A wat kunnen ontlasten voor mensen die in Leuven (met inbegrip van overstappers!) de trein naar Luik willen nemen. Momenteel is zo goed als iedereen aangewezen op de IC-A, die ook al de aansluitingen richting Maastricht, Jemelle, Luxemburg,.. (oei, weeral van die totaal onbelangrijke overstappers ) in Luik aanbiedt.
Slechts 20 potentiële reizigers die in Leuven vanuit de IC-O zouden overstappen lijkt mij toch wat aan de lage kant ingeschat. Door het aanbieden van goede gegarandeerde aansluitingen spreekt men immers een groter publiek aan.
Re: Fyra.
Die IC-O zou inderdaad in Leuven wat reizigers kunnen overnemen, maar dan alleen op de momenten dat dit absoluut niet nodig is, zoals je eigenlijk zelf zegt... En onrechtstreeks geef je ook een andere oplossing aan: zorg ervoor dat de aansluitingen in Liège voor een deel ook berekend worden op de IC-O i.p.v. de IC-A, dan krijg je vanzelf een spreiding van de reizigers.Elgar schreef:
De IC-O heeft buiten de spits (of zelfs in de ochtendspits in de richting Brussel -> Visé) een zeer lage bezetting. Een stop in Leuven zou de IC-A wat kunnen ontlasten voor mensen die in Leuven (met inbegrip van overstappers!) de trein naar Luik willen nemen. Momenteel is zo goed als iedereen aangewezen op de IC-A, die ook al de aansluitingen richting Maastricht, Jemelle, Luxemburg,.. (oei, weeral van die totaal onbelangrijke overstappers ) in Luik aanbiedt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Fyra.
Even de draad van de fyra terug opnemen.
Uit het persbericht van 21 januari lezen we dat ansaldo-breda 3 maanden van de NMBS gekregen heeft op de fyra terug op de rails te krijgen.
Dat zou dus ten laatste moeten zijn op 21 april.
Heeft er al iemand enig zicht hierop?
Ik hoorde dat het eind april zou zijn.
Gaan ze die drie maanden echt volledig nodig hebben... EN LANGER..., of gaat de NMBS zijn woorden hard maken op 22 april?
Uit het persbericht van 21 januari lezen we dat ansaldo-breda 3 maanden van de NMBS gekregen heeft op de fyra terug op de rails te krijgen.
Dat zou dus ten laatste moeten zijn op 21 april.
Heeft er al iemand enig zicht hierop?
Ik hoorde dat het eind april zou zijn.
Gaan ze die drie maanden echt volledig nodig hebben... EN LANGER..., of gaat de NMBS zijn woorden hard maken op 22 april?
Re: Fyra.
Is het echt zo druk top de HSL tussen Leuven en Luik ?? Hoeveel treinen gaan daar per uur en per richting ?Steven schreef:jammer genoeg is het huidige rijpad niet echt geschikt om een stilstand te houden, daarvoor heeft men geen minuten ingebouwd in de uurregeling.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
Minstens 3, soms 4: twee IC's, een Thalys en een ICE, veronderstel ik. Waarvan 2 treinen die merkelijk trager zijn dan de andere, en die dus voor bijkomende exploitatieproblemen kunnen zorgen, en twee andere die toch wel eens met grote vertraging rijden, wat het er ook niet eenvoudiger op maakt.dentheo schreef:Is het echt zo druk top de HSL tussen Leuven en Luik ?? Hoeveel treinen gaan daar per uur en per richting ?Steven schreef:jammer genoeg is het huidige rijpad niet echt geschikt om een stilstand te houden, daarvoor heeft men geen minuten ingebouwd in de uurregeling.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Fyra.
Het is niet op de HSL dat er een probleem is maar tussen Brussel en Leuven. Daar zit die trein echt gewrongen alsook tussen Ans en Luik.dentheo schreef:Is het echt zo druk top de HSL tussen Leuven en Luik ?? Hoeveel treinen gaan daar per uur en per richting ?Steven schreef:jammer genoeg is het huidige rijpad niet echt geschikt om een stilstand te houden, daarvoor heeft men geen minuten ingebouwd in de uurregeling.
Re: Fyra.
Vandaag antwoord gekregen van de ombudsman. Omdat de NMBS mijn tickets heeft terugbetaald, wil de ombudsman mijn dossier afsluiten. Hier mijn antwoord: "In uw antwoord gaat u compleet voorbij aan mijn argumentatie, en maakt u er zich gemakkelijk van af door te verwijzen naar de terugbetaling van de tickets door NMBS. Mijn dossier is veel fundamenteler van aard en intussen aanhangig gemaakt bij de toezichthouder (FOD Mobiliteit). Uw diensten ontgoochelen mij voor de zoveelste maal."Rob schreef:En die 2 weken zijn intussen ook feestelijk verstreken zonder enig teken van leven van de NMBS-Groep. De Ombudsman liet mij al op 15 februari per post weten dat de tijd om was, maar ik heb veiligheidshalve tot vandaag gewacht om de toezichthouder van de FOD Mobiliteit via e-mail in te schakelen. Ik ben eens benieuwd wat er uit de bus zal komen!rvdborgt schreef:Ze hebben nog 2 weken. Klachten moeten in principe binnen een maand gemotiveerd beantwoord worden. De NMBS is helaas niet zo snel.Rob schreef:De NMBS heeft op 12/02 het bedrag dat ik eind december heb besteed aan onbruikbare Fyra-tickets, integraal terugbetaald.
Een reactie op mijn klacht over de weigering van NMBS om die tickets om te wisselen voor Thalys-tickets, ingediend op 28/01, is tot op heden niet beantwoord.
Groetjes,
Rian
De ombudsman kan zijn dure briefpapier beter voor zich houden en zichzelf maar beter opdoeken. In geen enkele van mijn klachten tegen de NMBS heeft de ombudsman ook maar één zinvolle interventie gedaan. Enkel reageren naast de kwestie en blijk geven van een totaal gebrek aan leesvaardigheid en kennis van zaken.