Signalisatie
Signalisatie
Beste enthousiast,
Ik zal hoogst waarschijnlijk op 6 mei beginnen met de vorming tot treinbestuurder. Ik weet dat het niet mogelijk is om de cursuspakketten al reeds in te zien en dat die nagenoeg niet te vinden is op het web, wat wel begrijpelijk is (copyright redenen; enz,...). Ik weet via één van de bezoekers (Steven) waaruit het cursuspakket is opgebouwd en daarover gaat mijn volgende vraag ...
Is er ergens een site, een link, een boek, te vinden over de signalisatie bij de belgische spoorwegen ???
Ik ben verschoten van hoe interessant de opleiding treinbestuurder wel is en daar ik een tweetal maanden moet wachten dacht ik om me een beetje voor te bereiden op wat komen gaat.. Eigenlijk is alle info, over de leerstof, welkom .
Merci, en de groeten iedereen
Ik zal hoogst waarschijnlijk op 6 mei beginnen met de vorming tot treinbestuurder. Ik weet dat het niet mogelijk is om de cursuspakketten al reeds in te zien en dat die nagenoeg niet te vinden is op het web, wat wel begrijpelijk is (copyright redenen; enz,...). Ik weet via één van de bezoekers (Steven) waaruit het cursuspakket is opgebouwd en daarover gaat mijn volgende vraag ...
Is er ergens een site, een link, een boek, te vinden over de signalisatie bij de belgische spoorwegen ???
Ik ben verschoten van hoe interessant de opleiding treinbestuurder wel is en daar ik een tweetal maanden moet wachten dacht ik om me een beetje voor te bereiden op wat komen gaat.. Eigenlijk is alle info, over de leerstof, welkom .
Merci, en de groeten iedereen
Re: Signalisatie
Met een klein beetje Googlen kom je al heel snel uit op Railmedia.be, waar er alvast een pagina gewijd is aan de verschillende seinbeelden en snelheidsborden: http://www.railmedia.be/seinen.htm
Nog een aantal mogelijk interessante links:
http://www.nicospilt.com/index_nmbs-beveiliging.htm
http://www.tassignon.be/trains/RGS-I-III/RGS-I-III.htm (volledig reglement, wel in het Frans en geen idee of het nog enigszins actueel is)
http://www.wallorail.be/europe/belgique ... /index.htm
http://www.thesignalpage.nl/data.php
Nog een aantal mogelijk interessante links:
http://www.nicospilt.com/index_nmbs-beveiliging.htm
http://www.tassignon.be/trains/RGS-I-III/RGS-I-III.htm (volledig reglement, wel in het Frans en geen idee of het nog enigszins actueel is)
http://www.wallorail.be/europe/belgique ... /index.htm
http://www.thesignalpage.nl/data.php
Re: Signalisatie
Of deze: http://www.spoorventje.be/Treinen/Belgi ... poren.html
Maar aan echte uitgebreide cursussen zal je niet geraken vrees ik, dat is allemaal beschermd materiaal. Maar geen nood, over enkele weken krijg je meer dan genoeg studiemateriaal van je nieuwe werkgever

Maar aan echte uitgebreide cursussen zal je niet geraken vrees ik, dat is allemaal beschermd materiaal. Maar geen nood, over enkele weken krijg je meer dan genoeg studiemateriaal van je nieuwe werkgever

Re: Signalisatie
Inderdaad, de eigenlijke theorie bestaat uit de nodige KILO's papier, papier en .... jawel hoor nog eens papier.
De basiszaken staan inderdaad op verschillende sites online. Maar dat zijn enkel de normale dingen. Het feit is dat het grootste deel van de theorie eigenlijk bestaat uit abnormale zaken. Alle gevallen van gestoorde seinen, gestoorde overwegen, remklemmingen, incidenten, .... noem het maar op maar dat zal bijna 2/3 uitmaken van de theorie.
trouwens Shrek merci om mijn eigen (niet meer echt up to date) site te gebruiken als verwijzing.
De basiszaken staan inderdaad op verschillende sites online. Maar dat zijn enkel de normale dingen. Het feit is dat het grootste deel van de theorie eigenlijk bestaat uit abnormale zaken. Alle gevallen van gestoorde seinen, gestoorde overwegen, remklemmingen, incidenten, .... noem het maar op maar dat zal bijna 2/3 uitmaken van de theorie.
trouwens Shrek merci om mijn eigen (niet meer echt up to date) site te gebruiken als verwijzing.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Signalisatie
Er bestaan toch samenvattingen van de HLT die circuleren op internet, voor zover die legaal zijn natuurlijk 

Re: Signalisatie
Bedankt voor de info. Ik ben al oude kennissen (machinisten) aan het opzoeken om wat meer info los te weken,
MERCI VOOR DE LINKS
MERCI VOOR DE LINKS
Re: Signalisatie
Die zijn zelden up to date.Klassiekje schreef:Er bestaan toch samenvattingen van de HLT die circuleren op internet, voor zover die legaal zijn natuurlijk
Re: Signalisatie
Ik zou eigenlijk afraden om op voorhand op eigen houtje beginnen te studeren, wegens het gevaar dat je verkeerde of verouderde informatie gaat opnemen, met alle gevolgen vandien als je dan uiteindelijk aan de cursus begint.
Gewoon even geduld hebben, je zal je studiedrift in de toekomst nog goed kunnen gebruiken.
Gewoon even geduld hebben, je zal je studiedrift in de toekomst nog goed kunnen gebruiken.

Re: Signalisatie
Ik ging hier net hetzelfde als Hobbes zeggen: de beste raad die ik kan geven is om gewoon te wachten tot je de leerstof krijgt. Je kan een klein beetje basisinfo vinden op het internet over seinen en merkborden langs het spoor, maar als ze al correct is, is ze nooit up to date of volledig. Je gaat m.a.w. jezelf ongetwijfeld verkeerde dingen aanleren en dat wil je zeker niet net voor de opleiding. De reglementering is soms al verwarrend genoeg dat je best meteen de juiste versie leert.
De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.
De reglementering van 1967 is weliswaar zeer interessante informatie om te zien hoe de evolutie is gegaan, maar veel blijft er niet meer van over in de huidige reglementering.
Dus ja, ik kan begrijpen dat je ongeduldig bent, maar wacht gewoon maar, je zal nog tijd genoeg krijgen om alles achter de kiezen te krijgen.
De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.
De reglementering van 1967 is weliswaar zeer interessante informatie om te zien hoe de evolutie is gegaan, maar veel blijft er niet meer van over in de huidige reglementering.
Dus ja, ik kan begrijpen dat je ongeduldig bent, maar wacht gewoon maar, je zal nog tijd genoeg krijgen om alles achter de kiezen te krijgen.
Re: Signalisatie
Heb net die info op railmedia eens bekeken, staat inderdaad vol met fouten.Eimai schreef:
De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Signalisatie
Geven ze die jongens geen Ipad? Ik dacht dat inmiddels alle TB's er één hadden?Steven schreef:Inderdaad, de eigenlijke theorie bestaat uit de nodige KILO's papier, papier en .... jawel hoor nog eens papier.
Re: Signalisatie
nee totaal geen ipad en geen tablet voor leerling bestuurders.
Treinbestuurders krijgen de Panasonic Toughbook
Doch dat toestel heeft zodanig veel beperkingen gekregen dat het momenteel dienst doet als .... PDF lezer.
Treinbestuurders krijgen de Panasonic Toughbook
Doch dat toestel heeft zodanig veel beperkingen gekregen dat het momenteel dienst doet als .... PDF lezer.
Re: Signalisatie
Je bedoelt toch beperkingen opgelegd (ingesteld) door de IT afdeling?Steven schreef: Treinbestuurders krijgen de Panasonic Toughbook
Doch dat toestel heeft zodanig veel beperkingen gekregen dat het momenteel dienst doet als .... PDF lezer.
Aan het toestel ligt het alvast niet, daar heb ik ervaring uit eerste hand van

Re: Signalisatie
Inderdaad het toestel is bijna volledig lam gemaakt door de beperkingen opgelegd vanuit de IT afdeling en dus ook de bijhorende directies die er over hebben beslist.
Re: Signalisatie
Die pagina is bij deze van het net af.Eimai schreef: De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.