Historische Eloks
Historische Eloks
Beste,
heeft iemand een overzicht welke loks er door wie zullen bewaard worden?
de Belgische (en niet de inport meuk zoals de HLE18.1,HLE13,HLE18.2) zijn volgens mij namelijk een mooi bewijs van Belgisch kunnen op gebied van elektromechanica
dankje
heeft iemand een overzicht welke loks er door wie zullen bewaard worden?
de Belgische (en niet de inport meuk zoals de HLE18.1,HLE13,HLE18.2) zijn volgens mij namelijk een mooi bewijs van Belgisch kunnen op gebied van elektromechanica
dankje
Re: Historische Eloks
Mooie collectie! prachtig dat er nog mensen zich ontfermen over dit erfgoed. Bewaart de NMBS zelf ook eloks?
Re: Historische Eloks
Ik ben niet 100% zeker maar het zouden deze kunnen zijn:
1503
1602
2801
2912
2913
1503
1602
2801
2912
2913
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.
Re: Historische Eloks
dat klinkt goed!Locomotief 5175 schreef:jawel, 2383 is bewaard door de NMBS holding.
Re: Historische Eloks
Mag ik er bij deze even op wijzen dat de locs van de reeks 18.1 geen ingevoerde MEUK zijn , maar dat deze loks wel degelijk in België gemaakt zijn namelijk bij BN te Nijvel.Honda-V6 schreef:Beste,
heeft iemand een overzicht welke loks er door wie zullen bewaard worden?
de Belgische (en niet de inport meuk zoals de HLE18.1,HLE13,HLE18.2) zijn volgens mij namelijk een mooi bewijs van Belgisch kunnen op gebied van elektromechanica
dankje
Ook de reeks 13 werd gedeeltelijk in België gemaakt.
Groetjes Jos
Re: Historische Eloks
De HLE18¹ is inderdaad bij BN gebouwd, maar wel onder licentie van Alsthom. Uiteindelijk heb je dat met alle treinen die geheel of gedeeltelijk op een buitenlandse serie gebaseerd zijn:
- De Class 67 zijn feitelijk Diesel-Prima's avant-la-lettre. En ik denk ook niet dat de doorsnee Britse spotter dat een echte Britse loc vindt.
- Class 59/66 zijn ook EMD SD50'ers met een smalle kast op. En ook gebouwd aan de andere kant van de oceaan.
- Spaanse BR252, aka EuroSprinter I. Eerste locs gebouwd in München, een deel in Zwitserland (ABB Zürich, ex-Oerlikon) en het andere deel in Spanje (CAF en Meinfesa/later Alstom/nu Vossloh).
- HLE13 = BB36000 zonder mogelijkheid op 1.5kV en met andere kop. Ook meer Belgische (transfo van Pauwels bv.) ipv Franse onderdelen.
- Onze Nohab's (52/53/54) zijn dan in principe ook ingevoerde meuk hé. Zweeds ontwerp, gebouwd door AFB en met GM motor zit daar nog weinig Belgisch in (even afgezien van de machines met vlottende cabine).
- Zelfde historie met HLR 80'ers: Duitse V60'ers gebouwd door BN/ABR en met dubbele lampen ipv de enkelvoudige lampen op de V60. Maar voor de rest zijn die wel identiek.
Toekomstige locs zullen allemaal ingevoerd zijn, gezien alle spelers geen zuiver Belgische trein (die afwijkt van de standaard concepten) zal willen ontwerpen en bouwen.
- De Class 67 zijn feitelijk Diesel-Prima's avant-la-lettre. En ik denk ook niet dat de doorsnee Britse spotter dat een echte Britse loc vindt.
- Class 59/66 zijn ook EMD SD50'ers met een smalle kast op. En ook gebouwd aan de andere kant van de oceaan.
- Spaanse BR252, aka EuroSprinter I. Eerste locs gebouwd in München, een deel in Zwitserland (ABB Zürich, ex-Oerlikon) en het andere deel in Spanje (CAF en Meinfesa/later Alstom/nu Vossloh).
- HLE13 = BB36000 zonder mogelijkheid op 1.5kV en met andere kop. Ook meer Belgische (transfo van Pauwels bv.) ipv Franse onderdelen.
- Onze Nohab's (52/53/54) zijn dan in principe ook ingevoerde meuk hé. Zweeds ontwerp, gebouwd door AFB en met GM motor zit daar nog weinig Belgisch in (even afgezien van de machines met vlottende cabine).
- Zelfde historie met HLR 80'ers: Duitse V60'ers gebouwd door BN/ABR en met dubbele lampen ipv de enkelvoudige lampen op de V60. Maar voor de rest zijn die wel identiek.
Toekomstige locs zullen allemaal ingevoerd zijn, gezien alle spelers geen zuiver Belgische trein (die afwijkt van de standaard concepten) zal willen ontwerpen en bouwen.
Re: Historische Eloks
Die volg ik even niet...msts.be schreef: - Onze Nohab's (52/53/54) zijn dan in principe ook ingevoerde meuk hé. Zweeds ontwerp, gebouwd door AFB en met GM motor zit daar nog weinig Belgisch in (even afgezien van de machines met vlottende cabine).
a) de reeks 52/53/54 zijn geen Nohab's, maar volledig gebouwd door het Belgische AFB met gebruik maken van Amerikaanse onderdelen;
b) het ontwerp is niet Zweeds, maar Amerikaans. AFB heeft het licentieverdrag verkregen van het Amerikaanse General Motors, Electro Motiv Division. Een soortgelijk licentieverdrag heeft GM-EMD afgegeven aan Nohab, maar dat staat volledig los van de AFB loks;
c) waarom zou in de machines met een vlottende cabine wel meer Belgisch zitten? Zijn gewoon allemaal deze loks, die grofweg in de jaren '80 verbouwd werden van bolle neus naar vlottende cabine...
Kun je je nader verklaren?
Groetjes Davy
Re: Historische Eloks
De veren onder de cabines waarschijnlijkBrossel schreef:[
c) waarom zou in de machines met een vlottende cabine wel meer Belgisch zitten?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Historische Eloks
Locomotief 5175 schreef:jawel, 2383 is bewaard door de NMBS holding.
En 2309 door TSP
ik heb diene vandaag mogen "leveren" in schaarbeek met de 5910 van de NMBS