IC/IR 1984

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Molenbruch Y.

IC/IR 1984

Bericht door Molenbruch Y. »

Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik in het gedeelte 'Marktplaats' een vraag gesteld over hoe ik aan oude spoorboekjes zou kunnen geraken. Helaas is er daarop tot nu toe nog maar weinig reactie gegeven.

Ik wil echter mijn pogingen om de dienstregelingen van vroeger te verkennen niet opgeven, en daarom nu dit verzoek:
Is er iemand die me een kaart van alle IC, IR en L-verbindingen (die kaart was tot enige jaren geleden in ieder spoorboekje te vinden) zou kunnen inscannen? Ze zou wel uit de periode '84 - '98 moeten komen. Je weet wel, zo'n kaart van België waarop alle IC-verbindingen met rode lijntjes staan aangegeven, de IR's in het blauw en de stoptreinen in het groen. Dit is dus GEEN gewone netkaart met alle spoorlijnen erop, want die heb ik uiteraard.

Ik hoop alvast dat iemand die zo'n kaart bezit de moeite wil doen ze even onder de scanner te leggen en ze in dit topic te publiceren. Vermeld er a.u.b. dan ook even bij of het de week- of de weekenddienst betreft. Tips over hoe ik aan oude dienstregelingen kan geraken zijn uiteraard ook nog steeds welkom.

Hartelijk dank bij voorbaat.

Groeten,
FLV-FGSP

Re: IC/IR 1984

Bericht door FLV-FGSP »

Molenbruch Y. schreef:Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik in het gedeelte 'Marktplaats' een vraag gesteld over hoe ik aan oude spoorboekjes zou kunnen geraken. Helaas is er daarop tot nu toe nog maar weinig reactie gegeven.

Ik wil echter mijn pogingen om de dienstregelingen van vroeger te verkennen niet opgeven, en daarom nu dit verzoek:
Is er iemand die me een kaart van alle IC, IR en L-verbindingen (die kaart was tot enige jaren geleden in ieder spoorboekje te vinden) zou kunnen inscannen? Ze zou wel uit de periode '84 - '98 moeten komen. Je weet wel, zo'n kaart van België waarop alle IC-verbindingen met rode lijntjes staan aangegeven, de IR's in het blauw en de stoptreinen in het groen. Dit is dus GEEN gewone netkaart met alle spoorlijnen erop, want die heb ik uiteraard.
Eric Gagla had ooit een kaart online. Die heeft hij helaas weer weggehaald, maar dankzij http://www.webarchive.org is er nog iets te vinden:
http://web.archive.org/web/200503061816 ... cir20.html en
http://web.archive.org/web/200503070202 ... icir84.pdf
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Denderleeuw – Geraadrsbergen – Ath – Mons
Deze IR verbinding heeft blijkbaar nooit het daglicht gezien volgens deze website.

De lijn Ronse – Leuze is met de tijd dus ook opgedoekt?

Kan der mij iemand meer inlichtingen geven over de geschiedenis van lijn 82 Aalst – Burst vroeger was die lijn ook langer, nu rijden der enkel nog p-treinen op met de motorwagens 41.
In 1995 werd der zelf een nieuw station geopend op deze lijn Aalst-Kerrebroek.
Volgens sommige bronnen zouden de meeste van de stations op deze lijn op een zwarte lijst staan samen met Welle (lijn 89) maar ja dat van Welle verwondert mij nu niet ze.
Daar stapt der bijna geen volk op in Welle , dat ligt bovendien veel te dicht bij Denderleeuw die een veel beter treinaanbod heeft dan Welle.
groentje

Bericht door groentje »

Nou, voor de (armzalige) bediening die dat lijntje heeft, zijn er nog behoorlijk veel reizigers. Natuurlijk, het is maar de vraag of het nuttig zou zijn veel meer treinen in te leggen... Het zou integendeel wel eens een argument kunnen zijn om de lijn maar meteen helemaal op te doeken, wegens gegarandeerd niet rendabel...
Duikbril AM86

Volgens de BTTB is der nog toekomst voor deze lijn in hun denksporen IC/IR 2007, pleiten ze zelf voor een uurfrequentie.
Zij stellen voor om een rechtstreekse L-trein Zottegem-Aalst te maken (via lijn 82) en ook een weekenddienst te voorzien.
groentje

Bericht door groentje »

Ik ken de plannen. En ik zou een uurfrequentie en een verlenging tot Zottegem (die de interesse zeker zou doen toenemen) alleen maar toejuichen. Ik ben alleen een beetje bang het paard van Troje binnen te halen. Het zou niet de eerste keer zijn, dat de NMBS de frequentie stevig opdrijft, om daarna met nog meer overtuiging te kunnen zeggen dat de stopplaats zwaar verlieslatend is, en ze helemaal te sluiten.
Kortom, ik zou zelf wachten met die lijn op te waarderen, en een uitbreiding van de dienstregeling opnemen in een plan tot verbetering van het hele net in de Denderstreek.
Moet die lijn trouwens niet dringend eens onderhanden genomen worden? Zeker nu de railbussen vervangen zijn door MW41, lijkt me dat niet onverstandig. Niet dat een spoorvernieuwing een garantie is tegen sluiting, maar het helpt natuurlijk wel.
Duikbril AM86

Waar zou jij dan in dat plan nog allemaal voor pleiten?
Ik ben 1 en al oor. :D
Treindienst in de Denderstreek kan beter, des waar...
groentje

Bericht door groentje »

Nou, de verbinding met Dendermonde misschien? Al dan niet via een bocht bij Serskamp, om de NIMBY-ers niet teveel kruit te geven om het project al neer te sabelen nog voor het goed en wel van start gaat.
Betere weekendfrequentie op L50, latere busverbindigen, latere verbindingen met Gent en Brussel, en met die bocht eventueel ook Antwerpen...
En verder wat ik algemeen wel zie zitten, namelijk een betere afstemming van bus- op treinvervoer, zodat ze ipv elkaar concurrentie aan te doen, elkaar kunnen versterken. Zeker nu Aalst bij het GEN rond Brussel gaat horen, zou er op dit vlak toch wat mogen gebeuren.
Je ziet, ik zit vol ideeën, die de toets der betaalbaarheid misschien niet allemaal zullen doorstaan. Maar zelfs een fractie ervan verwezenlijken zou al veel kunnen betekenen.
Bert

Bericht door Bert »

Duikbril AM86 schreef:Kan der mij iemand meer inlichtingen geven over de geschiedenis van lijn 82 Aalst – Burst vroeger was die lijn ook langer, nu rijden der enkel nog p-treinen op met de motorwagens 41.
In 1995 werd der zelf een nieuw station geopend op deze lijn Aalst-Kerrebroek.
In spoorwegjournaal nr 143 heeft er een volledig artikel over lijn 82 gestaan. :wink:
Bert

Re: IC/IR 1984

Bericht door Bert »

Molenbruch Y. schreef:Ik wil echter mijn pogingen om de dienstregelingen van vroeger te verkennen niet opgeven, en daarom nu dit verzoek:
Ik heb het spoorboekje van 1984-1985 in mijn bezit, maar daar staat geen kaart in met IC, IR en L-verbindingen.
Achteraan is er enkel een kaart te vinden met alle lijnen, maar er staat niet bij of ze een IC, IR en L-verbinding zijn :?
Duikbril AM86

Heb daar juist de volgende info gevonden over lijn 82.
Bron : http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm#82

L. 82 : Aalst - Ronse
Aalst[-Noord] (L. 50, 57, 61) - Aalst-Kerrebroek - Vijfhuizen - Erpe-Mere - Bambrugge - Burst (L. 89) (- Terhagen - Herzele - Hillegem - [Leeuwergem] - Zottegem (L. 89, 122) -) [Y L. 82/89 - Slijpstraat - Rozebeke - Michelbeke - Nederbrakel - Opbrakel - Flobecq-Bois - Queneau-Boudenghien - Rigaudrye (L. 87) - Ellezelles (L. 87) -] [Maryve] (L. 86) - Ronse (L. 86, 87)

Openingsdata:
- Aalst - Burst: 1 juni 1876
- Burst - Zottegem 1868 (zie lijn 89)
- Zottegem - Ellezelles: 1 juli 1885
- Ellezelles - Ronse 1883 (zie lijn 87)
Opheffing reizigersverkeer:
- Nederbrakel - Ronse: voorjaar 1963
- Zottegem - Nederbrakel: najaar 1963
Het baanvak Nederbrakel - Ellezelles werd opgebroken in 1964, Zottegem (Y L. 82/89) - Nederbrakel in 1965.

Huidige toestand:
- baanvak Aalst - Burst in dienst voor reizigersverkeer, enkelspoor, Vmax. 70 km/u.
- baanvak Burst - Zottegem maakt deel uit van lijn 89.
- op de bedding van het baanvak Slijpstraat - Opbrakel werd een fiets- en wandelpad aangelegd. Het stationsgebouw van Nederbrakel, omgevormd tot jeugdclub, is blijven staan tot in september 2002. In het gehucht Tenbergen, ongeveer 2 km ten zuiden van Opbrakel, bevindt zich nog een baanwachtershuisje (?) met opschrift "Brakel".
- verder zuidwaarts, tot aan lijn 87, is de bedding grotendeels verdwenen.
Bert

Bericht door Bert »

Duikbril AM86

Bedankt, Bert.
Plaats reactie