Steven schreef:Laat ik bij dat laatste nog net het meeste vraagtekens hebben. Van echt duidelijk en krachtdadig werk heb ik de laatste jaren niet veel gezien in de Belgische politiek.
Maar dat mag geen beletsel zijn voor ons om samen eens na te denken over hoe het beter kan, want dat het op deze manier niet verder kan, ziet volgens mij intussen iedereen.
Het gaat al ettelijke jaren slecht met de financiële gezondheid van onze overheid, dus eigenlijk kan die het zich niet veroorloven dat ze jaarlijks zulke grote bedragen toekent aan een organisatie die dat geld niet zo efficiënt mogelijk gebruikt.
Voor sommigen hier is het redelijk ondenkbaar, maar wat mij betreft zijn er vele onderdelen te bedenken, die zelfs hun voordeel zouden kunnen halen indien ze losgekoppeld zouden worden van de NMBS of Infrabel.
We moeten dus stoppen met denken dat alle werken die bij de spoorwegen uitgevoerd worden;, zodanig uniek zijn dat ze niet door een privé bedrijf kunnen uitgevoerd worden, dat dan op zijn beurt ook gelijkaardige werken kan uitvoeren voor andere spoorwegbedrijven, eventueel in de buurlanden. Dat laatste is dan natuurlijk de keuze van dat bedrijf zelf waarbij ze hun materieel beter kunnen laten renderen door het in meerdere landen te gebruiken.
Daarbij doel ik vooral op het onderhoud van rollend materieel, aanleggen en onderhouden van spoorlijnen, bovenleidingen, en dergelijke, commercieel uitbaten van de stations,...
B-Cargo is ook zo'n onderdeel, dat zeker losgekoppeld moet worden, ofwel zelfstandig laten bestaan als een normale NV indien het zo levensvatbaar is, ofwel als onderdeel van een buitenlandse groep.
Daarnaast moet de overheid eens eindelijk beginnen met de geldstromen eens duidelijk in kaart te brengen en de subsidies eens op te delen zodat duidelijk wordt waarvoor welk deel van het geld moet dienen. Op die manier kan je ook voorkomen dat het zoals nu bijna in een bodemloze put verdwijnt, zonder dat je eigenlijk ziet waarvoor de subsidies eigenlijk gebruikt worden.