Wat is dat nu voor een geldverspilling????
Wat is dat nu voor een geldverspilling????
Waarom nu Gent-Sint-Pieters, Luik-Guillemins, Charleroi-Sud of Verviers-Centraal?
Wat voor een geldverspilling is dat nu? Op al die borden van de stations moet dat erbij, op al de papieren, op de displays in de treinen...
Al we nu eens het voorbeeld Gent-Sint-Pieters gaan nemen. Ze hebben wel Gent-Dampoort en Gentbrugge, maar in Brugge heeft men ook het veel minder drukke station Brugge-Sint-Pieters, maar men noemt het grote station van Brugge dan toch ook niet Brugge-West of Brugge-Centraal.
Zelfde met Aalst: Omdat het andere, veel minder drukke station Aalst-Kerrebroek heet, spreken ze toch ook niet van Aalst-Sint-Pieters of Aalst-Zuid? Waarom dan wel met Verviers? Het veel minder drukke station Verviers-Palais is er ook, maar dan spreekt men toch van Verviers-Centraal.
Zelfde met Charleroi: Charleroi-Sud en Charleroi-Quest. Charleroi-Quest is veel minder druk dan Charleroi-Sud, maar in Mechelen spreken ze toch ook niet van Mechelen-Zuid of Mechelen-West of Mechelen-Oost, en daar hebben ze ook Mechelen dat ook veel drukker is dan Mechelen-Nekkerspoel.
Het geld dat al verspilt is om op die borden, papieren, displays Centraal, Guillemins, Sint-Pieters of Sud te zetten, amai.
Dit is enkel van toepassing als er één station meer reizigers en treinen ontvangt dan het andere.
Bij Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord was dit nodig, omdat die drie alledrie gelijkwaardig zijn aan elkaar wat treinen en reizigers betreft, hetzelde geval met Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal.
Wat voor een geldverspilling is dat nu? Op al die borden van de stations moet dat erbij, op al de papieren, op de displays in de treinen...
Al we nu eens het voorbeeld Gent-Sint-Pieters gaan nemen. Ze hebben wel Gent-Dampoort en Gentbrugge, maar in Brugge heeft men ook het veel minder drukke station Brugge-Sint-Pieters, maar men noemt het grote station van Brugge dan toch ook niet Brugge-West of Brugge-Centraal.
Zelfde met Aalst: Omdat het andere, veel minder drukke station Aalst-Kerrebroek heet, spreken ze toch ook niet van Aalst-Sint-Pieters of Aalst-Zuid? Waarom dan wel met Verviers? Het veel minder drukke station Verviers-Palais is er ook, maar dan spreekt men toch van Verviers-Centraal.
Zelfde met Charleroi: Charleroi-Sud en Charleroi-Quest. Charleroi-Quest is veel minder druk dan Charleroi-Sud, maar in Mechelen spreken ze toch ook niet van Mechelen-Zuid of Mechelen-West of Mechelen-Oost, en daar hebben ze ook Mechelen dat ook veel drukker is dan Mechelen-Nekkerspoel.
Het geld dat al verspilt is om op die borden, papieren, displays Centraal, Guillemins, Sint-Pieters of Sud te zetten, amai.
Dit is enkel van toepassing als er één station meer reizigers en treinen ontvangt dan het andere.
Bij Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord was dit nodig, omdat die drie alledrie gelijkwaardig zijn aan elkaar wat treinen en reizigers betreft, hetzelde geval met Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 15 aug 2006, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoveel zal dat wel niet kosten, hoor. Dan heeft station Lichtervelde amper minder letters. Of Kapellen-op-den-Bos. Of Heist-op-den-Berg.
Vergelijk het met Duitsland, waar nagenoeg elk hoofdstation de afkorting Hbf achter zijn naam krijgt. Of Polen, met Glowny(?). Is dat dan niet even overbodig? Eerlijk gezegd, ik vind het vervelend dat Mechelen, Aalst, Brugge et al. geen achtervoegsel krijgen, telkens je een trein naar daar wil opvragen in ARI, moet dat programma nu nog eerst eens vragen of het toch echt wel naar Aalst, en niet Aalst Kerrebroek is. Of naar Mechelen Nekkerspoel. Of Brussel Zuid Eurostar. Doe mij maar met achtervoegsel, dat is veel duidelijker.
Vergelijk het met Duitsland, waar nagenoeg elk hoofdstation de afkorting Hbf achter zijn naam krijgt. Of Polen, met Glowny(?). Is dat dan niet even overbodig? Eerlijk gezegd, ik vind het vervelend dat Mechelen, Aalst, Brugge et al. geen achtervoegsel krijgen, telkens je een trein naar daar wil opvragen in ARI, moet dat programma nu nog eerst eens vragen of het toch echt wel naar Aalst, en niet Aalst Kerrebroek is. Of naar Mechelen Nekkerspoel. Of Brussel Zuid Eurostar. Doe mij maar met achtervoegsel, dat is veel duidelijker.
Maar het station van Gent ligt misschien in het Sint-Pieters, maar wat kan mij of een buitenlander dat nu schelen? Als ik maar in Gent toekom.Steven schreef:tja en de namen waren er voor de lichtgevende borden, voor de brieven met hoofdingenen zo meer. de meeste namen verwijzen ook naar meer als het station alleen.
Re: Wat is dat nu voor een geldverspilling????
Zijn er cijfers die dat staven? Ik kan dat toch moeilijk geloven hoor.Jonathan schreef:en daar hebben ze ook Mechelen-Nekkerspoel dat ook veel drukker is dan Mechelen.
Ik denk dat het wel meevalt voor de displays="Jonathan"]Het geld dat al verspilt is om op die borden, papieren, displays Centraal, Guillemins, Sint-Pieters of Sud te zetten, amai.

Zal voor het grootste deel wel historisch gegroeid zijn, neem ik aan. Ik denk ook dat er op andere vlakken meer geld over de balk gaat hoor.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet over nagedacht kan worden. Het belangrijkste is voor mij de duidelijkheid. De namen moeten ook voor toeristen duidelijk zijn.
Mechelen is dus drukker dan Mechelen-Nekkerspoel.Frank schreef:Zijn er cijfers die dat staven? Ik kan dat toch moeilijk geloven hoor.Jonathan schreef:en daar hebben ze ook Mechelen-Nekkerspoel dat ook veel drukker is dan Mechelen.
Ik denk dat het wel meevalt voor de displays="Jonathan"]Het geld dat al verspilt is om op die borden, papieren, displays Centraal, Guillemins, Sint-Pieters of Sud te zetten, amai.![]()
Zal voor het grootste deel wel historisch gegroeid zijn, neem ik aan. Ik denk ook dat er op andere vlakken meer geld over de balk gaat hoor.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet over nagedacht kan worden. Het belangrijkste is voor mij de duidelijkheid. De namen moeten ook voor toeristen duidelijk zijn.
En juist, voor de toeristen zouden eerder denken: Gent-Sint-Pieters, dit zal misschien een station zijn voor Gent zelf.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 15 aug 2006, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 (cijfers opstappende reizigers tijdens de week)
Mechelen : 17.334
Mechelen-Nekkerspoel : 1.532
Mechelen : 17.334
Mechelen-Nekkerspoel : 1.532
De -Centraal-stations zijn misschien inderdaad niet echt zoveel betekenend.
Maar Gent-Sint-Pieters of Gent-Dampoort, daar ligt een hele historie achter. Zowel Gent-Sint-Pieters als Gent-Dampoort liggen aan de rand van de stad, en het station Sint-Pieters ligt dan ook in de Sint-Pieters-buurt, het station Dampoort aan het Dampoortplein. Toch vrij logisch dat ze die stations dan zo benoemen?
Zo'n dingen zijn inderdaad in de loop der tijd gegroeid en hebben een hele historie achter zich liggen. Laat ze dan ook gewoon hoe ze zijn
.
Maar Gent-Sint-Pieters of Gent-Dampoort, daar ligt een hele historie achter. Zowel Gent-Sint-Pieters als Gent-Dampoort liggen aan de rand van de stad, en het station Sint-Pieters ligt dan ook in de Sint-Pieters-buurt, het station Dampoort aan het Dampoortplein. Toch vrij logisch dat ze die stations dan zo benoemen?
Zo'n dingen zijn inderdaad in de loop der tijd gegroeid en hebben een hele historie achter zich liggen. Laat ze dan ook gewoon hoe ze zijn

kleine opmerking: het is Charleroi-Ouest ipv QuestJonathan schreef: Zelfde met Charleroi: Charleroi-Sud en Charleroi-Quest. Charleroi-Quest is veel minder druk dan Charleroi-Sud

Waarom bestaan deze namen toch?
Voor de duidelijkheid misschien?
In Luik heb je verschillende stations zijnde Luik-Paleis, Luik-Jonfosse, Luik-Guillemins, Luik-Hautpré (gesloten 1994), Luik-Vennes (gesloten 1956) en Luik-Longdoz (gesloten 1956). Als er van Luik-Guillemins gewoon Luik gemaakt wordt kan dit tot verwarring leiden bij de reizigers...
Verviers is dan weer een geval apart:
Verviers had oorspronkelijk Verviers-West als kopstation. Door de grote hinder van een kopstation hebben ze de lijn doorgetrokken met een nieuw CENTRAAL station. Verder had Verviers ook nog de stations Verviers-Matadi (tijdelijke halte), Verviers-Oost en nu nog steeds Verviers-Paleis. Dus redelijk logisch dat het nu nog steeds Verviers-Centraal noemt zeker?
En Aalst-Kerrebroek is geopend in 1995 dus meer dan een eeuw na de opening van het station van Aalst. Is dit een verklaring?
De meeste namen zijn gewoon historisch gegroeid en onveranderd gebleven om geen verwarring te zaaien.