Fyra
Re: Fyra.
Het is zelfs mogelijk dat zowel NS als The Hague Trains Holding (THTH, het bedrijfje van de gemeente) capaciteit krijgen toebedeeld. Dat NS capaciteit heeft aangevraagd doet niets af aan de aanvraag van THTH. In het geval van overbelasting zal er dan een keuze moeten worden gemaakt: of NS geeft het pad naar Brussel op, of THTH geeft het pad op, of binnenlandse treinen moeten wijken (ander pad, of niet rijden). Deze stoelendans zal later in het jaar plaatsvinden.
Een ander, mogelijk, scenario is dat NS de aanbesteding van THTH wint en dat NS de Lage Landen Lijn gaat rijden. In dat geval kan NS besluiten om de eigen capaciteitsaanvraag in te trekken, omdat die dan niet meer nodig is.
Een ander, mogelijk, scenario is dat NS de aanbesteding van THTH wint en dat NS de Lage Landen Lijn gaat rijden. In dat geval kan NS besluiten om de eigen capaciteitsaanvraag in te trekken, omdat die dan niet meer nodig is.
Re: Fyra.
We zullen moeten afwachten welke partijen er op hebben ingeschreven, en met wie Den Haag in zee wil gaan. NS heeft zelf overigens wel geklaagd bij de NMA over de bediening van de stations in Nederland, dus staan alleen al daardoor achter op iedere andere partij die komt met een aanbod. Of NS een aanzienlijk aandeel heeft genomen in de HTM doet daaraan niet af.
Re: Fyra.
De Nederlandse implementatie van de EU-richtlijn is echter nogal beperkend en de kansen van NS dat de klacht gegrond wordt verklaard, worden vrij laag ingeschat:-Jeroen- schreef:NS heeft zelf overigens wel geklaagd bij de NMA over de bediening van de stations in Nederland [...]
http://www.ovpro.nl/trein/2013/04/29/pr ... inig-kans/
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
Als NS als beste uit de bus komt heeft THTH weinig keuze, ook zij zijn gebonden aan aanbestedingsregels. Het mooie is dat NS dan rijdt in opdracht van THTH, en er dus ook eisen kunnen worden gesteld -en nageleefd- door de opdrachtgever. Dat is een heel andere situatie dan de positie waarin NS zich nu bevindt met HSA.wbrm schreef:Dat zou wel een gemengde boodschap zijn van Den Haag als ze NS als winnaar aanduiden. Ik hoop echt niet dat NS het HSA debacle nog eens zou overdoen.
Re: Fyra.
Dat is mij bekend. Aan de voorwaarden die zijn opgesteld door de ACM (rechtsopvolger van de NMA), zoals bijvoorbeeld een bepaald percentage binnenlandse reizigers inpikken, of een te laag percentage reizigers de grens over vervoeren, blijft deze trein naar verwachten wel onder (binnenlands vervoer) resp. boven (grensoverschrijdend vervoer). Dus die "klacht" zal wel afgewezen gaan worden. Daarmee speelt ook wel mee, dat NS zelf ook inschrijft op die verbinding.rvdborgt schreef:De Nederlandse implementatie van de EU-richtlijn is echter nogal beperkend en de kansen van NS dat de klacht gegrond wordt verklaard, worden vrij laag ingeschat:-Jeroen- schreef:NS heeft zelf overigens wel geklaagd bij de NMA over de bediening van de stations in Nederland [...]
http://www.ovpro.nl/trein/2013/04/29/pr ... inig-kans/
Overigens is er nog wat terug te vinden op de website van de ACM:
Melding voorgenomen grensoverschrijdend personenvervoer per spoor The Hague Trains Holding B.V. (publicatie Staatscourant).
En de officiële aanbesteding zelf vind je hier terug op Aanbestedingskalender.nl.
Zelf ben ik wel benieuwd wat eruit gaat komen, wie het vervoer uiteindelijk mag gaan verzorgen.
Re: Fyra.
Dit lijkt mij officiële "aankondiging"...de documenten zijn blijkbaar nog niet klaar en niet verkrijgbaar.-Jeroen- schreef: En de officiële aanbesteding zelf vind je hier terug op Aanbestedingskalender.nl.
.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
Er is in ieder geval niet systematisch verwijderd t.g.v. het parkeren. Het zou me verbazen als er één HLE 11 zijn ATB fysiek kwijt zou zijn.deadlock schreef:Ik zag recentelijk een foto waar de opnamespoel niet meer zichtbaar leek.
Re: Fyra.
AlexNL schreef:HLE 18 is besteld voor diensten in België en Frankrijk en is uitgerust met installaties voor 1,5 kV, 3 kV en 25 kV. Inzet tussen Antwerpen en Breda zou dus, in theorie, mogelijk moeten zijn. Het aanleggen van een vijfde spoor tussen de HSL en station Breda lijkt mij niet mogelijk. Er is geen ruimte voor, en er is in Nederland nog geen ervaring met stations onder 25 kV of stations met 1,5 kV en 25 kV gemengd. Dat gaat vast voor problemen zorgen.
Qua geschikt materieel kom ik uit bij I10 of I11, eventueel in combinatie met een stuurrijtuig (zijn de I11-stuurstandrijtuigen uitgerust met ETCS?). Met 2 composities van 3 of 4 rijtuigen (HLE18+B+A+B+BDx?) zou al een uurdienst geboden kunnen worden op Breda - Antwerpen.
voor een trein Breda - Noorderkempen - (eventueel Antwerpen Luchtbal) - Antwerpen Centraal volstaat het om ECTS+(stm)ATB in de AM96 in te bouwen.
AM96-400 werkt op 3000V en 25kV;
1500 V wordt ook verdragen (reed in 1997 tot in Maastricht)
voor een uurse dienst heb je (zonder rekening te houden met reserve materieel) slechts 2 motorstellen nodig
waarop wacht NMBS om er 10 te upgraden?
met 10 stuks heb je zeker voldoende
om tijdens de piekuren met 2 gerkoppelde stellen te rijden;
om tijdens de piekuren een half-uurse dienst in te leggen
om reserve materieel te hebben.
Laatst gewijzigd door bobby op 08 mei 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fyra.
10? Alle 120 MS96 worden geupgrade met ETCSbobby schreef: waarop wacht NMBS om er 10 te upgraden?
met 10 stuks heb je zeker voldoende
om tijdens de piekuren met 2 gerkoppelde stellen te rijden;
om tijdens de piekuren een half-uurse dienst in te leggen
om reserve materieel te hebben.

Natuurlijk kunnen ze niet allemaal onder 25kV rijden, maar ze krijgen wel allemaal ETCS. Er wordt niet gewacht, ik dacht dat de studie naar de inbouw van een EVC in de MS96 al bezig was.
Maar als er al een STM inkomt zal het wel de KVB zijn, voor die 2 kilometer in NL gaan ze echt geen dure ATB kopen

Re: Fyra.
Shrek schreef:10? Alle 120 MS96 worden geupgrade met ETCSbobby schreef: waarop wacht NMBS om er 10 te upgraden?
met 10 stuks heb je zeker voldoende
om tijdens de piekuren met 2 gerkoppelde stellen te rijden;
om tijdens de piekuren een half-uurse dienst in te leggen
om reserve materieel te hebben.![]()
Natuurlijk kunnen ze niet allemaal onder 25kV rijden, maar ze krijgen wel allemaal ETCS. Er wordt niet gewacht, ik dacht dat de studie naar de inbouw van een EVC in de MS96 al bezig was.
Maar als er al een STM inkomt zal het wel de KVB zijn, voor die 2 kilometer in NL gaan ze echt geen dure ATB kopen
Shrek,
10 motorstellen am96 met ETCS & STM-ATB, duur?
hangt van diverse factoren af:
In hoevere is een STM-ATB "plug & play" ? Herkent en ondersteunt de ECTS computer die in de AM96 ingebouwd zal worden de STM-ATB? zo ja dan is er enkel de marginale meerkost van de STM, zo neen, dan zit je met dure SW aanpassingen.
Is een STM-ATB nuttig op AM96?
Nut is beperkt vooral omdat AM96 op 1500V toch maar 'last mile' is; dwz Roosendaal, Breda(ev Tilburg), Maastricht; verder zullen die nooit in Nederland komen.
MAAR zullen de Nederlanders toelaten dat AM96 (via HSL) zonder ATB naar Breda rijdt ("slechts 2 km")?
zo ja, geen enkel probleem, zodra ECTS in AM96 geïnstalleerd is kan men een goedkeuring (en ontheffing tot Breda) vragen
zo neen, dan heb je ATB nodig of je gaat moeten wachten tot de Nederlanders er graten in zien om op die 2 km ETCS te installeren...
Na het Fyra debaccle zou NMBS echt wel iets aan haar imago mogen doen en wachten helpt hierbij zeker niet.
Re: Fyra.
Maar wie zegt dat NMBS vragende partij is? Wie zegt dat de NMBS een oplossing moet brengen? Ook NS is er nog en kan evengoed instaan voor het hele gebeuren.
Ter info men weet nu al dat de huidige stuurtafel van de ms96 niet voldoet om etcs in te bouwen wegens net niet groot genoeg. Men moet de afmetingen dus een beetje veranderen en bijgevolg ook de opstelling van alle toestellen aanwezig op de stuurtafel. Idem bij de breaks trouwens. Bij de eerste vernieuwde breaks had men er nog geen rekening mee gehouden, ondertussen dus wel. Je hebt dus breaks met verschillen in de stuurtafel om de etcs display er in te krijgen.
Ter info men weet nu al dat de huidige stuurtafel van de ms96 niet voldoet om etcs in te bouwen wegens net niet groot genoeg. Men moet de afmetingen dus een beetje veranderen en bijgevolg ook de opstelling van alle toestellen aanwezig op de stuurtafel. Idem bij de breaks trouwens. Bij de eerste vernieuwde breaks had men er nog geen rekening mee gehouden, ondertussen dus wel. Je hebt dus breaks met verschillen in de stuurtafel om de etcs display er in te krijgen.