Tjonge Jonge! Als ik dit zo lees, word ik ter plekke terug fan van de OV Chipkaart, de Nederlandse -op ALLE vormen van OV, dus ook de trein!- geldige kaart. Gebaseerd op een per vervoersmaatschappij verschillend opstaptarief+ een tarief per kilometer. Inchecken bij opstappen, uitchecken bij afstappen...Overstappen binnen vervoers maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "overstap", geen nieuw opstap tarief. Overstappen naar andere maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "goede reis"... Hoewel er nog kinderziekten optreden is een en ander in principe heel eenvoudig.kika schreef:Als ik 4 dagen ofzo in België ben, is het een veel te grote klus om voorverkooppunten te vinden: ik ben meestal al voor 8u onderweg, krantenwinkels zeggen wel eens 'nee sorry, heb er geen meer' , of ze zijn met vakantie, nog niet open en op feestdagen zijn ze gesloten. Als er al een naast de bushalte is, want dat is ook eerder de uitzondering. Ik ben meestal een soort van gedoemd om alles bij de chauffeur te kopen als ik niet toevallig in de 'grote stad' ben waar er automaten en wat meer voorverkooppunten zijn. Maar bon, gezien ik al een aantal jaar geen Belgische SIM-kaarten meer heb, de technologie nogal ruk is en er blijkbaar ook veel fraudepogingen mee zijn, zal ik het ook absoluut niet missen.overweg13 schreef:En hoe wordt dat opgelost? vandaag al gezien: de klant blijft gewoon wat langer voorin hangen, tot het sms'je komt. Gevolg: als er enkele sms-klanten instappen, stropt alles nog meer op dan met klassieke ticketverkoop.
Mijn mening: afschaffen die sms-troep. Er zijn genoeg voorverkooppunten, waar je trouwens nog goedkopere biljetten kunt kopen.
De Lijn nieuws
Re: De Lijn nieuws
Re: De Lijn nieuws
De Belgische vervoersmaatschappijen zijn dan ook stikjaloers op de OV-chipkaartPeter Eijkman schreef:Tjonge Jonge! Als ik dit zo lees, word ik ter plekke terug fan van de OV Chipkaart, de Nederlandse -op ALLE vormen van OV, dus ook de trein!- geldige kaart. Gebaseerd op een per vervoersmaatschappij verschillend opstaptarief+ een tarief per kilometer. Inchecken bij opstappen, uitchecken bij afstappen...Overstappen binnen vervoers maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "overstap", geen nieuw opstap tarief. Overstappen naar andere maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "goede reis"... Hoewel er nog kinderziekten optreden is een en ander in principe heel eenvoudig.

Re: De Lijn nieuws
Dat is ironisch bedoeld, hoop ik?Shrek schreef:De Belgische vervoersmaatschappijen zijn dan ook stikjaloers op de OV-chipkaartPeter Eijkman schreef:Tjonge Jonge! Als ik dit zo lees, word ik ter plekke terug fan van de OV Chipkaart, de Nederlandse -op ALLE vormen van OV, dus ook de trein!- geldige kaart. Gebaseerd op een per vervoersmaatschappij verschillend opstaptarief+ een tarief per kilometer. Inchecken bij opstappen, uitchecken bij afstappen...Overstappen binnen vervoers maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "overstap", geen nieuw opstap tarief. Overstappen naar andere maatschappij: uitchecken, inchecken; kaart zegt: "goede reis"... Hoewel er nog kinderziekten optreden is een en ander in principe heel eenvoudig.
Het basisidee is dan wel vrij leuk (en grotendeels vervat in de MOBIB-kaart), maar de uitwerking in de praktijk en alles wat erbij komt kijken... tsjonge jonge.
Re: De Lijn nieuws
Maar enen, ze besteden alledrie miljoenen om de mobib zo snel mogelijk ingevoerd te krijgen. Dat heeft wel zijn redenen denk ikSteve schreef:Dat is ironisch bedoeld, hoop ik?
Het basisidee is dan wel vrij leuk (en grotendeels vervat in de MOBIB-kaart), maar de uitwerking in de praktijk en alles wat erbij komt kijken... tsjonge jonge.

Re: De Lijn nieuws
Hoop ik ook, maar terwijl ze dat doen, doen ze geen ander deugnieterijen.Shrek schreef:Maar enen, ze besteden alledrie miljoenen om de mobib zo snel mogelijk ingevoerd te krijgen. Dat heeft wel zijn redenen denk ikSteve schreef:Dat is ironisch bedoeld, hoop ik?
Het basisidee is dan wel vrij leuk (en grotendeels vervat in de MOBIB-kaart), maar de uitwerking in de praktijk en alles wat erbij komt kijken... tsjonge jonge.
In Nederland was ook snel duidelijk, net als bij ons met de automaten, dat de ontwikkelaars met een BMW rijden, en de spoormensen van het "team" nooit een kaartje nodig hebben..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De Lijn nieuws
Mogelijk nieuwe bestelling De Lijn bij VDL
ROESELARE - Vervoersmaatschappij De Lijn zou een order voor 105 bussen geplaatst hebben bij busbouwer VDL Roeselare. Zou, want De Lijn noch VDL Roeselare bevestigt het nieuws. De procedure is nog lopende.
Volgens Krant Van West-Vlaanderen gaat het om een order van 105 bussen, meer bepaald hybridemodellen. Bij een hybridebus wordt een dieselmotor aangevuld met een elektromotor waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten.
De bouw van de 105 bussen is goed voor vijf maanden werk voor de Roeselaarse producent. Die zou na de zomer volgend jaar starten aan de reeks. De mogelijke bestelling van De Lijn is goed nieuws voor VDL Roeselare want recentelijk verloor het nog een contract voor 170 bussen bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Het contract was vijftig miljoen euro waard maar werd toegewezen aan een Duitse concurrent. Daarmee zag VDL Roeselare ook vijf maanden werkzekerheid aan zich voorbij gaan.
De Roeselaarse busbouwer vocht het order aan en kreeg (deels) gelijk voor de Raad van State. Die schorste de beslissing op basis van de motivering die MIVB meegaf. Directeur Peter Wouters van VDL Roeselare was gisteren niet bereikbaar voor meer toelichting.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00871512
ROESELARE - Vervoersmaatschappij De Lijn zou een order voor 105 bussen geplaatst hebben bij busbouwer VDL Roeselare. Zou, want De Lijn noch VDL Roeselare bevestigt het nieuws. De procedure is nog lopende.
Volgens Krant Van West-Vlaanderen gaat het om een order van 105 bussen, meer bepaald hybridemodellen. Bij een hybridebus wordt een dieselmotor aangevuld met een elektromotor waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten.
De bouw van de 105 bussen is goed voor vijf maanden werk voor de Roeselaarse producent. Die zou na de zomer volgend jaar starten aan de reeks. De mogelijke bestelling van De Lijn is goed nieuws voor VDL Roeselare want recentelijk verloor het nog een contract voor 170 bussen bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Het contract was vijftig miljoen euro waard maar werd toegewezen aan een Duitse concurrent. Daarmee zag VDL Roeselare ook vijf maanden werkzekerheid aan zich voorbij gaan.
De Roeselaarse busbouwer vocht het order aan en kreeg (deels) gelijk voor de Raad van State. Die schorste de beslissing op basis van de motivering die MIVB meegaf. Directeur Peter Wouters van VDL Roeselare was gisteren niet bereikbaar voor meer toelichting.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00871512
Re: De Lijn nieuws
Topman De Lijn: niet langer bussen tot in elke uithoek
20 januari 2014
De Lijn wil volop inzetten op de steden. Dat ook op het platteland iedereen op 750 meter van zijn deur een bus moet hebben, wil topman Roger Kesteloot ter discussie stellen.
De volgende Vlaamse regering zal meer moeten investeren in openbaar vervoer. Daarbij zullen harde keuzes gemaakt moeten worden. De basismobiliteit – die iedereen een halte en een aanbod op 750 meter van zijn woning garandeert – moet daarom ter discussie gesteld worden. ‘Niet het recht op mobiliteit, maar wel de manier waarop het vandaag ingevuld wordt’, licht Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, toe bij zijn verlanglijstje voor de volgende regering. ‘Niet dat we het aanbod willen afbouwen, maar het zal creatiever ingevuld moeten worden, eventueel in overleg met de lokale besturen.’
Socioloog Ignace Glorieux (VUB) onderzocht in 2007 de sociale effecten van de basismobiliteit. ‘Je zal maar in de Westhoek wonen, geen auto hebben en bejaard zijn. Dan is het wegvallen van de bus geen goed nieuws. Maar ik begrijp dat buslijnen die amper gebruikt worden, te veel kosten en te weinig opbrengen. Het is dan aan de politiek om de afweging te maken en te beslissen.’
De basismobiliteit is decretaal vastgelegd in 2001. Het was een van de paradepaardjes van toenmalig minister van Mobiliteit Steve Stevaert (SP.A). Ook dat andere pronkstuk van Stevaert, gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, mag voor Kesteloot sneuvelen. ‘Alleen wie een laag inkomen heeft, zou vermindering mogen krijgen. Dat is billijker’, zegt de directeur-generaal. Tegelijk wil hij een vrijere hand in het bepalen van gedifferentieerde tarieven. Wie een ‘beter’ product van De Lijn gebruikt (bijvoorbeeld snellere bussen of trams), zou meer aangerekend worden.
Bron: Nieuwsblad
Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
20 januari 2014
De Lijn wil volop inzetten op de steden. Dat ook op het platteland iedereen op 750 meter van zijn deur een bus moet hebben, wil topman Roger Kesteloot ter discussie stellen.
De volgende Vlaamse regering zal meer moeten investeren in openbaar vervoer. Daarbij zullen harde keuzes gemaakt moeten worden. De basismobiliteit – die iedereen een halte en een aanbod op 750 meter van zijn woning garandeert – moet daarom ter discussie gesteld worden. ‘Niet het recht op mobiliteit, maar wel de manier waarop het vandaag ingevuld wordt’, licht Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, toe bij zijn verlanglijstje voor de volgende regering. ‘Niet dat we het aanbod willen afbouwen, maar het zal creatiever ingevuld moeten worden, eventueel in overleg met de lokale besturen.’
Socioloog Ignace Glorieux (VUB) onderzocht in 2007 de sociale effecten van de basismobiliteit. ‘Je zal maar in de Westhoek wonen, geen auto hebben en bejaard zijn. Dan is het wegvallen van de bus geen goed nieuws. Maar ik begrijp dat buslijnen die amper gebruikt worden, te veel kosten en te weinig opbrengen. Het is dan aan de politiek om de afweging te maken en te beslissen.’
De basismobiliteit is decretaal vastgelegd in 2001. Het was een van de paradepaardjes van toenmalig minister van Mobiliteit Steve Stevaert (SP.A). Ook dat andere pronkstuk van Stevaert, gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, mag voor Kesteloot sneuvelen. ‘Alleen wie een laag inkomen heeft, zou vermindering mogen krijgen. Dat is billijker’, zegt de directeur-generaal. Tegelijk wil hij een vrijere hand in het bepalen van gedifferentieerde tarieven. Wie een ‘beter’ product van De Lijn gebruikt (bijvoorbeeld snellere bussen of trams), zou meer aangerekend worden.
Bron: Nieuwsblad
Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
Re: De Lijn nieuws
Ik vermoed dat jij het OV alleen maar neemt als je dat goed uitkomt... Anders zou je de belbus wel leren appreciëren. Het zijn trouwens geen gratis taxi's. Ze brengen je van halte naar halte, niet van adres naar adres. En vaak moet je er een serieuze omweg bij nemen, want anders dan jij denkt - maar je hebt waarschijnlijk nog nooit in een (bel)bus gezeten - zit je zelden alleen in die taxi... Overigens moet je je als reiziger ook aanpassen aan zowel de amplitude als de frequentie van de belbussen.bobke schreef:Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De Lijn nieuws
Er zijn ook treinen waar (bijna) geen kat op zit. Tussen Ieper en Poperinge bijvoorbeeld, alhoewel dat zeer tijdsgebonden is.bobke schreef:Bussen laten rijden waar er geen kat op zit, is meer dan een logische beslissing om dit af te schaffen. Hopelijk komen ze op het besef om ook belbussen (gratis taxi's zijn dat) ook af te schaffen.
Als de mensen aan de overweg staan net buiten het station van Ieper, durft er al wel eens eentje zeggen: "Kijk, ze liggen weer allemaal plat!"

Laat me duidelijk zijn: Poperinge moét bereikbaar blijven met de trein. Het is het namelijk het einde van de wereld hier

Indien men de stopplaats Vlamertinge (dorp) opnieuw zou openen, zouden we wel eens meer volk kunnen zien dat nu noodgedwongen de bus moet nemen.
Re: De Lijn nieuws
Is dat niet zo bij veel eindpunten van verbindingen? Hoe dichter bij het eindpunt, hoe minder bevolkt ze zijn. Zie ook de trein naar De panne, Genk, Neerpelt,...Patrick schreef: Er zijn ook treinen waar (bijna) geen kat op zit. Tussen Ieper en Poperinge bijvoorbeeld, alhoewel dat zeer tijdsgebonden is.
Als de mensen aan de overweg staan net buiten het station van Ieper, durft er al wel eens eentje zeggen: "Kijk, ze liggen weer allemaal plat!"![]()
Laat me duidelijk zijn: Poperinge moét bereikbaar blijven met de trein. Het is het namelijk het einde van de wereld hier![]()
Indien men de stopplaats Vlamertinge (dorp) opnieuw zou openen, zouden we wel eens meer volk kunnen zien dat nu noodgedwongen de bus moet nemen.
Re: De Lijn nieuws
Nieuwe trams voor kust, Antwerpen en Gent
ANTWERPEN/GENT/OOSTENDE - Vlaanderen gaat 320 miljoen euro investeren in nieuwe trams. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bekendgemaakt. Vooral het netwerk van kusttrams wordt gemoderniseerd, maar ook Antwerpen en Gent krijgen nieuwe trams.
De Vlaamse regering schrijft een openbare aanbesteding uit voor de vernieuwing van de trams van De Lijn. Daarvoor maakt Vlaanderen 320 miljoen euro vrij, meldt minister Crevits.
De nieuwe trams zijn lagevloertrams, waarbij reizigers kunnen instappen zonder treden te moeten nemen. Op de nieuwe trams wordt ook reizigersinformatie gegeven en de haltes worden via audio en schermen aangekondigd.
Kust
De 48 huidige kusttrams worden vernieuwd, terwijl 9 extra kusttrams een verhoging van de frequentie mogelijk moeten maken. Er worden verder nog eens vijf trams voorzien voor een mogelijke verlenging van de tramlijn naar Veurne.
Steden
Ook in Antwerpen komen er 66 nieuwe trams. Een deel van die nieuwe trams zal geleidelijk de huidige kleine trams - nog 155 in Antwerpen - vervangen, de rest wordt ingezet voor de verdere vertramming in het kader van het Masterplan.
Gent krijgt dan weer 18 nieuwe trams. Ook die trams zullen ingezet worden om het net verder uit te breiden. Ook een deel van de 40 kleine trams die nog in Gent rondrijden, zal vervangen worden.
Eerdere bestelling in aantocht
In de marge laat Crevits ook nog weten dat er vanaf november 2014 in Gent (tien trams) en in Antwerpen (38) al nieuwe trams van eerder geplaatste bestellingen in gebruik genomen zullen worden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00989215
ANTWERPEN/GENT/OOSTENDE - Vlaanderen gaat 320 miljoen euro investeren in nieuwe trams. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bekendgemaakt. Vooral het netwerk van kusttrams wordt gemoderniseerd, maar ook Antwerpen en Gent krijgen nieuwe trams.
De Vlaamse regering schrijft een openbare aanbesteding uit voor de vernieuwing van de trams van De Lijn. Daarvoor maakt Vlaanderen 320 miljoen euro vrij, meldt minister Crevits.
De nieuwe trams zijn lagevloertrams, waarbij reizigers kunnen instappen zonder treden te moeten nemen. Op de nieuwe trams wordt ook reizigersinformatie gegeven en de haltes worden via audio en schermen aangekondigd.
Kust
De 48 huidige kusttrams worden vernieuwd, terwijl 9 extra kusttrams een verhoging van de frequentie mogelijk moeten maken. Er worden verder nog eens vijf trams voorzien voor een mogelijke verlenging van de tramlijn naar Veurne.
Steden
Ook in Antwerpen komen er 66 nieuwe trams. Een deel van die nieuwe trams zal geleidelijk de huidige kleine trams - nog 155 in Antwerpen - vervangen, de rest wordt ingezet voor de verdere vertramming in het kader van het Masterplan.
Gent krijgt dan weer 18 nieuwe trams. Ook die trams zullen ingezet worden om het net verder uit te breiden. Ook een deel van de 40 kleine trams die nog in Gent rondrijden, zal vervangen worden.
Eerdere bestelling in aantocht
In de marge laat Crevits ook nog weten dat er vanaf november 2014 in Gent (tien trams) en in Antwerpen (38) al nieuwe trams van eerder geplaatste bestellingen in gebruik genomen zullen worden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00989215
Re: De Lijn nieuws
Als de kust zijn 62 nieuwe trams zal krijgen dan zullen die hermelijntrams overbodig worden en komt zo een einde aan de jaarlijkse verhuis van die hermelijnen van Antwerpen/Gent naar de kust wat handenvol geld kost en dan kunnen die hermelijnen blijven waar ze thuishoren nl in Antwerpen en Gent.
Re: De Lijn nieuws
Gaat het hier, zoals al eerder aangekondigt, om trams van 45m?bobke schreef: ANTWERPEN/GENT/OOSTENDE - Vlaanderen gaat 320 miljoen euro investeren in nieuwe trams. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits bekendgemaakt. Vooral het netwerk van kusttrams wordt gemoderniseerd, maar ook Antwerpen en Gent krijgen nieuwe trams.
De Vlaamse regering schrijft een openbare aanbesteding uit voor de vernieuwing van de trams van De Lijn. Daarvoor maakt Vlaanderen 320 miljoen euro vrij, meldt minister Crevits.
Zeker aan de kust zouden langere trams handig zijn, en vooral zou men toch eens moeten overwegen om daar gewoon met dubbele stellen te rijden. Ik vraag me altijd weer af hoe dat gaat in De Panne als daar een IC toekomt en iedereen op de kusttram moet...
Re: De Lijn nieuws
Vandaar dat de NMBS haar dienstregeling op De Panne gaat aanpassenK V B schreef:Ik vraag me altijd weer af hoe dat gaat in De Panne als daar een IC toekomt en iedereen op de kusttram moet...
